Wij willen niet alleen een rol spelen in het bouwen van Nederland, maar ook in het beschermen van ons land tegen de effecten van klimaatverandering.

Samen werken aan de infrastructuur van morgen

Integrale aanpak
Die eenduidigheid en goede samenwerking bewijzen vooral hun waarde bij de Vervanging- en Renovatieopgave (V&R) in Nederland. De vergrijzing van naoorlogse wegen, bruggen, tunnels en viaducten, vraagt namelijk om een nieuwe manier van werken. ‘Hierop kunnen wij ons als VolkerWessels Infrastructuur onderscheiden,’ schetst Dick. ‘Onze kracht ligt in het vermogen om de juiste competenties binnen het eigen netwerk te bundelen. Van staal- en betonconstructies tot technische installaties, en van wegenbouw tot water- en spoorbouw.’ Gerald beaamt dit en vult aan: ‘We zijn één van de weinige partijen die alle disciplines voor de Vervanging- en Renovatieopgave binnen Nederland onder één dak hebben. Het stelt ons in staat multidisciplinaire vraagstukken integraal aan te pakken. Dat geeft ons een unieke positie in de markt.’

Groene motivatie
Naast vakmanschap is ook duurzaamheid een belangrijke pijler onder de organisatie. ‘De maatschappij en onze opdrachtgevers verwachten dat wij als infra-divisie verder kijken dan de korte termijn,’ licht Gerald toe. ‘Waar het kan, werken we daarom al zoveel mogelijk emissieloos. Daarnaast werken we aan circulaire oplossingen, zoals het hergebruik van materialen in nieuwe projecten. Dit doen we natuurlijk omdat de markt dit van ons vraagt, maar ook vanuit een intrinsieke motivatie. We willen bijdragen aan een betere en duurzame toekomst.’ Daarnaast verschuift de focus van VolkerWessels Infrastructuur door klimaatverandering en de energietransitie ook steeds meer richting waterbouwkundige projecten en duurzame energieoplossingen. ‘Wij willen niet alleen een rol spelen in het bouwen van Nederland, maar ook in het beschermen van ons land tegen de effecten van klimaatverandering.’

Vertrouwen in de toekomst
Ondanks de uitdagingen en veranderingen in de markt, kijkt VolkerWessels Infrastructuur positief naar de toekomst. Dat vertrouwen komt onder andere voort uit goede partnerschappen en nieuwe samenwerkingsvormen. Nieuwe projecten zoals Vught Verdiept en Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard (KIJK) laten zien dat de organisatie flexibel inspeelt op de eisen van de markt en de wensen van opdrachtgevers. Door te werken met tweefasencontracten en alliantieovereenkomsten ontstaat een nieuwe transparantie en betere verdeling van risico’s tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Gerald: ‘Dit soort contractvormen geven ons veel meer ruimte om mee te doen aan grote, complexe en multidisciplinaire projecten.’ Dick sluit zich daarbij aan: ‘Dankzij ons vakmanschap, onze focus op duurzaamheid én de sterke samenwerking tussen onze werkmaatschappijen, partners en opdrachtgevers kunnen we blijven bouwen aan de betrouwbare, vitale, en duurzame infrastructuur van morgen!’

Trots vakmanschap
De fundering onder het onderscheidend vermogen van VolkerWessels Infrastructuur is vakmanschap. ‘Onze collega’s werken met hart en ziel aan de inrichting van Nederland’, vertelt Gerald met trots. ‘En dat doen ze met enorm veel kennis en vaak met jarenlange ervaring. En daar ligt meteen één van onze grootste uitdagingen: het borgen van dat vakmanschap.’ Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt is dat een belangrijk onderwerp. ‘Om aantrekkelijk te blijven als werkgever, moeten we dus nóg meer investeren in het ontwikkelen van talent en in het bieden van carrièrekansen.’ VolkerWessels Infrastructuur ontwikkelt daarom opleidingspakketten om de aanwezige kennis en expertise vast te leggen en over te kunnen dragen.

