KWS bouwt al 123 jaar aan de toekomst. Dat is 123 jaar vakmanschap, innovatie en ondernemerschap. Hendrik Boesewinkel legde op 3 november 1901 de basis door de eerste stoomwals naar Nederland te halen. En in de decennia die volgden, bleven we vernieuwend en innovatief. En dat zijn we nog steeds. We kijken namelijk verder dan vandaag. We werken aan een duurzame toekomst en dat doen we door steeds meer gebruik te maken van ‘groen’ materieel. Van vrachtwagen tot wiellader en van spreidmachine tot emissieloze keet… De mogelijkheden worden steeds indrukwekkender! KWS is trots op de investeringen die we doen en de collega’s die zich inzetten voor deze duurzame ontwikkelingen. We blikken terug én vooruit op de innovatieve stappen die we zetten voor ons milieu.

Door in te zetten op slimme en gerichte maatregelen halen we een CO2-reductie van meer dan 70% in 2030. Dat doen wij niet alleen door te investeren in duurzaam materiaal en materieel, maar ook door de elektrificatie van ons wagenpark. Met de inzet van één elektrische auto besparen wij al snel een uitstoot van 1810 kg CO2 per jaar.

Met een keet die volledig draait op waterstof wil KWS de eerste wetenschappelijk onderbouwde volledig emissieloze bouwplaats ontwikkelen. De directiekeet van zo’n 150 m2 is voorzien van twee kasten met in totaal drie waterstofbrandstof-cellen van 1 kilowatt. Daarin wordt waterstof omgezet in elektriciteit. Ook de zonnepanelen op het dak leveren stroom.

Op de Markermeerdijken maakt een nieuwe elektrische grader haar eerste meters in samenwerking met Drenth Group. Deze is de eerste van zijn soort in Nederland en de tweede wereldwijd. De grader is gebouwd met behulp van de Noorse leverancier Nullutslipp. Met een snellader kan de accu in 2 uur tijd van 20 tot 80% geladen worden en op een volle accu kan je er een hele werkdag mee aan de slag.

Het materieelpark van KWS wordt uitgebreid met drie elektrische drieroller walsen, waarmee het totaal op vier volledig elektrische walsen komt. Omdat de wals geen CO2 en stikstof uitstoot, besparen we 21 ton CO2 op jaarbasis. De wals gaat een hele werkdag mee en is binnen een paar uur weer volledig opgeladen.

KWS Infra Amsterdam-Utrecht neemt officieel onze eerste duurzame off-road knijpervrachtwagen in gebruik. Deze is voorzien van een elektrische autolaadkraan waarmee niet alleen uitstootvrij, maar ook geluidsarm wordt gewerkt. De knijperwagen rijdt op 100% HVO brandstof, waardoor we 89% CO2-uitstoot besparen. Daarnaast is de knijperwagen ook nog eens voorzien van extra veiligheidsmaatregelen: een achteruitrijcamera en twee extra dode hoek camera’s. 

BKB Infra bouwt de Rolling Finisher om tot een 100% elektrische variant. Dit doen ze door de oude dieselmotor uit deze machine uit 1996 te vervangen. Het is de eerste keer dat een dergelijke ombouw in Nederland is uitgevoerd. De vernieuwde machine wordt voor het eerst ingezet op Schiphol.

De Volvo L120H Electric Conversion wordt ingezet voor groot grondverzet. Met deze volledig emissievrije 20-tons wiellader heeft KWS een wereldprimeur. De eerste elektrische wiellader is door KWS ingezet in Hansweert, waar wordt gewerkt aan de duurzame versterking van de dijk. Met het gebruik van de elektrische wiellader besparen we ongeveer 37.500 kg CO2 per jaar.

KWS legt de eerste meters verharding aan met de innovatieve koud-asfaltrecyclingtrein. Met deze Cold Asphalt Recycling Train (CART) kan er vrijwel 100% circulair worden gewerkt en besparen we op de uitstoot van CO2. Dit gebeurt omdat de verwerking van het asfalt bij omgevingstemperatuur plaatsvindt. Daarnaast is er geen asfaltcentrale nodig, minder transport én brandstof en is er minder verkeersoverlast.

's Werelds eerste 100% elektrische asfaltspreidmachine wordt door KWS ontwikkeld in nauwe samenwerking met UMS (ontwikkelaar), Dynapac (fabrikant) en Van der Spek (dealer). Het accupakket van de machine bevat cellen op basis van LFP chemie zonder kobalt. Deze zijn veiliger, 100% te recyclen en maken geen gebruik van schaarse grondstoffen.

MEI 2024

De eerste keet op waterstof

JANUARI 2025

Volledig elektrisch leasewagenpark

JULI 2024

Rolling finisher

FEBRUARI 2024

Wiellader

JANUARI 2024

Elektrische grader

SEPTEMBER 2022

Koud-asfaltrecyclingtrein

NOVEMBER 2021

Elektrische drieroller walsen

JULI 2021

Elektrische asfaltspreidmachine

JULI 2020

Duurzame off-road knijpervrachtwagen

JANUARI 2019

Elektrische vrachtwagen

In samenwerking met transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkelt KWS de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw. Het heeft anderhalf jaar geduurd om de gehele combinatie te maken. De vrachtwagen bestaat uit een losse trekker (de vrachtwagen) en een oplegger met elektrische kraan. Inmiddels is de vrachtwagen op verschillende projecten ingezet voor opdrachtgevers zoals Schiphol en de gemeente Amsterdam.

