NAAR DE WEBSITE
Benieuwd wat jij kan betekenen voor Zuidasdok?
Werk mee aan de toekomst!
Eenvoud waar het kan en maatwerk waar het moet.
Waar ik enorm trots op ben, is dat de oorspronkelijke ideeën nog steeds aan de basis van het project liggen’
De persoonlijke uitdagingen van Pieter en Robert
Ook buiten Zuidasdok kennen Pieter en Robert hun portie uitdagingen. Pieter werkte eerder aan projecten waar veel mensen meekijken, zoals Knooppunt Hoevelaken en de Noord/Zuidlijn en merkt dat die ervaringen hem nu helpen. ‘Daarom ben ik nu goed voorbereid op alle verschillende werkculturen die hier samenkomen.’ Robert verwijst naar een calamiteit bij de A7 Prinses Margriettunnel, waar hij in de kerstvakantie van 2022 werd opgeroepen. Een deel van de tunnel kwam daar omhoog door druk van het grondwater. ‘De A7 moest afgesloten worden, dus we moesten meteen beginnen. Geen contract, de hand geschud en gewoon gaan doen. We zijn gestart op basis van vertrouwen en transparantie.’ Die basis wil hij ook binnen het project meenemen: vertrouwen in elkaar en transparantie in de verschillende belangen.
Nu de feestdagen eraan komen, verschuift de aandacht even van het project naar thuis. Pieter lacht: ‘Ik heb een klushuis gekocht, dus ik sta vooral achter de afkortzaag.’ Robert kiest voor rust: ‘Vooral met de familie tijd doorbrengen… misschien nog ergens heen met het camperbusje dat we twee maanden geleden hebben gekocht.’
Een gedeelde verantwoordelijkheid
Het project wordt uitgevoerd met een gedeelde verantwoordelijkheid van VolkerWessels en Zuidasdok, dat bestaat uit opdrachtgevers het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. De vele betrokken partijen vragen om voortdurend overleg en afstemming. Voor Pieter is dat een belangrijk deel van zijn werk: ‘Het moet een maakbaar ontwerp zijn, maar dat doen we allemaal samen. Het leukste is het werken met zo’n grote club mensen aan één doel. Met iedereen een modus vinden en zorgen dat je dezelfde kant op werkt.’
Techniek op het scherpst van de snede
De technische aanpak laat de uitdaging van binnenstedelijke tunnelbouw zien. ‘Eenvoud waar het kan en maatwerk waar het moet, dat is hoe we het willen aanpakken,’ verduidelijkt Pieter. ‘We gebruiken deels de open bouwkuipmethode. We graven een bouwkuip met damwanden. Dan wordt de ondergrondse constructie van vloer tot dak hierin gebouwd, waarna de kuip wordt aangevuld.’ Op andere plekken is maatwerk nodig en wordt gewerkt met de wanden-dakmethode: eerst worden wanden en dak aangebracht, daarna wordt ondergronds uitgegraven. Maar voordat die fases kunnen starten, moet de A10 Zuid worden verlegd. Robert: ‘De huidige A10 Zuid wordt zo’n 5 meter richting de metrolijn aan de noordkant verplaatst, en richting het treinspoor aan de zuidkant. Zo maken we ruimte om de tunnels te maken. Dat betekent dus ook dat de A10 Zuid richting Schiphol op dat moment enkele weken dichtgaat.’ De schaal van de operatie wordt nog indrukwekkender wanneer Pieter toevoegt dat ook viaducten moeten worden verlegd en ingekort.
Een project dat je meeneemt
Terwijl 2027 dichterbij komt, wordt steeds duidelijker hoe groot de impact van de tunnelbouw wordt. Pieter vat het nuchter samen: ‘We zijn straks zeven jaar aan het bouwen.’ Ondanks de uitdagingen is het een project dat medewerkers bindt en motiveert. Niet alleen omdat het technisch indrukwekkend is, maar omdat het zichtbaar invloed heeft op de infrastructuur in heel Nederland.
