Leon Maljers (55) werkt al dertig jaar op de dijken met KWS. Zijn zoon is inmiddels uitvoerder bij Aquavia. ‘Ik ben in principe ZZP’er, maar ik ben zo zachtjes aan inventaris aan het worden van KWS.’ Leon is steenzetter en werkt aan de zeewering in dit project, een specialistisch discipline. ‘Het volk dat vroeger aan die dijk stond, is aan het uitdunnen. Zoveel zijn er daar niet meer van.’ Op de vraag wat hij het leukst vindt aan zijn werk, wijst hij met glinsterende ogen naar de zee. ‘Dat! Waterwerk is prachtig, lekker met je kop in de wind. Als je op de dijken werkt met het getij is geen dag hetzelfde.’

SAMENWERKEN
Rob heeft alleen maar lof voor de goede samenwerking met Van Oord. Samen met de baggermaatschappij zijn zij verantwoordelijk voor het versterken van de dijk. ‘Tijdens een project creëer je eigenlijk samen een nieuw bedrijf. Je moet het in een paar jaar met elkaar opbouwen en afbouwen.’ De combinatie van het landelijke karakter van Van Oord en het regionale karakter van KWS werkt erg goed. ‘Je praat makkelijker met de bewoners en je kent al veel mensen in de omgeving. Ook helpt het om goede mensen bij elkaar te zoeken voor het werk.’ Samenwerking is er niet alleen met Van Oord, maar ook tussen de verschillende bedrijfsonderdelen van KWS en andere zustermaatschappijen. Zo heeft Gebr. Van Kessel de voetbalvelden verplaatst, doet Aquavia het betonwerk en plaatst VSF de damwanden. ‘De dijkversterking in Hansweert is het perfecte voorbeeld van een succesvolle samenwerking. Hier kunnen we met z’n allen heel trots op zijn!’

DUURZAME UITDAGINGEN
Eén van de beloften aan de opdrachtgever was om de CO2-uitstoot te beperken. De inzet van elektrisch materieel draagt bij aan die doelstelling. ‘Het is de eerste keer dat ik met elektrisch materieel werk’, geeft Rob aan. ‘Dat maakt het project extra uitdagend. In de bouwteamfase hebben we daarom al nagedacht hoe we dat aan moesten pakken. Je moet écht een jaar vooruitdenken.’ Voordat de eerste schop de grond in ging, zijn er al beslissingen genomen over de stroomtoevoer, zijn er vergunningen aangevraagd en is er overlegd met netbeheerder Stedin. Eén van de keuzes die toen zijn gemaakt, is de aanleg van een centraal laadplein. ‘Dat is essentieel om 100% effectief te kunnen werken’, stelt Rob. ‘Het blijft uitdagend om alles logistiek in te plannen, maar je wordt snel wijzer. Je kan niet alles vooruitplannen, want ik ervaar nu pas de problematiek waar je in de praktijk tegenaan loopt. Gelukkig zie je ook snel waar de oplossingen liggen.’

KENNIS BUNDELEN
Bij het ontwerpen van de dijk is er ook nagedacht over recreatie. ‘Op de betonnen keermuur komt een wandelpromenade met bankjes. Dat zijn de dingen die ons werk echt leuk maken’, ervaart Rob. Om ervoor te zorgen dat de bewoners zo weinig mogelijk last hebben van de aanvoer van materiaal, zijn er twee aanlandingen gemaakt. 98% van de aanvoer van klei, zand en stenen gaat dus over water. De opdrachtgever zocht naar een aannemer die meedacht in ontwerp én uitvoering. Daar zijn dit soort ideeën uit voortgekomen. ‘Ik ben sinds de aanbestedingsfase betrokken’, schetst Rob het proces. ‘Vervolgens met een groter team de bouwfase in gegaan.’ Die laatste fase duurde anderhalf jaar en viel ook nog eens midden in de coronaperiode. ‘Ik ben een groot voorstander van kennis bundelen in bouwteams, maar dat bleek ineens erg uitdagend. Je mist het persoonlijke contact. We moesten er veel energie insteken. Dan is het extra knap dat we het met elkaar hebben afgemaakt.’

