NAAR DE WEBSITE
Meer weten over de vakschool?
Bekijk de website
het fundament van morgen
Dirk Derogee (37) – Leerling VolkerWessels Vakschool
Jirska Marseille – Directeur HRM KWS
Thomas van der Meer (26) – Leerling KWS Vakschool
Jan-Willem van Rooijen – Bedrijfsleider KWS Infra Amsterdam – Utrecht
Inge van Eijk – Stox - Coördinator VolkerWessels Vakschool
Jirska begon haar loopbaan binnen KWS in 2013 bij onze vestiging Rotterdam-Zwijndrecht en Holland Scherm. Door de jaren heen vervulde ze verschillende rollen: van HRM Adviseur tot Hoofd HRM. Via M.J. Oomen Moerdijk en Gebr. Van Kessel groeide ze door en werd ze op 1 juni 2025 benoemd tot de nieuwe Directeur HRM van KWS. Jirska bouwt aan een sterk HR-beleid, met als doel: vakmanschap versterken, medewerkers laten groeien en KWS toekomstbestendig maken.
Inge werkt al bijna 25 jaar binnen VolkerWessels en heeft diverse functies gehad: van geotechnisch ontwerper tot werkvoorbereider en van calculator tot coördinator duurzaamheid. De vakschool opzetten is precies de uitdaging die ze zocht. ‘Samen met enthousiaste collega’s iets vanaf nul opbouwen met een heel waardevol doel… Dat is het mooiste wat er is.’
‘Wat wil je worden als je later groot bent?’ Dat vroeg mijn zoontje me enige tijd geleden. Heerlijk die kinderlijke onschuld! Maar zijn vraag zette me toch aan het denken. Ik werkte al achttien jaar in de beveiliging, maar had daar nooit bewust voor gekozen. Ik realiseerde me ineens dat ik liever buiten werk. Ik wil dingen bouwen en iets tastbaars achterlaten. Toen ik een Facebookadvertentie van de vakschool zag, heb ik daarom meteen contact gezocht. Binnen een dag werd ik al gebeld. Dat gaf me het gevoel: ik word serieus genomen. En toen ik ook nog een welkomstkaartje kreeg, voelde ik me écht meteen thuis.
Ik woon in Maassluis en ben inmiddels begonnen bij Gebr. Van Kessel in Dordrecht. Op de projecten doe ik veel praktijkkennis op en op de vakschool leer ik de theorie. Die combinatie spreekt me aan. De klas zit vol zij-instromers, net als ik. Mensen die bewust voor dit vak kiezen. Dat zorgt voor respect, motivatie en een goede sfeer. De docenten zorgen voor een veilige omgeving waarin je fouten mag maken en waar veel aandacht is voor individuele ontwikkeling. Op de werkvloer is de begeleiding goed, al is het soms nog even zoeken naar wie ik precies moet aanspreken. Gelukkig zijn mijn collega’s, zoals Kees en Levi, altijd bereid te helpen. Nu moet ik alleen nog leren dat ik wat sneller om hulp mag vragen. Maar die drempel wordt al steeds lager!
Wat me drijft? Het vakmanschap en de voldoening aan het einde van de dag, als ik terugkijk op wat we gebouwd hebben. Iets blijvends, iets tastbaars. Mijn zoon ziet me nu als ‘bouwer’. Dat hij dat met stralende ogen zegt, vergeet ik nooit meer. Zijn trots, daar doe ik het écht voor...’
‘Wij geloven in de kracht van het zélf opleiden van mensen in een prachtig vak als Vakman GWW. Dat is niet alleen een investering in vakmanschap, maar ook in de toekomst van ons bedrijf. Hoe mooi is het dat we via een erkend leer-werktraject collega’s kunnen begeleiden richting een volwaardig mbo-diploma? Bij ons leer je niet uit een boekje, maar van ervaren vaklieden op de bouwplaats. Zij brengen het ambacht met aandacht en trots bij. Zo borgen we de kwaliteit op onze projecten en zorgen we dat we het verschil kunnen blijven maken.’
