Leonie Venema
omgevingsmanager Provincie Groningen
Hoe ervaren jullie als opdrachtgever het project?
‘De reconstructie van de Blauwe Roos is een mooi, complex project in een bijzondere omgeving. Dankzij een goed doordachte tijdelijke rijsituatie kon het verkeer blijven doorrijden en kon KWS het werk veilig uitvoeren. We zitten inmiddels in de laatste weken: de gevaarlijke bocht bij de N967, dichtbij de Blauwe Roos, wordt momenteel door KWS aangepast naar een derde rotonde. Daarna zijn we klaar.
Hoe verloopt de samenwerking met KWS?
De samenwerking met KWS verloopt zeer prettig. Als omgevingsmanager heb je soms te maken met keuzes en aanpassingen waarover je met elkaar in gesprek moet. Het gaat erom dat het werk goed en veilig uitgevoerd kan worden én dat de omgeving zo min mogelijk wordt belast. Ik had met name contact met René. Hij was altijd goed bereikbaar zodat we snel knopen konden doorhakken. Dat is erg fijn. Die bereikbaarheid én de bereidheid om het goede te doen voor bewoners en weggebruikers, vind ik echt wel één van de sterke punten van KWS. In een dergelijk project is het belangrijk om vooruit te kijken in de planning, zodat we tijdig kunnen communiceren met belanghebbenden over eventuele hinder. Dat hebben we gezamenlijk goed opgepakt.’
Wat was de grootste uitdaging?
‘Dit was een groot en dynamisch project. De stremming van vijf weken had behoorlijke impact op Winschoten en omgeving. De uitdaging was om het verkeer op goede wijze om te leiden, maar ook te zorgen dat beoogde sluiproutes leefbaar bleven. KWS toonde zich daarin flexibel, bijvoorbeeld door extra borden te plaatsen zodat ondernemers bereikbaar bleven.’
Wat betekent dit project voor de provincie?
‘Voor de provincie is dit een belangrijke opgave. De Blauwe Roos is een van de drukste verkeersknooppunten van Groningen. Samen met gemeente Oldambt en Rijkswaterstaat willen we de juiste dingen doen, binnen budget en planning, zodat de bereikbaarheid van de omliggende dorpen en steden structureel verbetert. En dat is gelukt. De aanpassingen laten nu al zien dat de doorstroming aanzienlijk is verbeterd. Zeker tijdens en na een brugopening.’
Visitekaartje
Rolf en René werken beiden al ruim 33 jaar bij KWS en vormen al vele jaren een vast duo in Groningen. ‘We kennen de regio en opdrachtgever goed’, zegt René. ‘Dat maakt samenwerken makkelijker. En de provincie kan erop vertrouwen dat we leveren.’ Met gemiddeld vijftien tot twintig man werkt het team aan dit project. Rolf: ‘En soms, als er twee asfaltsets draaien, lopen er wel veertig mensen.’ De mannen hebben al vele projecten gedaan in de regio, maar deze springt er wat hen betreft wel uit. ‘Vooral omdat we deze rotonde in het verleden zelf hebben aangelegd én het een project is waarin er zoveel facetten samenkomen. Het is echt een visitekaartje.’
Tweede fase
Naast de Blauwe Roos richt het team zich op de Rozenbladrotonde, aan de zuidkant van het Winschoterdiep. Ook daar is flink doorgewerkt: slopen van verhardingen, ontgraven van het midden-eiland, 700 meter riool aanleggen, funderingen aanbrengen, goottegels, geleiders, asfalt voor de nieuwe vrijliggende rijstroken… En een bijzonder detail: het kunstwerk in de vorm van een roos dat in de middencirkel van de oude rotonde stond, is tien meter verplaatst naar de nieuwe rotonde. ‘In totaal hadden we vijf weken de tijd voor deze fase’, berekent Rolf. ‘Op 25 juli moest het verkeer er weer overheen kunnen en dat is prima gelukt!’
