Ervaring in de praktijk
Aan het track record van VolkerWessels Infra V&R zal het niet liggen. De Waalbrug, Haringvlietbrug, Koopvaardersschutsluis, Cruquiusbrug, KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud), de Prinses Margriettunnel, Wantijbrug… Het zijn maar enkele aansprekende namen op een lange lijst aan projecten waar de drie bedrijven door de jaren heen bij betrokken waren. Momenteel leggen de collega’s de laatste hand aan de renovatie van de Galecopperbrug. Terwijl de brug in gebruik bleef, werden onder andere de tuien vervangen. Een project waarbij het team hun ervaring met complexe logistiek en werken onder druk weer kon etaleren.

Veel vertrouwen
Een ander project waar hard aan gewerkt wordt is de vervanging van het Lisserwegviaduct, Hoofdvaartviaduct en de Kaagbrug in de A44. Daar wordt gewerkt op een ‘postzegel’. Techniek, planning, goed doordachte faseringen, duurzaamheid, veiligheid en slimme oplossingen voor beschikbaarheid, zoals tijdelijke wegen en bruggen, komen op dit project samen. Ook staan de renovatie van de Schelde-Rijnbruggen en de Rozenburgsesluis op stapel. ‘Al deze projecten zijn voor ons belangrijke referenties’, schets Johan. ‘Ze bevestigen dat we de complexe V&R-opgave aankunnen. Het draait namelijk niet alleen om kennis en kunde, maar vooral ook om het vertrouwen van de opdrachtgever.’

Galecopperbrug

Prinses Margriettunnel

Deo Schouten
Portfoliomanager Bruggen, Sluizen & Keringen bij Vialis
Van sluizen tot bruggen. Voor elektrotechnische installaties in de ‘natte infra’, moet je bij Deo zijn. Hij werkt al 17 jaar bij Vialis en houdt zich nu voornamelijk bezig met de projecten binnen de V&R-opgave.

Thomas Hustinx
Senior Projectcoördinator bij Van Hattum en Blankevoort
Van gemalen en sluizen tot tunnels en bruggen. Thomas kent het civiele werk van binnen en buiten. Hij werkt sinds 2017 bij VHB en houdt het overzicht bij complexe multidisciplinaire projecten.

Guido Bons
Projectleider bij KWS @vice
Werkt al bijna 25 jaar voor ‘de club’. Guido heeft het klappen van de zweep geleerd in de praktijk. Dankzij zijn jarenlange ervaring in vele infra-projecten weet hij precies wat er gevraagd wordt.

Johan van Erk
Manager Projecten bij KWS @vice
Een infra- en bruggenman in hart en nieren. Begon ooit als omgevingsmanager bij VolkerInfra en werkt sinds 2021 bij KWS. Hij werkte onder andere aan de renovatie van de Waalbrug en Wantijbrug.

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Boogbrug Vianen

Een collectieve puzzel
De V&R-opgave is veel meer dan een technische uitdaging. Het is een puzzel waarin techniek, omgeving, capaciteit, veiligheid en duurzaamheid samenkomen. ‘Juist die combinatie maakt het mooi,’ vindt Johan. ‘Het is uitdagend, maar het geeft ook energie. Vooral omdat we het samen doen, met meerdere zusterbedrijven.’ Deo vat het krachtig samen: ‘Vervanging en renovatie zijn de komende twintig jaar de kern van onze markt. Als we dit goed aanpakken, veilig, efficiënt en in goede samenwerking, dan ligt er een geweldige kans voor ons en voor Nederland.’

Mensen maken het verschil
Met de grote hoeveelheid werk die eraan komt, groeit ook de druk op mensen. ‘We hebben veel kennis en kunde in huis, maar die zit bij een beperkte groep mensen,’ legt Johan uit. ‘Voorheen was het niet nodig om dat op te schalen, want er kwamen niet veel bruggen op de markt. Maar nu is dat een ander verhaal. We moeten heel snel schakelen. We halen die vakmensen daarom bewust vaker naar binnen. Ze haken aan op relevante momenten, zoals bij tenders en de opstart van een project. Op die manier dragen zij dan hun kennis over op andere collega’s.’ Tegelijkertijd werken de Infra-bedrijven met vaste partners voor specialistisch werk zoals conservering en vijzeltechniek. ‘Partijen waar we al jaren prettig mee samenwerken,’ zegt Guido. ‘Door hen vroeg te betrekken, verkorten we de doorlooptijd én vergroten we de betrouwbaarheid.’