‘Wie de mensen heeft, maakt het werk. Daarom bieden wij onze leerlingen meer dan alleen een opleiding: goede arbeidsvoorwaarden, persoonlijke begeleiding, een plek op mooie lokale projecten én, bij de juiste inzet, een baangarantie. Met de vakschool creëren we niet alleen nieuwe instroom, maar ook doorstroom: richting voorman of uitvoerder. Daarmee bouwen we aan een duurzame vakploeg die ook in de toekomst staat voor veiligheid, kwaliteit en trots. Met elkaar zorgen we voor continuïteit in het vak, in het werk en in onze mensen. Met recht zijn we: #detoekomstmakers.’
‘Na jaren in de keuken en de bediening, zelfs in sterrenzaken, kwam het moment waarop ik dacht: de horeca is niet meer te combineren met mijn gezin. Ik wilde stabiliteit, structuur en een betere balans tussen werk en privé. Een zoektocht naar iets nieuws bracht me bij de bouw. En dan specifiek de infra. Hoe meer ik erover las, hoe enthousiaster ik werd. Het is veelzijdig werk, je ziet direct resultaat en je draagt iets bij aan de maatschappij. Dat sprak me aan!
Via KWS ben ik gestart bij de Vakschool. In augustus begon ik op een project bij RWG (Rotterdam World Gateway) in de Rotterdamse haven. Een ideale leerplek. Daar kreeg ik echt de kans om alles te leren. Niet alleen meekijken, maar vooral doen. Mijn leermeesters gaven me het vertrouwen om stappen te zetten. Ik heb mijn mbo-2 opleiding in een half jaar afgerond, mede door vrijstellingen voor Nederlands en rekenen, maar ook door mijn motivatie. Als je dit doet, moet je plannen, aanpakken en vooral niet te moeilijk denken. Je moet gewoon beginnen.
Thuis had ik veel steun van mijn partner. We hebben een kind en zij volgt zelf ook een opleiding, maar toch stimuleerde ze me volop. Zonder haar was het me nooit zo goed gelukt. En de praktijkdagen in Zwolle? Dat was soms even puzzelen qua afstand en de planning thuis, maar ik hield goed contact met school, dus het is allemaal goed gekomen. Handig dat de nieuwe locatie nu in Utrecht is.
Wat ik mooi vind aan dit werk, is de afwisseling. Zwaar werk, precisieklussen, het organiseren van wegafzettingen… Maar er heerst altijd dat gevoel: we bouwen samen aan iets moois. De sfeer is relaxed, iedereen is gelijk. Dat is wel een contrast met de hiërarchie in de horeca. En wat me trots maakt, is het zichtbare resultaat. Straks kan ik tegen mijn kind zeggen: ‘Kijk, dat heeft papa gemaakt.’ Daar doe ik het voor!’
‘Het idee voor de verhuizing ontstond eigenlijk uit noodzaak én uit een kans. Een groot deel van onze collega’s buiten is 55+. We hebben dus dringend behoefte aan verjonging. Vanuit onze vestiging voeren we al regelmatig gesprekken met jonge kandidaten, maar zodra ze horen dat ze voor de vakschool naar ’t Harde moeten, haken ze vaak af. Toen dacht ik: we hebben een aantal leegstaande kantoren, hoe mooi zou het zijn als de vakschool hierheen verhuist? Een paar wandjes plaatsen, een likje verf erop en we kunnen iets moois opstarten. En zo begon het.’
