Ricardo Wessels
Boris Coehorst
Maria Castricum
NAAR DE WEBSITE
Benieuwd wat jij kan betekenen voor Schiphol?
Werk mee aan de toekomst!
'Op Schiphol is flexibiliteit een vereiste.'
Team Schiphol
vlnr Boris, Dennis, Ricardo en Maria
Dennis de Haan (35) – Projectleider
Werkt sinds 2018 bij KWS. Coördineert projecten binnen Perceel 2 op Schiphol. Regelt de planning, afstemming met Schiphol en bewaakt de voortgang van grote projecten, zoals de elektrificatie van de D-pier. ‘Je werkt hier onder hoge druk, maar als het lukt, voel je de trots in het hele team.’
Maria Castricum (29) – Maatvoerder
Civiel technicus in hart en nieren. Sinds 2018 bij KWS, en inmiddels ruim drie jaar actief op Schiphol. Verantwoordelijk voor het uitzetten en controleren van de maatvoering. ‘Voor veel wat je buiten ziet, heb ik de lijnen uitgezet. Dat is toch gaaf?!’
Boris Coehorst (27) – Werkvoorbereider
Startte in maart 2024, na een eerdere samenwerking met KWS op een ander project. Regelt vergunningen, inkoop, planning, tekeningen en afstemming met alle betrokken partijen. ‘Je kruipt hier letterlijk in het hoofd van de uitvoerder. Dat moet ook, anders mis je iets.’
Ricardo Wessels (28) – Uitvoerder
Kwam in mei 2023 binnen bij KWS, direct op Schiphol. Stuurt dagelijks tientallen mensen aan en zorgt dat de uitvoering volgens plan verloopt. ‘Dit werk is soms echt topsport. Maar als alles lukt, geeft dat zo’n kick. Dit is de Champions League van de infra.’
'Dit is de eerste pier die volledig elektrisch is!'
Nooit saai
Ricardo herkent zich wel in het beeld dat Boris schetst. Zijn dagen zijn intensief. ‘140 telefoontjes zijn op een drukke dag geen uitzondering.’ Regelmatig ziet hij het ook twee keer per dag half zes worden. ‘We werken in principe overdag en doordeweeks, maar als een project daar om vraagt werken we ook wel eens ’s nachts of in het weekend. Het hoort er allemaal bij.’ Met een glimlach: ‘Mijn werk is in ieder geval nooit saai! Ik heb te maken met onderaannemers, spoedklussen, materiaaltekorten, vergaderingen met Schiphol… en ondertussen moet er wel beton gestort of geasfalteerd worden.’ Toch blijft hij er nuchter onder. ‘We doen het echt samen. Er heerst een heel groot teamgevoel. Als er iets misgaat, helpen we elkaar. En als we aan het eind van een project terugkijken, denken we: dat hebben we toch maar weer mooi geflikt.’
Die betrokkenheid en dat arbeidsethos ontgaan Schiphol niet. Onze collega’s hebben te maken met hoge eisen, maar krijgen ook veel waardering voor hun werk. ‘Laatst nam er een collega afscheid, toen stonden er ineens vier mensen van Schiphol met mooie woorden en een cadeautje. Dan weet je dat je iets goed doet!’
Van machinist naar ‘motivator’
Ricardo Wessels begon als machinist op de graafmachine, maar is inmiddels als uitvoerder verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing op de bouwplaats. ‘Soms begin je de week met vijf man en sluit je op vrijdag af met veertig. Dan is het dus ook mijn verantwoordelijkheid dat iedereen weet wat hij moet doen en waar hij precies moet zijn. En als iemand ziek is of zijn toegangspas kwijt is, moet ik het oplossen.’ Zijn collega’s hebben veel respect voor hoe Ricardo dat doet. Boris: ‘Hij heeft soms veel aan zijn hoofd en is de hele dag bezig iedereen te motiveren. Dat kan niet iedereen, maar hij wel.’