Van tenderfase tot tunnelbouw
Zuidasdok en VolkerWessels maken het ontwerp voor de tunnel in een bouwteam. De samenwerking kreeg al vorm tijdens de intensieve tenderfase. Vanaf eind 2023 werkten Pieter, Robert en het team aan het plan. Robert was tendermanager van het project en is inmiddels deel van het vierkoppige directieteam. ‘In de eerste drie maanden hebben we niet alleen in oplossingen gedacht, maar vooral gezocht naar een plan dat we waar kunnen maken,’ legt hij uit. ‘Waar ik enorm trots op ben, is dat de oorspronkelijke ideeën nog steeds aan de basis van het project liggen.’ Omgevingsmanagement was vanaf het begin een cruciaal criterium. ‘Dit is een druk gebied met bewoners en werkenden,’ vertelt Pieter. ‘We moeten ook rekening houden met een ziekenhuis, scholen, veel verkeer en openbaar vervoer.’
Twee tunnelbuizen van ruim een kilometer lang. Dat klinkt overzichtelijk, maar wie inzoomt ziet hoe complex het is. ‘We zitten nu in de ontwerpfase van dit uitdagende project. Met name de beperkte ruimte waar wij de tunnel moeten bouwen is een uitdaging,’ vertelt Pieter. Als realisatiemanager is hij één van de schakels tussen alle afdelingen. Met een project van deze grootte is dat zeker nodig. ‘De Zuidas is altijd in beweging en ontzettend druk. Ook de snelwegen en het openbaar vervoer eromheen staan nooit stil. Je zit met elkaar op een postzegel.’ En juist op die postzegel wordt vanaf 2027 een deel van de A10 ondergronds gebracht. Boven de tunnels ontstaat 100.000 m2 ruimte voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid met internationaal treinverkeer, betere aansluitingen op bus, tram en metro en een aantrekkelijke openbare ruimte. Tegelijkertijd wordt de snelweg verbreed met twee extra rijstroken in elke richting, zodat doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer beter van elkaar worden gescheiden.
Elke dag gonst het van bedrijvigheid in de Amsterdamse Zuidas. Het gebied barst bijna uit zijn voegen en daarom wordt er gebouwd aan één van de uitdagendste infrastructuurprojecten van Nederland: Zuidasdok. Het project moet niet alleen de bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren rondom Zuidas, maar in de hele noordelijke randstad. Voor realisatiemanager Pieter Compier (42) van KWS en bouwteamdirectielid Robert Bosma (48) van Van Hattum en Blankevoort is het een gigantische opgave, maar ook een kans om aan iets historisch bij te dragen.
een wereld van uitdagingen
NAAR DE WEBSITE
Benieuwd wat jij kan betekenen voor Zuidasdok?
Werk mee aan de toekomst!
Een gedeelde verantwoordelijkheid
Het project wordt uitgevoerd met een gedeelde verantwoordelijkheid van VolkerWessels en Zuidasdok, dat bestaat uit opdrachtgevers het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. De vele betrokken partijen vragen om voortdurend overleg en afstemming. Voor Pieter is dat een belangrijk deel van zijn werk: ‘Het moet een maakbaar ontwerp zijn, maar dat doen we allemaal samen. Het leukste is het werken met zo’n grote club mensen aan één doel. Met iedereen een modus vinden en zorgen dat je dezelfde kant op werkt.’
Techniek op het scherpst van de snede
De technische aanpak laat de uitdaging van binnenstedelijke tunnelbouw zien. ‘Eenvoud waar het kan en maatwerk waar het moet, dat is hoe we het willen aanpakken,’ verduidelijkt Pieter. ‘We gebruiken deels de open bouwkuipmethode. We graven een bouwkuip met damwanden. Dan wordt de ondergrondse constructie van vloer tot dak hierin gebouwd, waarna de kuip wordt aangevuld.’ Op andere plekken is maatwerk nodig en wordt gewerkt met de wanden-dakmethode: eerst worden wanden en dak aangebracht, daarna wordt ondergronds uitgegraven. Maar voordat die fases kunnen starten, moet de A10 Zuid worden verlegd. Robert: ‘De huidige A10 Zuid wordt zo’n 5 meter richting de metrolijn aan de noordkant verplaatst, en richting het treinspoor aan de zuidkant. Zo maken we ruimte om de tunnels te maken. Dat betekent dus ook dat de A10 Zuid richting Schiphol op dat moment enkele weken dichtgaat.’ De schaal van de operatie wordt nog indrukwekkender wanneer Pieter toevoegt dat ook viaducten moeten worden verlegd en ingekort.