Ruimte voor veiligheid
Een belangrijk aspect in die samenwerking is veiligheid. Niet alleen voor weggebruikers, maar juist ook voor de mensen die aan het werk zijn. ‘Op sommige objecten mogen we maar beperkt afsluiten,’ vertelt Thomas. ‘Maar als je met grote hoeveelheden materieel werkt op een verouderde brug, moet je je afvragen: is dit nog wel verantwoord?’ De ervaring leert dat opdrachtgevers daar gelukkig steeds meer voor openstaan. ‘Er ontstaat een omslag,’ ziet Guido. ‘Vroeger was de overtuiging: ‘De weg móet openblijven!’ Tegenwoordig zien we juist ruimte voor afsluitingen of extra maatregelen, als dat de veiligheid ten goede komt.’

Het grote onbekende
Toch blijft er één factor die bij élk project terugkomt: onzekerheid. ‘Sommige objecten zijn zestig jaar geleden gebouwd,’ zegt Guido Bons, Projectleider bij KWS @vice. ‘Je hebt geen idee wat er precies ligt en hoe de constructie in elkaar zit. Die informatie is beperkt. We weten het pas als we gaan beginnen en dan stuit je eigenlijk altijd wel op iets onverwachts.’ Het grote onbekende vraagt dus om een andere manier van werken. Voorheen werd alles, van ontwerp tot onderhoud, samengevoegd in één UAV-GC contract. De aannemer draagt bij die constructie meer risico. Guido: ‘Nu zien we steeds vaker bouwteams ontstaan waarin je samen met de opdrachtgever de risico’s inventariseert én oplost. Niet tegenover elkaar, maar naast elkaar.’

Van portfolioprojecten tot raamcontracten
Voor de opdrachtgever betekent deze aanpak voorspelbaarheid en efficiëntie. Dit sluit aan bij hun eigen ontwikkeling. ‘Met name Rijkswaterstaat zoekt naar manieren om doorlooptijden te versnellen,’ weet Johan. ‘Denk aan portfolioprojecten waarbij je op basis van een eerste ‘pilotproject’ direct door kan met een aantal vergelijkbare volgende projecten. Het leereffect over projecten heen wordt daardoor groter. En dat is precies wat we nodig hebben.’ Ook gaat Rijkswaterstaat meer over op raamcontracten en test het efficiëntere manieren van aanbesteden. ‘De proceseisen worden kritisch bekeken om te voorkomen dat ze niet onnodig zwaar zijn. Dat geldt ook voor verificatie en validatie. Daarnaast hanteren ze steeds vaker vaste EMVI-criteria.’

Eén gezicht
De piek van de V&R-opgave ligt in de komende tien tot twintig jaar. ‘Alles moet in korte tijd worden vervangen of gerenoveerd’, verklaart Thomas Hustinx, senior projectcoördinator bij Van Hattum en Blankevoort. ‘Terwijl we in Nederland sterk afhankelijk zijn van die infrastructuur.’ Om de projecten soepel en snel te laten verlopen, kiezen de bedrijven binnen VolkerWessels bewust voor een integrale aanpak. ‘We trekken samen op onder de vlag van VolkerWessels Infra V&R,’ legt Deo Schouten, portfoliomanager bruggen, sluizen & keringen bij Vialis uit. ‘Dat betekent: één gezicht, maar met de kracht van drie gespecialiseerde werkmaatschappijen. Van de constructie en het wegdek tot de technische installaties. En van ontwerp tot oplevering. We hebben alles in eigen huis voor bruggen, tunnels en sluizen van zowel staal als beton.’

‘V&R’. Het klinkt bijna abstract, maar achter die drie tekens schuilt een opgave van nationaal belang en enorme omvang. Alleen al bij Rijkswaterstaat gaat het om ongeveer 190 beweegbare bruggen, 88 sluiscomplexen en duizenden betonnen bruggen. En dan zijn de gemeentelijke en provinciale objecten nog niet eens meegeteld. Het gaat om vele duizenden objecten die vanwege steeds zwaardere belasting, ouderdom en soms een achterstand in onderhoud aan vervanging of renovatie toe zijn. De complexiteit van het werk zit echter niet alleen in de aantallen. ‘We werken vaak aan bruggen, tunnels en sluizen die zoveel mogelijk open moeten blijven terwijl we aan het werk zijn’, verduidelijkt Johan van Erk, manager projecten bij KWS @vice. ‘Zie het als een operatie waarbij de patiënt bij kennis blijft.’

Tunnels, bruggen en sluizen zijn de ruggengraat van onze infrastructuur. Maar veel van deze kunstwerken stammen uit de jaren ’60 en ’70 en bereiken nu het einde van hun levensduur. Voor Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS ligt er een enorme kans én uitdaging om Nederland veilig en toekomstbestendig te houden. De Vervanging- en Renovatie- (V&R)-opgave vraagt om vakkennis, samenwerking en vooral: realisme.