OMGEVINGSMANAGEMENT
Hansweert is de eerste in een serie dijkversterkingen in de regio. De dijk wordt één tot drie meter verhoogd. Dat betekent dat het gebied achter de dijk tot zo’n dertig meter landinwaarts wordt aangepakt. Er zijn bijvoorbeeld aanpassingen nodig aan het gemaal, de voetbalvelden en de weg die langs de dijk loopt. ‘Ik vind het stuk langs de dijk waar huizen staan extra speciaal. Daar hebben we gekozen voor damwanden, omdat er geen onderberm mogelijk was.’ Voor een project waarin zo dicht op de leefomgeving van de bewoners wordt gewerkt, is omgevingsmanagement een belangrijk aspect. Hier is daarom veel in geïnvesteerd. Er worden bijvoorbeeld informatieavonden georganiseerd waarop bewoners hun vragen kwijt kunnen en waarop ook iedere keer de laatste stand van zaken wordt gedeeld.

‘Mijn opa woonde hier, dus als klein kind ging ik al naar Hansweert.’ Voor Rob van Koeveringe (58) is het een bijzonder persoonlijk project. Naast bedrijfsleider van Aquavia, een KWS onderneming, is Rob op dit project aan het werk als technisch/realisatiemanager. Voordat hij in het dorp aan de slag ging, was het alweer tien jaar geleden dat hij er voor het laatst was. Met zijn racefiets sjeesde hij wel nog regelmatig over de dijk. Zijn fietsvrienden kunnen niet wachten tot het project af is. ‘Schiet op, Rob! We willen weer over die dijk, zeggen ze dan,’ vertelt Rob lachend. ’Gelukkig kan het binnenkort weer.’

Meer dan vijf kilometer dijkversterking met veel aandacht voor omgeving en milieu. In opdracht van Waterschap Scheldestromen en het Hoogwaterbeschermingsprogramma heeft de combinatie Answest (KWS en Van Oord) die uitdaging met beide handen aangegrepen. Bij Hansweert in Zeeland werken ze hard om een topprestatie neer te zetten, zodat iedereen met een gerust hart in een veiliger Nederland kan wonen.

Een dijk om op te bouwen

Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!

Leon Maljers (55) werkt al dertig jaar op de dijken met KWS. Zijn zoon is inmiddels uitvoerder bij Aquavia. ‘Ik ben in principe ZZP’er, maar ik ben zo zachtjes aan inventaris aan het worden van KWS.’ Leon is steenzetter en werkt aan de zeewering in dit project, een specialistisch discipline. ‘Het volk dat vroeger aan die dijk stond, is aan het uitdunnen. Zoveel zijn er daar niet meer van.’ Op de vraag wat hij het leukst vindt aan zijn werk, wijst hij met glinsterende ogen naar de zee. ‘Dat! Waterwerk is prachtig, lekker met je kop in de wind. Als je op de dijken werkt met het getij is geen dag hetzelfde.’

DUURZAME UITDAGINGEN
Eén van de beloften aan de opdrachtgever was om de CO2-uitstoot te beperken. De inzet van elektrisch materieel draagt bij aan die doelstelling. ‘Het is de eerste keer dat ik met elektrisch materieel werk’, geeft Rob aan. ‘Dat maakt het project extra uitdagend. In de bouwteamfase hebben we daarom al nagedacht hoe we dat aan moesten pakken. Je moet écht een jaar vooruitdenken.’ Voordat de eerste schop de grond in ging, zijn er al beslissingen genomen over de stroomtoevoer, zijn er vergunningen aangevraagd en is er overlegd met netbeheerder Stedin. Eén van de keuzes die toen zijn gemaakt, is de aanleg van een centraal laadplein. ‘Dat is essentieel om 100% effectief te kunnen werken’, stelt Rob. ‘Het blijft uitdagend om alles logistiek in te plannen, maar je wordt snel wijzer. Je kan niet alles vooruitplannen, want ik ervaar nu pas de problematiek waar je in de praktijk tegenaan loopt. Gelukkig zie je ook snel waar de oplossingen liggen.’