Slimme fasering
Dat het project deze zomer zo gesmeerd liep, is mede te danken aan slimme keuzes in het voortraject. ‘Volgens het bestek moesten we alles in het verkeer maken, pootje voor pootje’, schetst René. ‘Maar dan zouden we heel veel faseringen hebben, waarbij we het verkeer telkens over weer andere rijbanen moesten leiden. En omdat je iedere keer maar een stukje van de weg kan doen, heb je te maken met heel veel overgangen. Dat komt de veiligheid en ook de kwaliteit niet ten goede.’
René en Rolf bedachten daarom met hun team een alternatief: een volledige bypass om het werk heen. Rolf: ‘Dat scheelt veel verkeershinder en het maakt ons werk veel veiliger en efficiënter. Bovendien levert het betere kwaliteit op, omdat we hele rijbanen ineens kunnen aanbrengen.’ Eind 2024 begonnen ze met de aanleg en begin februari werd de bypass in gebruik genomen. ‘Omdat dit niet in het bestek stond, zorgde het voor vertraging op de oorspronkelijke planning’, weet René. ‘Maar doordat we zo efficiënt konden werken, hebben we de achterstand goed gemaakt.’
Met ruim 22.000 voertuigen per dag is de Blauwe Roos bij Winschoten een van de drukste verkeersknooppunten van de provincie Groningen. Uit vijf richtingen komt het verkeer samen op de rotonde die in 2009 ook door KWS werd aangelegd. Wanneer ook de Beertsterbrug over het Winschoterdiep openstaat, laat het gevolg zich raden: vertraging, opstoppingen en regelmatig zelfs stilstaand verkeer op de uitvoegstrook van de A7. Provincie Groningen gunde KWS daarom de opdracht de rotonde om te bouwen en daarmee de capaciteit te vergroten.
De naam Blauwe Roos is niet zomaar gekozen. De vijf-armige rotonde ligt verhoogd in het groen en is omring door vijf ‘bladeren’ van water. Weggebruikers die voor een open brug stonden, hadden alle tijd om van dit uitzicht te genieten. De files na een brugopening liepen regelmatig op tot zeker een kwartier. ‘De doorstroming moest gewoon beter’, vertelt hoofduitvoerder van KWS Zwolle-Leek Rolf Beuving. ‘Wij kenden het werk, omdat we deze rotonde ruim vijftien jaar geleden zelf hebben aangelegd. Daarom is het extra bijzonder dat we ‘m nu ook mochten verbeteren.’ Projectleider René Jonker is het met zijn collega eens: ‘Dit werk past bij ons én bij KWS. Alle facetten van wegenbouw komen erin samen.’
Groen materieel
De reconstructie werd niet zomaar aan KWS gegund. René: ‘We hadden de winnende inschrijving op de aanbesteding.’ De slimme fasering, gecombineerd met een scherpe prijs, een gedegen communicatieplan en de inzet van emissieloos materieel voor tenminste 2240 uur, hielpen KWS aan de winst. ‘Dat laatste punt was nog best een uitdaging’, geeft René toe. ‘Je hebt daar geen krachtstroomaansluiting, dus het opladen was pionieren.’ Een slimme mix van accuboxen en zonnecellen bracht de oplossing. ‘Het is wat duurder, maar dus ook veel duurzamer dan regulier materieel. En daar gaat het om.’
Een bastion
De reconstructie van de Blauwe Roos is dus een project met uiteenlopende werkzaamheden. De rotonde werd omgebouwd naar een turborotonde met twee rijbanen, zodat doorgaand verkeer geen last meer heeft van het afslaande en invoegende verkeer. ‘Het begon met het verbreden van alle taluds bij de vijf poten van de rotonde’, legt René uit. ‘Om extra rijbanen te kunnen creëren, hebben we ruim 18.000 kuub zand aangebracht. Dit hebben we zo vroeg mogelijk gedaan, vanwege de zettingsperiode van drie maanden.’
Daarna volgden onder andere het verwijderen van verhardingen, verleggen van riolering, verlengen van een fietstunnel met zes meter aan beide kanten, het vervangen van banden en goten, en de opbouw van de turborotonde. Rolf: ‘We hebben de bastionmuren, stalen damwanden met daaromheen metselwerk, moeten inkorten om ruimte te maken voor de verbreding.’