‘Buiten maken we een grote ‘zandbak’, een praktijkruimte waar leerlingen kunnen oefenen met onder andere straatwerk, riool aanleggen en banden zetten. De ruimte is deels overkapt, maar zeker niet helemaal. In de praktijk sta je tenslotte soms ook in de regen. Dat hoort erbij. We pakten de verbouwing echt gezamenlijk op. Zo heeft een leerling uit de timmerwerkplaats van de VolkerWessels Bouwhub veel van het werk gedaan. Iedereen is enthousiast. Mensen die de leegstaande kantoren voorheen nog wel eens gebruikten als flexplek, maakten graag ruimte voor de vakschool. Iedereen beseft dat we met de vakschool aan iets waardevols werken.’
‘Binnen VolkerWessels hebben we altijd de ambitie om aan de mooiste projecten te werken. Dat kan alleen met de beste vakmensen. De realiteit is echter dat we, net als iedereen, te maken hebben met vergrijzing. Ervaren vaklieden vertrekken en daarmee lopen we het risico dat veel kennis en ervaring verloren gaat. Aan onze bedrijven de taak om te zorgen voor een stevige instroom aan nieuwe mensen om deze kennis aan over te dragen. Het belangrijkste doel van de vakschool is collega’s op te leiden tot vakmensen met een volwaardig diploma als afsluiting. Daarvoor zijn we de samenwerking met het Deltion College aangegaan. De inhoudelijke bijdrage van onze eigen mensen maakt het tot een unieke opleiding. Onze eigen mensen op de bouwplaats zijn ons visitekaartje. En dat willen we graag zo houden. We willen ons ook in de toekomst onderscheiden op kwaliteit en veiligheid.’
Volwaardig diploma
‘2 september is een nieuwe groep KWS-leerlingen gestart met een BBL-traject Vakman GWW (Grond-, Weg- en Waterbouw). Ze werken vier dagen per week bij één van onze projecten en komen één dag naar school. Naast de praktijkvakken volgen ze ook Nederlands, rekenen en burgerschap, zodat ze na een jaar een volwaardig mbo-diploma niveau 2 ontvangen. Later in het jaar starten we ook met de opleiding Betontimmerman in combinatie met Funderingswerk voor Van Hattum en Blankevoort en VSF. Die combinatie zorgt straks voor een betere uitwisselbaarheid op de projecten. Ook medewerkers van Holland Scherm zullen deze opleiding volgen.’
Blijven groeien
‘We beginnen dus klein en willen de VolkerWessels Vakschool stap voor stap uitbreiden naar meer opleidingen. Denk aan opleidingen die het doorstroompotentieel richting voorman en uitvoerder vergroten. Maar ook aan jaarlijks terugkerende trainingen en opleidingen zoals BHV.
Het draait uiteindelijk allemaal om mensen. We willen een veilige, positieve plek bieden waar ook zij-instromers die eerder zijn vastgelopen, opnieuw kunnen beginnen. Als wij kunnen zorgen voor een fijne leeromgeving en een stevige basis, dan kunnen zij trots zijn op hun prestaties en zich steeds verder ontwikkelen. Daar doen we het voor!’
Energie
‘Wat mij écht energie geeft, is dat zó veel collega’s hun steentje bijdragen. Bedrijfsleiders, directeuren, HR collega’s, vaklieden, uitvoerders… Iedereen denkt mee, vooral omdat men het belang ervan inziet. Aan de eerste opzet van de vakschool hebben zeker veertig mensen meegewerkt. Dat vind ik heel bijzonder.
7 oktober gaan we de VolkerWessels Vakschool officieel openen. Ter promotie, maar zeker ook om deze mooie samenwerking te vieren.’
De KWS Vakschool werkt aan de toekomst. Sinds september volgen leerlingen hun opleiding bij de nieuwe VolkerWessels Vakschool in Utrecht. Met de verhuizing naar Utrecht zet KWS een grote stap in de ontwikkeling van haar medewerkers én in de overdracht en borging van vakmanschap en kennis. Hoe ervaart de huidige lichting leerlingen de Vakschool, waarom is de verhuizing belangrijk en wat gebeurde er achter de schermen om de nieuwe locatie startklaar te krijgen?