Uitdagend en uniek
Ondanks de zorgvuldige voorbereiding, zijn er soms toch dingen die nét even anders lopen dan gedacht. Op Schiphol is flexibiliteit dan ook geen optie, maar een vereiste. ‘De start- en einddatum van een project staan vast, maar wat daartussen gebeurt, is soms een kwestie van improviseren’, schetst Boris. ‘Soms krijg je op zondagmiddag een telefoontje dat je maandagochtend toch niet kunt starten. Of we moeten eerder opleveren vanwege vakantiedrukte. Dan moet je snel schakelen en vooral goed communiceren met je collega’s en alle andere partijen.’ Toch haalt hij veel voldoening uit zijn werk. ‘Juist omdat het zo uitdagend én uniek is. Het blijft indrukwekkend om op een vliegtuigplatform te werken. Sommige toestellen die hier voorbijkomen zijn complete kunstwerken! Dat maak je nergens anders mee.’
Van plan naar praktijk
Werkvoorbereider Boris Coehorst is de man die alles vooraf tot in de puntjes regelt. En dat is op Schiphol allemaal soms nét iets complexer. ‘Plannen van het project in een continue operatie, afstemmen met onderaannemers en de klant, vergunningen aanvragen, faseringen bespreken, inkopen van materiaal, contracten opstellen, bodemonderzoek coördineren… het hoort er allemaal bij’, somt hij op. ‘Maar hier moet je ook begrijpen wat de belangen van Schiphol zijn. Wanneer zijn hun piekmomenten? Als de platformen vol met vliegtuigen staan, kunnen wij bijvoorbeeld niet werken. En klopt de fasering die zij voorstellen wel met onze situatie in praktijk?’ Daarnaast coördineert Boris ook allerlei veiligheids- en toegangsprocedures. Denk aan rijbevoegdheidstesten om tussen de vliegtuigen te mogen rijden en ontheffingen om bijvoorbeeld een taxibaan over te kunnen steken. Maar ook aan controles en screening van werkbussen en vrachtwagens. ‘Naast de voorbereiding van de projecten ben je als werkvoorbereider dus continu bezig met de veiligheid op Schiphol. Dat vraagt soms net wat meer planning en vooruitkijken.’
Laadpalen voor vliegtuigen
De grootste highlight van dit jaar: de complete elektrificatie van de D-pier. Laadpalen, dikke kabels, betonvervanging, asfalt, gootreparaties… ‘We pakken alles in één keer aan. Als de boel toch open moet, doen we het meteen goed’, stelt Dennis. ‘We zijn op 6 januari begonnen en op 19 december is het klaar. Dat zijn 22 vliegtuigopstelplaatsen in één jaar, gemiddeld vijf weken per VOP. En ondanks alle uitdagingen hebben we er zelfs zeven eerder opgeleverd dan gepland.’ Schiphol is enthousiast, en dat is logisch. ‘Dit is de eerste pier die volledig elektrisch is!’ Het werk op Schiphol wordt ook zoveel mogelijk duurzaam uitgevoerd. Van elektrische kranen en asfaltsets tot de omgebouwde elektrische rolling finisher van dochteronderneming BKB Infra. ‘Op het gebied van duurzaamheid lopen we graag voorop.’
Drie keer drie
De werkzaamheden op Schiphol zijn verdeeld over zestien percelen. VolkerInfra Schiphol, een samenwerking tussen KWS en Vialis, is sinds 2019 verantwoordelijk voor Perceel 2: vliegtuigopstelplaatsen en randwegen. Projectleider Dennis de Haan coördineert projecten binnen het perceel. ‘We zitten nu in het zevende jaar van ons contract.’ Het oorspronkelijke contract was drie jaar, met twee keer een verlenging met dezelfde duur. Elk jaar maken Dennis en zijn team samen met Schiphol een analyse van de werkzaamheden en budgetten. De luchthaven bepaalt vervolgens welke onderdelen prioriteit hebben.