Met één mond
Infrastructuurprojecten worden steeds omvangrijker en complexer. Het sleutelwoord is daarom: samenwerking. ‘Onze werkmaatschappijen zijn individueel sterk, maar om grote en multidisciplinaire projecten te realiseren, is samenwerking cruciaal,’ begint Dick. En die samenwerking is voor VolkerWessels Infrastructuur en haar werkmaatschappijen meer dan een strategische keuze. Het is de kern van hun werkwijze. Projecten zoals Zuidasdok en de uitbreiding van het elektriciteitsnet voor Tennet vereisen multidisciplinaire teams en een gestroomlijnde aanpak. ‘Onze bedrijven, zoals KWS en Van Hattum en Blankevoort, zetten hun eigen expertise in, maar werken wel samen als één entiteit. Zowel intern als naar de buitenwereld. Zo zorgen we voor duidelijkheid en eenduidigheid naar onze partners en opdrachtgevers.’

Aan het roer van de infra-divisie staan CEO Gerald Paalman en COO Dick Stoop. Dankzij zijn jarenlange ervaring als directeur van advies- en ingenieursbureau Aveco de Bondt, kent Gerald de infra-sector van binnen en van buiten. Toen hij gevraagd werd als CEO voor VolkerWessels Infrastructuur, hoefde hij daarom niet lang na te denken. ‘Het is een hele leuke job in een wereld waar ik me erg goed thuis voel en waar ondernemerschap hoog in het vaandel staat.’ Ook de samenwerking met Dick sprak hem meteen aan. ‘Dick is een echte vakman en een aannemer in hart en nieren. We vullen elkaar goed aan in het behalen van onze ambities voor VolkerWessels Infrastructuur.’

‘Met passie en trots samenwerken aan betrouwbare, vitale en duurzame infrastructuur in Nederland’. Het motto van VolkerWessels Infrastructuur weerspiegelt de kernwaarden en doelen van de infra-divisie. Samen met haar vier specialistische werkmaatschappijen KWS, Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Vialis werkt de organisatie aan een solide en toekomstbestendige basis. Voor de infra-divisie zelf én voor Nederland.

Vertrouwen in de toekomst
Ondanks de uitdagingen en veranderingen in de markt, kijkt VolkerWessels Infrastructuur positief naar de toekomst. Dat vertrouwen komt onder andere voort uit goede partnerschappen en nieuwe samenwerkingsvormen. Nieuwe projecten zoals Vught Verdiept en Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard (KIJK) laten zien dat de organisatie flexibel inspeelt op de eisen van de markt en de wensen van opdrachtgevers. Door te werken met tweefasencontracten en alliantieovereenkomsten ontstaat een nieuwe transparantie en betere verdeling van risico’s tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Gerald: ‘Dit soort contractvormen geven ons veel meer ruimte om mee te doen aan grote, complexe en multidisciplinaire projecten.’ Dick sluit zich daarbij aan: ‘Dankzij ons vakmanschap, onze focus op duurzaamheid én de sterke samenwerking tussen onze werkmaatschappijen, partners en opdrachtgevers kunnen we blijven bouwen aan de betrouwbare, vitale, en duurzame infrastructuur van morgen!’

Groene motivatie
Naast vakmanschap is ook duurzaamheid een belangrijke pijler onder de organisatie. ‘De maatschappij en onze opdrachtgevers verwachten dat wij als infra-divisie verder kijken dan de korte termijn,’ licht Gerald toe. ‘Waar het kan, werken we daarom al zoveel mogelijk emissieloos. Daarnaast werken we aan circulaire oplossingen, zoals het hergebruik van materialen in nieuwe projecten. Dit doen we natuurlijk omdat de markt dit van ons vraagt, maar ook vanuit een intrinsieke motivatie. We willen bijdragen aan een betere en duurzame toekomst.’ Daarnaast verschuift de focus van VolkerWessels Infrastructuur door klimaatverandering en de energietransitie ook steeds meer richting waterbouwkundige projecten en duurzame energieoplossingen. ‘Wij willen niet alleen een rol spelen in het bouwen van Nederland, maar ook in het beschermen van ons land tegen de effecten van klimaatverandering.’

