De geschiedenis van kombochten gaat terug tot de vroege 20e eeuw, toen ze voor het eerst werden geïntroduceerd op racecircuits zoals de Indianapolis Motor Speedway, die in 1909 werd geopend.
Het is nog net niet
het verhaal van de
prinses op de erwt
Naar Italiaans recept
Voor het ontwerp van dergelijke kombochten gebruikt KWS de kennis die is opgedaan bij het Circuit Zandvoort en de kennis van het Italiaanse bedrijf DROMO, bekend om zijn wereldwijde ervaring met kombochten en circuitontwerpen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de nieuwste inzichten en technieken worden toegepast.
Het productieproces van een kombocht begint met een gedetailleerd ontwerp, waarbij de hellingshoek en de radius van de bocht nauwkeurig worden berekend. Het asfalt wordt in lagen aangebracht, waarbij elke laag zorgvuldig wordt geëgaliseerd en verdicht om de gewenste textuur en vlakheid te bereiken. Voor het maken van een kombocht kunnen we de asfaltspreidmachine niet gebruiken op de manier zoals we dit normaal doen.
Met name het verschuiven van zichtpunten en mogelijk gebrek aan normale ijkpunten waar de machinisten zich op focussen, vraagt om aanpassing. Daarnaast brengt de helling veel aanvullende veiligheidsmaatregelen met zich mee om het omvallen van machines te voorkomen.
Innovatieve technieken
Voor het onderhoud van deze bochten moet KWS gebruik maken van innovatieve technieken en materialen. Het asfalt dat in de kombochten wordt gebruikt, moet niet alleen bestand zijn tegen de hoge krachten, maar ook een perfecte grip bieden onder verschillende weersomstandigheden. Dit vereist een speciaal ontwikkeld asfaltmengsel zoals de asfalt deklaag Flying Dutch op Zandvoort.
Maar vergis je niet. De onder- en tussenlaag vormen natuurlijk ook een precisieklus. Want alles wat daar fout gaat, krijg je terug in je deklaag. Het is nog net niet het verhaal van de prinses op de erwt, hoe strakker je onderlaag, hoe strakker ook de deklaag. Dat is toch een ijzeren wet in dit vak.
De kombocht
De kombochten zijn ontworpen om voertuigen te testen onder extreme omstandigheden, waarbij de hellingshoek zorgt voor een verhoogde laterale belasting op de banden en ophanging van de voertuigen. Dit maakt het mogelijk om de prestaties en veiligheid van voertuigen nauwkeurig te evalueren.
De kombochten zijn een technisch hoogstandje. Ze simuleren de krachten die voertuigen ervaren bij hoge snelheden en scherpe bochten, wat essentieel is voor het testen van voertuigstabiliteit en -veiligheid.
Kombochten zijn een technisch hoogstandje dat zowel op testbanen als racecircuits essentieel is. Bij het DAF testcentrum in Sint Oedenrode hebben we kortgeleden indrukwekkende asfaltwerkzaamheden uitgevoerd waarbij een 11% helling is gerealiseerd. Deze technieken zijn vergelijkbaar met de kombochten op het Circuit Zandvoort en het RDW Testcentrum. Maar wat is een kombocht nu precies? En hoe wordt zoiets gemaakt? Een uitdaging waar we onszelf letterlijk in allerlei bochten proberen te wringen.
KWS in de bocht
VOLGEND ARTIKEL
Naar Italiaans recept
Voor het ontwerp van dergelijke kombochten gebruikt KWS de kennis die is opgedaan bij het Circuit Zandvoort en de kennis van het Italiaanse bedrijf DROMO, bekend om zijn wereldwijde ervaring met kombochten en circuitontwerpen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de nieuwste inzichten en technieken worden toegepast.
Het is nog net niet
het verhaal van de
prinses op de erwt
Het productieproces van een kombocht begint met een gedetailleerd ontwerp, waarbij de hellingshoek en de radius van de bocht nauwkeurig worden berekend. Het asfalt wordt in lagen aangebracht, waarbij elke laag zorgvuldig wordt geëgaliseerd en verdicht om de gewenste textuur en vlakheid te bereiken. Voor het maken van een kombocht kunnen we de asfaltspreidmachine niet gebruiken op de manier zoals we dit normaal doen.
Met name het verschuiven van zichtpunten en mogelijk gebrek aan normale ijkpunten waar de machinisten zich op focussen, vraagt om aanpassing. Daarnaast brengt de helling veel aanvullende veiligheidsmaatregelen met zich mee om het omvallen van machines te voorkomen.
De geschiedenis van kombochten gaat terug tot de vroege 20e eeuw, toen ze voor het eerst werden geïntroduceerd op racecircuits zoals de Indianapolis Motor Speedway, die in 1909 werd geopend.
Innovatieve technieken
Voor het onderhoud van deze bochten moet KWS gebruik maken van innovatieve technieken en materialen. Het asfalt dat in de kombochten wordt gebruikt, moet niet alleen bestand zijn tegen de hoge krachten, maar ook een perfecte grip bieden onder verschillende weersomstandigheden. Dit vereist een speciaal ontwikkeld asfaltmengsel zoals de asfalt deklaag Flying Dutch op Zandvoort.
Maar vergis je niet. De onder- en tussenlaag vormen natuurlijk ook een precisieklus. Want alles wat daar fout gaat, krijg je terug in je deklaag. Het is nog net niet het verhaal van de prinses op de erwt, hoe strakker je onderlaag, hoe strakker ook de deklaag. Dat is toch een ijzeren wet in dit vak.
De kombocht
De kombochten zijn ontworpen om voertuigen te testen onder extreme omstandigheden, waarbij de hellingshoek zorgt voor een verhoogde laterale belasting op de banden en ophanging van de voertuigen. Dit maakt het mogelijk om de prestaties en veiligheid van voertuigen nauwkeurig te evalueren.
De kombochten zijn een technisch hoogstandje. Ze simuleren de krachten die voertuigen ervaren bij hoge snelheden en scherpe bochten, wat essentieel is voor het testen van voertuigstabiliteit en -veiligheid.
Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!
VOLGEND ARTIKEL
Kombochten zijn een technisch hoogstandje dat zowel op testbanen als racecircuits essentieel is. Bij het DAF testcentrum in Sint Oedenrode hebben we kortgeleden indrukwekkende asfaltwerkzaamheden uitgevoerd waarbij een 11% helling is gerealiseerd. Deze technieken zijn vergelijkbaar met de kombochten op het Circuit Zandvoort en het RDW Testcentrum. Maar wat is een kombocht nu precies? En hoe wordt zoiets gemaakt? Een uitdaging waar we onszelf letterlijk in allerlei bochten proberen te wringen.
KWS in de bocht