We zijn straks minder afhankelijk van externe partijen
Aan de slag
Naast de duurzame voordelen van de emissieloze container, zijn er ook genoeg pluspunten voor onze vakmensen buiten. Marten heeft al veel positieve geluiden gehoord. ‘Ze zijn blij dat de lucht om ze heen een stuk schoner ruikt. Daarnaast is het ook een stuk stiller op het project. Dat is niet alleen voor ons fijn, maar ook de bewoners eromheen.’ Friso ziet ook de voordelen op projecten in de toekomst voor zich. ‘We zijn straks minder afhankelijk van externe partijen als het gaat om emissieloos werken. We kunnen direct afspraken maken met de opdrachtgevers en worden zo een stuk flexibeler. Als de klant een bepaalde vraag heeft, dan kunnen we daar nu sneller aan voldoen. We zetten de container bij een laadpaal en gaan aan de slag!’
Wensenlijstje
Met de kennis van collega’s gingen Marten en Friso aan de slag met de eisen die nodig zijn voor de laadcontainer. ‘Wat moet er in de container kunnen? Wij hebben plek nodig voor de adapters, de container wil ik veilig afsluiten en we moeten er in kunnen met een trilplaat.’ Achterin de container is ook een kachel te vinden, iets waar je in eerste instantie misschien niet aan denkt. ‘In de winter moet je de container op temperatuur, houden omdat de batterij minder capaciteit heeft als het koud is. Je kan het vergelijken met een elektrische auto. Als het koud is kan je minder ver rijden op een volle batterij dan als het warm is. Met de kachel houden we de temperatuur boven nul.’ Marten is blij met het eindresultaat en werkt ook al aan een nieuwe versie. ‘Er zijn nog maar twee van deze containers gebouwd en die hebben we hier op het project staan. Het zijn de eersten in hun soort, dus je komt er dan ook achter welke onderdelen je zou veranderen. Die worden in de volgende containers aangepast.’
Tips en innovatie oplossingen
Projectbegeleider Friso houdt zich bezig met het gebruik én verbruik van de container. Hij is opgeleid als geotechnisch ingenieur en werkt nu bijna drie jaar bij KWS. ‘Ik heb affiniteit met moderne techniek en het beschermen van de aarde. In dit project helpt het dat ik bekend ben met de beperkingen van onze markt. Helemaal op het gebied van milieu kan dat lastig zijn. Duurzaamheid bereik je niet zomaar, dat is ook hard werken.’ Toen duidelijk werd dat VolkerWessels Materieel & Logistiek, een dochteronderneming van VolkerWessels, de container kon samenstellen, werd de wensenlijst door Marten voorbereid. Hij is al dertig jaar uitvoerder bij KWS en houdt de stappen naar duurzaamheid goed in de gaten. ‘Ik vind het wel interessant om die overstap te maken naar elektriciteit.’ Hij gaat dan ook met veel plezier aan de slag met zijn eisen voor de laadcontainer. Daarvoor riep hij de hulp in van KWS vestiging Amsterdam-Utrecht. ‘Zij hebben de nodige ervaring op het gebied van duurzaam werken. Daarom hebben we ze gevraagd om tips en innovatieve oplossingen waar we zelf nog niet aan hebben gedacht.’ Ook Friso was blij met de ervaringen die zijn collega’s deelden. ‘Er zijn twee manieren waarop je klein gereedschap elektrisch kan maken. Met een accu of met een stekker. De mensen buiten lieten weten dat gereedschap soms te zwaar wordt om te dragen met een accu. Dat is ook een tip die we kregen vanuit Amsterdam.’
De emissieloze container is te vinden aan een laadpaal in de buurt van het project. Om te voldoen aan het bestek van de opdrachtgever moet er tijdens het project Stadse Werken 2 tot 56 kilowatt emissieloos worden gewerkt. Wat dat betekent? Klein gereedschap, van een boor tot aan een trilplaat, móet elektrisch worden aangedreven. Waar voorheen klein materiaal vooral op brandstof werkte, is stroom nu de grootste bron. Een laadcontainer op het project is de meest efficiënte manier om dit materieel op te laden. In plaats van dagelijks naar een laadplein te rijden, kan het nu om de hoek in een container die veilig afgesloten kan worden. Om deze te ontwikkelen is de kennis en ervaring van verschillende mensen binnen KWS én VolkerWessels gebruikt.
Een gezellig gevulde keet met werknemers van KWS, hete koffie en genoeg verlichting. In de hoek staat een oplaadbare accu ter grootte van een aktetas. Die drijft alles, behalve de werknemers, aan. We zijn in Rotterdam, waar Marten van der Laan, uitvoerder en Friso ter Steege, projectbegeleider, met hun team de riolering vervangen in opdracht van de gemeente. Om duurzaam te werken gebruiken zij een emissieloze laadcontainer die binnen de eigen muren van VolkerWessels is samengesteld.