De opgave van de eeuw

Deo Schouten
Portfoliomanager Bruggen, Sluizen & Keringen bij Vialis
Van sluizen tot bruggen. Voor elektrotechnische installaties in de ‘natte infra’, moet je bij Deo zijn. Hij werkt al 17 jaar bij Vialis en houdt zich nu voornamelijk bezig met de projecten binnen de V&R-opgave.

Thomas Hustinx
Senior Projectcoördinator bij Van Hattum en Blankevoort
Van gemalen en sluizen tot tunnels en bruggen. Thomas kent het civiele werk van binnen en buiten. Hij werkt sinds 2017 bij VHB en houdt het overzicht bij complexe multidisciplinaire projecten.

Guido Bons
Projectleider bij KWS @vice
Werkt al bijna 25 jaar voor ‘de club’. Guido heeft het klappen van de zweep geleerd in de praktijk. Dankzij zijn jarenlange ervaring in vele infra-projecten weet hij precies wat er gevraagd wordt.

Johan van Erk
Manager Projecten bij KWS @vice
Een infra- en bruggenman in hart en nieren. Begon ooit als omgevingsmanager bij VolkerInfra en werkt sinds 2021 bij KWS. Hij werkte onder andere aan de renovatie van de Waalbrug en Wantijbrug.

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Ervaring in de praktijk
Aan het track record van VolkerWessels Infra V&R zal het niet liggen. De Waalbrug, Haringvlietbrug, Koopvaardersschutsluis, Cruquiusbrug, KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud), de Prinses Margriettunnel, Wantijbrug… Het zijn maar enkele aansprekende namen op een lange lijst aan projecten waar de drie bedrijven door de jaren heen bij betrokken waren. Momenteel leggen de collega’s de laatste hand aan de renovatie van de Galecopperbrug. Terwijl de brug in gebruik bleef, werden onder andere de tuien vervangen. Een project waarbij het team hun ervaring met complexe logistiek en werken onder druk weer kon etaleren.

Veel vertrouwen
Een ander project waar hard aan gewerkt wordt is de vervanging van het Lisserwegviaduct, Hoofdvaartviaduct en de Kaagbrug in de A44. Daar wordt gewerkt op een ‘postzegel’. Techniek, planning, goed doordachte faseringen, duurzaamheid, veiligheid en slimme oplossingen voor beschikbaarheid, zoals tijdelijke wegen en bruggen, komen op dit project samen. Ook staan de renovatie van de Schelde-Rijnbruggen en de Rozenburgsesluis op stapel. ‘Al deze projecten zijn voor ons belangrijke referenties’, schets Johan. ‘Ze bevestigen dat we de complexe V&R-opgave aankunnen. Het draait namelijk niet alleen om kennis en kunde, maar vooral ook om het vertrouwen van de opdrachtgever.’

Een collectieve puzzel
De V&R-opgave is veel meer dan een technische uitdaging. Het is een puzzel waarin techniek, omgeving, capaciteit, veiligheid en duurzaamheid samenkomen. ‘Juist die combinatie maakt het mooi,’ vindt Johan. ‘Het is uitdagend, maar het geeft ook energie. Vooral omdat we het samen doen, met meerdere zusterbedrijven.’ Deo vat het krachtig samen: ‘Vervanging en renovatie zijn de komende twintig jaar de kern van onze markt. Als we dit goed aanpakken, veilig, efficiënt en in goede samenwerking, dan ligt er een geweldige kans voor ons en voor Nederland.’

Mensen maken het verschil
Met de grote hoeveelheid werk die eraan komt, groeit ook de druk op mensen. ‘We hebben veel kennis en kunde in huis, maar die zit bij een beperkte groep mensen,’ legt Johan uit. ‘Voorheen was het niet nodig om dat op te schalen, want er kwamen niet veel bruggen op de markt. Maar nu is dat een ander verhaal. We moeten heel snel schakelen. We halen die vakmensen daarom bewust vaker naar binnen. Ze haken aan op relevante momenten, zoals bij tenders en de opstart van een project. Op die manier dragen zij dan hun kennis over op andere collega’s.’ Tegelijkertijd werken de Infra-bedrijven met vaste partners voor specialistisch werk zoals conservering en vijzeltechniek. ‘Partijen waar we al jaren prettig mee samenwerken,’ zegt Guido. ‘Door hen vroeg te betrekken, verkorten we de doorlooptijd én vergroten we de betrouwbaarheid.’