Millimeterwerk
Maria’s rol is onmisbaar. Zodra de tekeningen binnenkomen, verwerkt zij ze tot uitzetbestanden en machinemodellen voor bijvoorbeeld kranen, shovels en de betonpaver. ‘Ik bepaal bijvoorbeeld waar markeringen komen, op welke hoogte een rioolpijp moet liggen, of waar de voegen in de betonverharding komen. Daarna meet ik het buiten in en zet het terug in de tekening.’ Geen eenvoudige klus, want door ruis van de vliegtuigen, apparatuur en gebouwen met spiegelfolie, kan ze niet altijd met GPS werken. ‘Bijna alles gaat hier dus met een Total Station. We gebruiken spiegels, prisma’s en meetapparatuur om hoeken, afstanden en hoogtes te meten en uit te zetten.’
Op het parkeerterrein wordt het geluid van je auto overstemd door het geraas van taxiënde vliegtuigen. En binnen wordt je blik telkens gegrepen door de toestellen die langs het kantoor scheren. Werken op Schiphol is geen doorsnee ervaring. ‘In het begin kijk je echt je ogen uit, maar het went snel hoor’, vindt maatvoerder Maria Castricum. Ze werkt inmiddels 3,5 jaar op de luchthaven. ‘Maar als er bezoekers zijn, realiseer ik me soms ineens weer hoe bijzonder het is. En dat veel van wat je buiten ziet, door ons is gemaakt!’
Plannen met militaire precisie, schakelen op topsnelheid en bouwen onder hoogspanning. Dat is werken op Schiphol. Voor onze collega’s Maria Castricum, Dennis de Haan, Boris Coehorst en Ricardo Wessels is het de dagelijkse realiteit. Als hecht team werken ze samen aan onder andere vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) en randwegen op één van de grootste vliegvelden van Europa. Flexibiliteit en stressbestendigheid zijn hier geen luxe, maar noodzaak.
Werken op
‘Champions League-niveau’
NAAR DE WEBSITE
Benieuwd wat jij kan betekenen voor Schiphol?
Werk mee aan de toekomst!
Nooit saai
Ricardo herkent zich wel in het beeld dat Boris schetst. Zijn dagen zijn intensief. ‘140 telefoontjes zijn op een drukke dag geen uitzondering.’ Regelmatig ziet hij het ook twee keer per dag half zes worden. ‘We werken in principe overdag en doordeweeks, maar als een project daar om vraagt werken we ook wel eens ’s nachts of in het weekend. Het hoort er allemaal bij.’ Met een glimlach: ‘Mijn werk is in ieder geval nooit saai! Ik heb te maken met onderaannemers, spoedklussen, materiaaltekorten, vergaderingen met Schiphol… en ondertussen moet er wel beton gestort of geasfalteerd worden.’ Toch blijft hij er nuchter onder. ‘We doen het echt samen. Er heerst een heel groot teamgevoel. Als er iets misgaat, helpen we elkaar. En als we aan het eind van een project terugkijken, denken we: dat hebben we toch maar weer mooi geflikt.’
Die betrokkenheid en dat arbeidsethos ontgaan Schiphol niet. Onze collega’s hebben te maken met hoge eisen, maar krijgen ook veel waardering voor hun werk. ‘Laatst nam er een collega afscheid, toen stonden er ineens vier mensen van Schiphol met mooie woorden en een cadeautje. Dan weet je dat je iets goed doet!’
Van machinist naar ‘motivator’
Ricardo Wessels begon als machinist op de graafmachine, maar is inmiddels als uitvoerder verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing op de bouwplaats. ‘Soms begin je de week met vijf man en sluit je op vrijdag af met veertig. Dan is het dus ook mijn verantwoordelijkheid dat iedereen weet wat hij moet doen en waar hij precies moet zijn. En als iemand ziek is of zijn toegangspas kwijt is, moet ik het oplossen.’ Zijn collega’s hebben veel respect voor hoe Ricardo dat doet. Boris: ‘Hij heeft soms veel aan zijn hoofd en is de hele dag bezig iedereen te motiveren. Dat kan niet iedereen, maar hij wel.’