Wij willen niet alleen een rol spelen in het bouwen van Nederland, maar ook in het beschermen van ons land tegen de effecten van klimaatverandering.

Trots vakmanschap
De fundering onder het onderscheidend vermogen van VolkerWessels Infrastructuur is vakmanschap. ‘Onze collega’s werken met hart en ziel aan de inrichting van Nederland’, vertelt Gerald met trots. ‘En dat doen ze met enorm veel kennis en vaak met jarenlange ervaring. En daar ligt meteen één van onze grootste uitdagingen: het borgen van dat vakmanschap.’ Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt is dat een belangrijk onderwerp. ‘Om aantrekkelijk te blijven als werkgever, moeten we dus nóg meer investeren in het ontwikkelen van talent en in het bieden van carrièrekansen.’ VolkerWessels Infrastructuur ontwikkelt daarom opleidingspakketten om de aanwezige kennis en expertise vast te leggen en over te kunnen dragen.

Integrale aanpak
Die eenduidigheid en goede samenwerking bewijzen vooral hun waarde bij de Vervanging- en Renovatieopgave (V&R) in Nederland. De vergrijzing van naoorlogse wegen, bruggen, tunnels en viaducten, vraagt namelijk om een nieuwe manier van werken. ‘Hierop kunnen wij ons als VolkerWessels Infrastructuur onderscheiden,’ schetst Dick. ‘Onze kracht ligt in het vermogen om de juiste competenties binnen het eigen netwerk te bundelen. Van staal- en betonconstructies tot technische installaties, en van wegenbouw tot water- en spoorbouw.’ Gerald beaamt dit en vult aan: ‘We zijn één van de weinige partijen die alle disciplines voor de Vervanging- en Renovatieopgave binnen Nederland onder één dak hebben. Het stelt ons in staat multidisciplinaire vraagstukken integraal aan te pakken. Dat geeft ons een unieke positie in de markt.’

Met één mond
Infrastructuurprojecten worden steeds omvangrijker en complexer. Het sleutelwoord is daarom: samenwerking. ‘Onze werkmaatschappijen zijn individueel sterk, maar om grote en multidisciplinaire projecten te realiseren, is samenwerking cruciaal,’ begint Dick. En die samenwerking is voor VolkerWessels Infrastructuur en haar werkmaatschappijen meer dan een strategische keuze. Het is de kern van hun werkwijze. Projecten zoals Zuidasdok en de uitbreiding van het elektriciteitsnet voor Tennet vereisen multidisciplinaire teams en een gestroomlijnde aanpak. ‘Onze bedrijven, zoals KWS en Van Hattum en Blankevoort, zetten hun eigen expertise in, maar werken wel samen als één entiteit. Zowel intern als naar de buitenwereld. Zo zorgen we voor duidelijkheid en eenduidigheid naar onze partners en opdrachtgevers.’

Aan het roer van de infra-divisie staan CEO Gerald Paalman en COO Dick Stoop. Dankzij zijn jarenlange ervaring als directeur van advies- en ingenieursbureau Aveco de Bondt, kent Gerald de infra-sector van binnen en van buiten. Toen hij gevraagd werd als CEO voor VolkerWessels Infrastructuur, hoefde hij daarom niet lang na te denken. ‘Het is een hele leuke job in een wereld waar ik me erg goed thuis voel en waar ondernemerschap hoog in het vaandel staat.’ Ook de samenwerking met Dick sprak hem meteen aan. ‘Dick is een echte vakman en een aannemer in hart en nieren. We vullen elkaar goed aan in het behalen van onze ambities voor VolkerWessels Infrastructuur.’

‘Met passie en trots samenwerken aan betrouwbare, vitale en duurzame infrastructuur in Nederland’. Het motto van VolkerWessels Infrastructuur weerspiegelt de kernwaarden en doelen van de infra-divisie. Samen met haar vier specialistische werkmaatschappijen KWS, Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Vialis werkt de organisatie aan een solide en toekomstbestendige basis. Voor de infra-divisie zelf én voor Nederland.

Samen werken aan de infrastructuur van morgen

Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!