VOLGEND ARTIKEL
DE CONTAINER:
De container afmetingen zijn 2990x2440x2590
Hij wordt gevoed met een CEE16 aansluiting 230v
In de container is een kachel aangebracht voor het vorst vrijhouden
Er zijn meerdere stopcontacten aangebracht om de accu’s te kunnen laden
Er is ook verlichting aangebracht
Aan de slag
Naast de duurzame voordelen van de emissieloze container, zijn er ook genoeg pluspunten voor onze vakmensen buiten. Marten heeft al veel positieve geluiden gehoord. ‘Ze zijn blij dat de lucht om ze heen een stuk schoner ruikt. Daarnaast is het ook een stuk stiller op het project. Dat is niet alleen voor ons fijn, maar ook de bewoners eromheen.’ Friso ziet ook de voordelen op projecten in de toekomst voor zich. ‘We zijn straks minder afhankelijk van externe partijen als het gaat om emissieloos werken. We kunnen direct afspraken maken met de opdrachtgevers en worden zo een stuk flexibeler. Als de klant een bepaalde vraag heeft, dan kunnen we daar nu sneller aan voldoen. We zetten de container bij een laadpaal en gaan aan de slag!’
We zijn straks minder afhankelijk van externe partijen
Wensenlijstje
Met de kennis van collega’s gingen Marten en Friso aan de slag met de eisen die nodig zijn voor de laadcontainer. ‘Wat moet er in de container kunnen? Wij hebben plek nodig voor de adapters, de container wil ik veilig afsluiten en we moeten er in kunnen met een trilplaat.’ Achterin de container is ook een kachel te vinden, iets waar je in eerste instantie misschien niet aan denkt. ‘In de winter moet je de container op temperatuur, houden omdat de batterij minder capaciteit heeft als het koud is. Je kan het vergelijken met een elektrische auto. Als het koud is kan je minder ver rijden op een volle batterij dan als het warm is. Met de kachel houden we de temperatuur boven nul.’ Marten is blij met het eindresultaat en werkt ook al aan een nieuwe versie. ‘Er zijn nog maar twee van deze containers gebouwd en die hebben we hier op het project staan. Het zijn de eersten in hun soort, dus je komt er dan ook achter welke onderdelen je zou veranderen. Die worden in de volgende containers aangepast.’
Tips en innovatie oplossingen
Projectbegeleider Friso houdt zich bezig met het gebruik én verbruik van de container. Hij is opgeleid als geotechnisch ingenieur en werkt nu bijna drie jaar bij KWS. ‘Ik heb affiniteit met moderne techniek en het beschermen van de aarde. In dit project helpt het dat ik bekend ben met de beperkingen van onze markt. Helemaal op het gebied van milieu kan dat lastig zijn. Duurzaamheid bereik je niet zomaar, dat is ook hard werken.’ Toen duidelijk werd dat VolkerWessels Materieel & Logistiek, een dochteronderneming van VolkerWessels, de container kon samenstellen, werd de wensenlijst door Marten voorbereid. Hij is al dertig jaar uitvoerder bij KWS en houdt de stappen naar duurzaamheid goed in de gaten. ‘Ik vind het wel interessant om die overstap te maken naar elektriciteit.’ Hij gaat dan ook met veel plezier aan de slag met zijn eisen voor de laadcontainer. Daarvoor riep hij de hulp in van KWS vestiging Amsterdam-Utrecht. ‘Zij hebben de nodige ervaring op het gebied van duurzaam werken. Daarom hebben we ze gevraagd om tips en innovatieve oplossingen waar we zelf nog niet aan hebben gedacht.’ Ook Friso was blij met de ervaringen die zijn collega’s deelden. ‘Er zijn twee manieren waarop je klein gereedschap elektrisch kan maken. Met een accu of met een stekker. De mensen buiten lieten weten dat gereedschap soms te zwaar wordt om te dragen met een accu. Dat is ook een tip die we kregen vanuit Amsterdam.’
De emissieloze container is te vinden aan een laadpaal in de buurt van het project. Om te voldoen aan het bestek van de opdrachtgever moet er tijdens het project Stadse Werken 2 tot 56 kilowatt emissieloos worden gewerkt. Wat dat betekent? Klein gereedschap, van een boor tot aan een trilplaat, móet elektrisch worden aangedreven. Waar voorheen klein materiaal vooral op brandstof werkte, is stroom nu de grootste bron. Een laadcontainer op het project is de meest efficiënte manier om dit materieel op te laden. In plaats van dagelijks naar een laadplein te rijden, kan het nu om de hoek in een container die veilig afgesloten kan worden. Om deze te ontwikkelen is de kennis en ervaring van verschillende mensen binnen KWS én VolkerWessels gebruikt.
Een gezellig gevulde keet met werknemers van KWS, hete koffie en genoeg verlichting. In de hoek staat een oplaadbare accu ter grootte van een aktetas. Die drijft alles, behalve de werknemers, aan. We zijn in Rotterdam, waar Marten van der Laan, uitvoerder en Friso ter Steege, projectbegeleider, met hun team de riolering vervangen in opdracht van de gemeente. Om duurzaam te werken gebruiken zij een emissieloze laadcontainer die binnen de eigen muren van VolkerWessels is samengesteld.
Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!
VOLGEND ARTIKEL