De persoonlijke uitdagingen van Pieter en Robert
Ook buiten Zuidasdok kennen Pieter en Robert hun portie uitdagingen. Pieter werkte eerder aan projecten waar veel mensen meekijken, zoals Knooppunt Hoevelaken en de Noord/Zuidlijn en merkt dat die ervaringen hem nu helpen. ‘Daarom ben ik nu goed voorbereid op alle verschillende werkculturen die hier samenkomen.’ Robert verwijst naar een calamiteit bij de A7 Prinses Margriettunnel, waar hij in de kerstvakantie van 2022 werd opgeroepen. Een deel van de tunnel kwam daar omhoog door druk van het grondwater. ‘De A7 moest afgesloten worden, dus we moesten meteen beginnen. Geen contract, de hand geschud en gewoon gaan doen. We zijn gestart op basis van vertrouwen en transparantie.’ Die basis wil hij ook binnen het project meenemen: vertrouwen in elkaar en transparantie in de verschillende belangen.
Nu de feestdagen eraan komen, verschuift de aandacht even van het project naar thuis. Pieter lacht: ‘Ik heb een klushuis gekocht, dus ik sta vooral achter de afkortzaag.’ Robert kiest voor rust: ‘Vooral met de familie tijd doorbrengen… misschien nog ergens heen met het camperbusje dat we twee maanden geleden hebben gekocht.’
Een project dat je meeneemt
Terwijl 2027 dichterbij komt, wordt steeds duidelijker hoe groot de impact van de tunnelbouw wordt. Pieter vat het nuchter samen: ‘We zijn straks zeven jaar aan het bouwen.’ Ondanks de uitdagingen is het een project dat medewerkers bindt en motiveert. Niet alleen omdat het technisch indrukwekkend is, maar omdat het zichtbaar invloed heeft op de infrastructuur in heel Nederland.
Waar ik enorm trots op ben, is dat de oorspronkelijke ideeën nog steeds aan de basis van het project liggen’
Van tenderfase tot tunnelbouw
Zuidasdok en VolkerWessels maken het ontwerp voor de tunnel in een bouwteam. De samenwerking kreeg al vorm tijdens de intensieve tenderfase. Vanaf eind 2023 werkten Pieter, Robert en het team aan het plan. Robert was tendermanager van het project en is inmiddels deel van het vierkoppige directieteam. ‘In de eerste drie maanden hebben we niet alleen in oplossingen gedacht, maar vooral gezocht naar een plan dat we waar kunnen maken,’ legt hij uit. ‘Waar ik enorm trots op ben, is dat de oorspronkelijke ideeën nog steeds aan de basis van het project liggen.’ Omgevingsmanagement was vanaf het begin een cruciaal criterium. ‘Dit is een druk gebied met bewoners en werkenden,’ vertelt Pieter. ‘We moeten ook rekening houden met een ziekenhuis, scholen, veel verkeer en openbaar vervoer.’
Twee tunnelbuizen van ruim een kilometer lang. Dat klinkt overzichtelijk, maar wie inzoomt ziet hoe complex het is. ‘We zitten nu in de ontwerpfase van dit uitdagende project. Met name de beperkte ruimte waar wij de tunnel moeten bouwen is een uitdaging,’ vertelt Pieter. Als realisatiemanager is hij één van de schakels tussen alle afdelingen. Met een project van deze grootte is dat zeker nodig. ‘De Zuidas is altijd in beweging en ontzettend druk. Ook de snelwegen en het openbaar vervoer eromheen staan nooit stil. Je zit met elkaar op een postzegel.’ En juist op die postzegel wordt vanaf 2027 een deel van de A10 ondergronds gebracht. Boven de tunnels ontstaat 100.000 m2 ruimte voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid met internationaal treinverkeer, betere aansluitingen op bus, tram en metro en een aantrekkelijke openbare ruimte. Tegelijkertijd wordt de snelweg verbreed met twee extra rijstroken in elke richting, zodat doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer beter van elkaar worden gescheiden.
Elke dag gonst het van bedrijvigheid in de Amsterdamse Zuidas. Het gebied barst bijna uit zijn voegen en daarom wordt er gebouwd aan één van de uitdagendste infrastructuurprojecten van Nederland: Zuidasdok. Het project moet niet alleen de bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren rondom Zuidas, maar in de hele noordelijke randstad. Voor realisatiemanager Pieter Compier (42) van KWS en bouwteamdirectielid Robert Bosma (48) van Van Hattum en Blankevoort is het een gigantische opgave, maar ook een kans om aan iets historisch bij te dragen.
een wereld van uitdagingen
NAAR DE WEBSITE
Wil je nog meer weten over project Zuidasdok?
Kijk dan hier!
Eenvoud waar het kan en maatwerk waar het moet.