Ruimte voor veiligheid
Een belangrijk aspect in die samenwerking is veiligheid. Niet alleen voor weggebruikers, maar juist ook voor de mensen die aan het werk zijn. ‘Op sommige objecten mogen we maar beperkt afsluiten,’ vertelt Thomas. ‘Maar als je met grote hoeveelheden materieel werkt op een verouderde brug, moet je je afvragen: is dit nog wel verantwoord?’ De ervaring leert dat opdrachtgevers daar gelukkig steeds meer voor openstaan. ‘Er ontstaat een omslag,’ ziet Guido. ‘Vroeger was de overtuiging: ‘De weg móet openblijven!’ Tegenwoordig zien we juist ruimte voor afsluitingen of extra maatregelen, als dat de veiligheid ten goede komt.’

Het grote onbekende
Toch blijft er één factor die bij élk project terugkomt: onzekerheid. ‘Sommige objecten zijn zestig jaar geleden gebouwd,’ zegt Guido Bons, Projectleider bij KWS @vice. ‘Je hebt geen idee wat er precies ligt en hoe de constructie in elkaar zit. Die informatie is beperkt. We weten het pas als we gaan beginnen en dan stuit je eigenlijk altijd wel op iets onverwachts.’ Het grote onbekende vraagt dus om een andere manier van werken. Voorheen werd alles, van ontwerp tot onderhoud, samengevoegd in één UAV-GC contract. De aannemer draagt bij die constructie meer risico. Guido: ‘Nu zien we steeds vaker bouwteams ontstaan waarin je samen met de opdrachtgever de risico’s inventariseert én oplost. Niet tegenover elkaar, maar naast elkaar.’

Van portfolioprojecten tot raamcontracten
Voor de opdrachtgever betekent deze aanpak voorspelbaarheid en efficiëntie. Dit sluit aan bij hun eigen ontwikkeling. ‘Met name Rijkswaterstaat zoekt naar manieren om doorlooptijden te versnellen,’ weet Johan. ‘Denk aan portfolioprojecten waarbij je op basis van een eerste ‘pilotproject’ direct door kan met een aantal vergelijkbare volgende projecten. Het leereffect over projecten heen wordt daardoor groter. En dat is precies wat we nodig hebben.’ Ook gaat Rijkswaterstaat meer over op raamcontracten en test het efficiëntere manieren van aanbesteden. ‘De proceseisen worden kritisch bekeken om te voorkomen dat ze niet onnodig zwaar zijn. Dat geldt ook voor verificatie en validatie. Daarnaast hanteren ze steeds vaker vaste EMVI-criteria.’

Eén gezicht
De piek van de V&R-opgave ligt in de komende tien tot twintig jaar. ‘Alles moet in korte tijd worden vervangen of gerenoveerd’, verklaart Thomas Hustinx, senior projectcoördinator bij Van Hattum en Blankevoort. ‘Terwijl we in Nederland sterk afhankelijk zijn van die infrastructuur.’ Om de projecten soepel en snel te laten verlopen, kiezen de bedrijven binnen VolkerWessels bewust voor een integrale aanpak. ‘We trekken samen op onder de vlag van VolkerWessels Infra V&R,’ legt Deo Schouten, portfoliomanager bruggen, sluizen & keringen bij Vialis uit. ‘Dat betekent: één gezicht, maar met de kracht van drie gespecialiseerde werkmaatschappijen. Van de constructie en het wegdek tot de technische installaties. En van ontwerp tot oplevering. We hebben alles in eigen huis voor bruggen, tunnels en sluizen van zowel staal als beton.’

‘V&R’. Het klinkt bijna abstract, maar achter die drie tekens schuilt een opgave van nationaal belang en enorme omvang. Alleen al bij Rijkswaterstaat gaat het om ongeveer 190 beweegbare bruggen, 88 sluiscomplexen en duizenden betonnen bruggen. En dan zijn de gemeentelijke en provinciale objecten nog niet eens meegeteld. Het gaat om vele duizenden objecten die vanwege steeds zwaardere belasting, ouderdom en soms een achterstand in onderhoud aan vervanging of renovatie toe zijn. De complexiteit van het werk zit echter niet alleen in de aantallen. ‘We werken vaak aan bruggen, tunnels en sluizen die zoveel mogelijk open moeten blijven terwijl we aan het werk zijn’, verduidelijkt Johan van Erk, manager projecten bij KWS @vice. ‘Zie het als een operatie waarbij de patiënt bij kennis blijft.’

Tunnels, bruggen en sluizen zijn de ruggengraat van onze infrastructuur. Maar veel van deze kunstwerken stammen uit de jaren ’60 en ’70 en bereiken nu het einde van hun levensduur. Voor Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS ligt er een enorme kans én uitdaging om Nederland veilig en toekomstbestendig te houden. De Vervanging- en Renovatie- (V&R)-opgave vraagt om vakkennis, samenwerking en vooral: realisme.

De opgave van de eeuw