We blijven uitbreiden met elektrisch materieel

JANUARI 2025

Volledig elektrisch leasewagenpark

Door in te zetten op slimme en gerichte maatregelen halen we een CO2-reductie van meer dan 70% in 2030. Dat doen wij niet alleen door te investeren in duurzaam materiaal en materieel, maar ook door de elektrificatie van ons wagenpark. Met de inzet van één elektrische auto besparen wij al snel een uitstoot van 1810 kg CO2 per jaar.

JULI 2024

Rolling finisher

BKB Infra bouwt de Rolling Finisher om tot een 100% elektrische variant. Dit doen ze door de oude dieselmotor uit deze machine uit 1996 te vervangen. Het is de eerste keer dat een dergelijke ombouw in Nederland is uitgevoerd. De vernieuwde machine wordt voor het eerst ingezet op Schiphol.

MEI 2024

De eerste keet op waterstof

Met een keet die volledig draait op waterstof wil KWS de eerste wetenschappelijk onderbouwde volledig emissieloze bouwplaats ontwikkelen. De directiekeet van zo’n 150 m2 is voorzien van twee kasten met in totaal drie waterstofbrandstof-cellen van 1 kilowatt. Daarin wordt waterstof omgezet in elektriciteit. Ook de zonnepanelen op het dak leveren stroom.

FEBRUARI 2024

Wiellader

De Volvo L120H Electric Conversion wordt ingezet voor groot grondverzet. Met deze volledig emissievrije 20-tons wiellader heeft KWS een wereldprimeur. De eerste elektrische wiellader is door KWS ingezet in Hansweert, waar wordt gewerkt aan de duurzame versterking van de dijk. Met het gebruik van de elektrische wiellader besparen we ongeveer 37.500 kg CO2 per jaar.

JANUARI 2024

Elektrische grader

Op de Markermeerdijken maakt een nieuwe elektrische grader haar eerste meters in samenwerking met Drenth Group. Deze is de eerste van zijn soort in Nederland en de tweede wereldwijd. De grader is gebouwd met behulp van de Noorse leverancier Nullutslipp. Met een snellader kan de accu in 2 uur tijd van 20 tot 80% geladen worden en op een volle accu kan je er een hele werkdag mee aan de slag.

SEPTEMBER 2022

Koud-asfaltrecyclingtrein

KWS legt de eerste meters verharding aan met de innovatieve koud-asfaltrecyclingtrein. Met deze Cold Asphalt Recycling Train (CART) kan er vrijwel 100% circulair worden gewerkt en besparen we op de uitstoot van CO2. Dit gebeurt omdat de verwerking van het asfalt bij omgevingstemperatuur plaatsvindt. Daarnaast is er geen asfaltcentrale nodig, minder transport én brandstof en is er minder verkeersoverlast.

Het materieelpark van KWS wordt uitgebreid met drie elektrische drieroller walsen, waarmee het totaal op vier volledig elektrische walsen komt. Omdat de wals geen CO2 en stikstof uitstoot, besparen we 21 ton CO2 op jaarbasis. De wals gaat een hele werkdag mee en is binnen een paar uur weer volledig opgeladen.

NOVEMBER 2021

Elektrische drieroller walsen

's Werelds eerste 100% elektrische asfaltspreidmachine wordt door KWS ontwikkeld in nauwe samenwerking met UMS (ontwikkelaar), Dynapac (fabrikant) en Van der Spek (dealer). Het accupakket van de machine bevat cellen op basis van LFP chemie zonder kobalt. Deze zijn veiliger, 100% te recyclen en maken geen gebruik van schaarse grondstoffen.

JULI 2021

Elektrische asfaltspreid-machine

KWS Infra Amsterdam-Utrecht neemt officieel onze eerste duurzame off-road knijpervrachtwagen in gebruik. Deze is voorzien van een elektrische autolaadkraan waarmee niet alleen uitstootvrij, maar ook geluidsarm wordt gewerkt. De knijperwagen rijdt op 100% HVO brandstof, waardoor we 89% CO2-uitstoot besparen. Daarnaast is de knijperwagen ook nog eens voorzien van extra veiligheidsmaatregelen: een achteruitrijcamera en twee extra dode hoek camera’s. 

JULI 2020

Duurzame
off-road knijper-vrachtwagen

In samenwerking met transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkelt KWS de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw. Het heeft anderhalf jaar geduurd om de gehele combinatie te maken. De vrachtwagen bestaat uit een losse trekker (de vrachtwagen) en een oplegger met elektrische kraan. Inmiddels is de vrachtwagen op verschillende projecten ingezet voor opdrachtgevers zoals Schiphol en de gemeente Amsterdam.

JANUARI 2019

Elektrische vrachtwagen

KWS bouwt al 123 jaar aan de toekomst. Dat is 123 jaar vakmanschap, innovatie en ondernemerschap. Hendrik Boesewinkel legde op 3 november 1901 de basis door de eerste stoomwals naar Nederland te halen. En in de decennia die volgden, bleven we vernieuwend en innovatief. En dat zijn we nog steeds. We kijken namelijk verder dan vandaag. We werken aan een duurzame toekomst en dat doen we door steeds meer gebruik te maken van ‘groen’ materieel. Van vrachtwagen tot wiellader en van spreidmachine tot emissieloze keet… De mogelijkheden worden steeds indrukwekkender! KWS is trots op de investeringen die we doen en de collega’s die zich inzetten voor deze duurzame ontwikkelingen. We blikken terug én vooruit op de innovatieve stappen die we zetten voor ons milieu.

We blijven uitbreiden met elektrisch materieel

Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!