Uitdagend en uniek
Ondanks de zorgvuldige voorbereiding, zijn er soms toch dingen die nét even anders lopen dan gedacht. Op Schiphol is flexibiliteit dan ook geen optie, maar een vereiste. ‘De start- en einddatum van een project staan vast, maar wat daartussen gebeurt, is soms een kwestie van improviseren’, schetst Boris. ‘Soms krijg je op zondagmiddag een telefoontje dat je maandagochtend toch niet kunt starten. Of we moeten eerder opleveren vanwege vakantiedrukte. Dan moet je snel schakelen en vooral goed communiceren met je collega’s en alle andere partijen.’ Toch haalt hij veel voldoening uit zijn werk. ‘Juist omdat het zo uitdagend én uniek is. Het blijft indrukwekkend om op een vliegtuigplatform te werken. Sommige toestellen die hier voorbijkomen zijn complete kunstwerken! Dat maak je nergens anders mee.’
Boris Coehorst
Van plan naar praktijk
Werkvoorbereider Boris Coehorst is de man die alles vooraf tot in de puntjes regelt. En dat is op Schiphol allemaal soms nét iets complexer. ‘Plannen van het project in een continue operatie, afstemmen met onderaannemers en de klant, vergunningen aanvragen, faseringen bespreken, inkopen van materiaal, contracten opstellen, bodemonderzoek coördineren… het hoort er allemaal bij’, somt hij op. ‘Maar hier moet je ook begrijpen wat de belangen van Schiphol zijn. Wanneer zijn hun piekmomenten? Als de platformen vol met vliegtuigen staan, kunnen wij bijvoorbeeld niet werken. En klopt de fasering die zij voorstellen wel met onze situatie in praktijk?’ Daarnaast coördineert Boris ook allerlei veiligheids- en toegangsprocedures. Denk aan rijbevoegdheidstesten om tussen de vliegtuigen te mogen rijden en ontheffingen om bijvoorbeeld een taxibaan over te kunnen steken. Maar ook aan controles en screening van werkbussen en vrachtwagens. ‘Naast de voorbereiding van de projecten ben je als werkvoorbereider dus continu bezig met de veiligheid op Schiphol. Dat vraagt soms net wat meer planning en vooruitkijken.’
Laadpalen voor vliegtuigen
De grootste highlight van dit jaar: de complete elektrificatie van de D-pier. Laadpalen, dikke kabels, betonvervanging, asfalt, gootreparaties… ‘We pakken alles in één keer aan. Als de boel toch open moet, doen we het meteen goed’, stelt Dennis. ‘We zijn op 6 januari begonnen en op 19 december is het klaar. Dat zijn 22 vliegtuigopstelplaatsen in één jaar, gemiddeld vijf weken per VOP. En ondanks alle uitdagingen hebben we er zelfs zeven eerder opgeleverd dan gepland.’ Schiphol is enthousiast, en dat is logisch. ‘Dit is de eerste pier die volledig elektrisch is!’ Het werk op Schiphol wordt ook zoveel mogelijk duurzaam uitgevoerd. Van elektrische kranen en asfaltsets tot de omgebouwde elektrische rolling finisher van dochteronderneming BKB Infra. ‘Op het gebied van duurzaamheid lopen we graag voorop.’
Drie keer drie
De werkzaamheden op Schiphol zijn verdeeld over zestien percelen. VolkerInfra Schiphol, een samenwerking tussen KWS en Vialis, is sinds 2019 verantwoordelijk voor Perceel 2: vliegtuigopstelplaatsen en randwegen. Projectleider Dennis de Haan coördineert projecten binnen het perceel. ‘We zitten nu in het zevende jaar van ons contract.’ Het oorspronkelijke contract was drie jaar, met twee keer een verlenging met dezelfde duur. Elk jaar maken Dennis en zijn team samen met Schiphol een analyse van de werkzaamheden en budgetten. De luchthaven bepaalt vervolgens welke onderdelen prioriteit hebben.
Millimeterwerk
Maria’s rol is onmisbaar. Zodra de tekeningen binnenkomen, verwerkt zij ze tot uitzetbestanden en machinemodellen voor bijvoorbeeld kranen, shovels en de betonpaver. ‘Ik bepaal bijvoorbeeld waar markeringen komen, op welke hoogte een rioolpijp moet liggen, of waar de voegen in de betonverharding komen. Daarna meet ik het buiten in en zet het terug in de tekening.’ Geen eenvoudige klus, want door ruis van de vliegtuigen, apparatuur en gebouwen met spiegelfolie, kan ze niet altijd met GPS werken. ‘Bijna alles gaat hier dus met een Total Station. We gebruiken spiegels, prisma’s en meetapparatuur om hoeken, afstanden en hoogtes te meten en uit te zetten.’
Team Schiphol
vlnr Boris, Dennis, Ricardo en Maria
Dennis de Haan (35) – Projectleider
Werkt sinds 2018 bij KWS. Coördineert projecten binnen Perceel 2 op Schiphol. Regelt de planning, afstemming met Schiphol en bewaakt de voortgang van grote projecten, zoals de elektrificatie van de D-pier. ‘Je werkt hier onder hoge druk, maar als het lukt, voel je de trots in het hele team.’
Maria Castricum (29) – Maatvoerder
Civiel technicus in hart en nieren. Sinds 2018 bij KWS, en inmiddels ruim drie jaar actief op Schiphol. Verantwoordelijk voor het uitzetten en controleren van de maatvoering. ‘Voor veel wat je buiten ziet, heb ik de lijnen uitgezet. Dat is toch gaaf?!’
Boris Coehorst (27) – Werkvoorbereider
Startte in maart 2024, na een eerdere samenwerking met KWS op een ander project. Regelt vergunningen, inkoop, planning, tekeningen en afstemming met alle betrokken partijen. ‘Je kruipt hier letterlijk in het hoofd van de uitvoerder. Dat moet ook, anders mis je iets.’
Ricardo Wessels (28) – Uitvoerder
Kwam in mei 2023 binnen bij KWS, direct op Schiphol. Stuurt dagelijks tientallen mensen aan en zorgt dat de uitvoering volgens plan verloopt. ‘Dit werk is soms echt topsport. Maar als alles lukt, geeft dat zo’n kick. Dit is de Champions League van de infra.’
Ricardo Wessels
'Op Schiphol is flexibiliteit een vereiste.'
'Dit is de eerste pier die volledig elektrisch is!'
Maria Castricum
Op het parkeerterrein wordt het geluid van je auto overstemd door het geraas van taxiënde vliegtuigen. En binnen wordt je blik telkens gegrepen door de toestellen die langs het kantoor scheren. Werken op Schiphol is geen doorsnee ervaring. ‘In het begin kijk je echt je ogen uit, maar het went snel hoor’, vindt maatvoerder Maria Castricum. Ze werkt inmiddels 3,5 jaar op de luchthaven. ‘Maar als er bezoekers zijn, realiseer ik me soms ineens weer hoe bijzonder het is. En dat veel van wat je buiten ziet, door ons is gemaakt!’
Plannen met militaire precisie, schakelen op topsnelheid en bouwen onder hoogspanning. Dat is werken op Schiphol. Voor onze collega’s Maria Castricum, Dennis de Haan, Boris Coehorst en Ricardo Wessels is het de dagelijkse realiteit. Als hecht team werken ze samen aan onder andere vliegtuigopstelplaatsen (VOP’s) en randwegen op één van de grootste vliegvelden van Europa. Flexibiliteit en stressbestendigheid zijn hier geen luxe, maar noodzaak.
Werken op
‘Champions League-niveau’