SAMENWERKEN
Rob heeft alleen maar lof voor de goede samenwerking met Van Oord. Samen met de baggermaatschappij zijn zij verantwoordelijk voor het versterken van de dijk. ‘Tijdens een project creëer je eigenlijk samen een nieuw bedrijf. Je moet het in een paar jaar met elkaar opbouwen en afbouwen.’ De combinatie van het landelijke karakter van Van Oord en het regionale karakter van KWS werkt erg goed. ‘Je praat makkelijker met de bewoners en je kent al veel mensen in de omgeving. Ook helpt het om goede mensen bij elkaar te zoeken voor het werk.’ Samenwerking is er niet alleen met Van Oord, maar ook tussen de verschillende bedrijfsonderdelen van KWS en andere zustermaatschappijen. Zo heeft Gebr. Van Kessel de voetbalvelden verplaatst, doet Aquavia het betonwerk en plaatst VSF de damwanden. ‘De dijkversterking in Hansweert is het perfecte voorbeeld van een succesvolle samenwerking. Hier kunnen we met z’n allen heel trots op zijn!’

OMGEVINGSMANAGEMENT
Hansweert is de eerste in een serie dijkversterkingen in de regio. De dijk wordt één tot drie meter verhoogd. Dat betekent dat het gebied achter de dijk tot zo’n dertig meter landinwaarts wordt aangepakt. Er zijn bijvoorbeeld aanpassingen nodig aan het gemaal, de voetbalvelden en de weg die langs de dijk loopt. ‘Ik vind het stuk langs de dijk waar huizen staan extra speciaal. Daar hebben we gekozen voor damwanden, omdat er geen onderberm mogelijk was.’ Voor een project waarin zo dicht op de leefomgeving van de bewoners wordt gewerkt, is omgevingsmanagement een belangrijk aspect. Hier is daarom veel in geïnvesteerd. Er worden bijvoorbeeld informatieavonden georganiseerd waarop bewoners hun vragen kwijt kunnen en waarop ook iedere keer de laatste stand van zaken wordt gedeeld.

KENNIS BUNDELEN
Bij het ontwerpen van de dijk is er ook nagedacht over recreatie. ‘Op de betonnen keermuur komt een wandelpromenade met bankjes. Dat zijn de dingen die ons werk echt leuk maken’, ervaart Rob. Om ervoor te zorgen dat de bewoners zo weinig mogelijk last hebben van de aanvoer van materiaal, zijn er twee aanlandingen gemaakt. 98% van de aanvoer van klei, zand en stenen gaat dus over water. De opdrachtgever zocht naar een aannemer die meedacht in ontwerp én uitvoering. Daar zijn dit soort ideeën uit voortgekomen. ‘Ik ben sinds de aanbestedingsfase betrokken’, schetst Rob het proces. ‘Vervolgens met een groter team de bouwfase in gegaan.’ Die laatste fase duurde anderhalf jaar en viel ook nog eens midden in de coronaperiode. ‘Ik ben een groot voorstander van kennis bundelen in bouwteams, maar dat bleek ineens erg uitdagend. Je mist het persoonlijke contact. We moesten er veel energie insteken. Dan is het extra knap dat we het met elkaar hebben afgemaakt.’

‘Mijn opa woonde hier, dus als klein kind ging ik al naar Hansweert.’ Voor Rob van Koeveringe (58) is het een bijzonder persoonlijk project. Naast bedrijfsleider van Aquavia, een KWS onderneming, is Rob op dit project aan het werk als technisch/realisatiemanager. Voordat hij in het dorp aan de slag ging, was het alweer tien jaar geleden dat hij er voor het laatst was. Met zijn racefiets sjeesde hij wel nog regelmatig over de dijk. Zijn fietsvrienden kunnen niet wachten tot het project af is. ‘Schiet op, Rob! We willen weer over die dijk, zeggen ze dan,’ vertelt Rob lachend. ’Gelukkig kan het binnenkort weer.’

Meer dan vijf kilometer dijkversterking met veel aandacht voor omgeving en milieu. In opdracht van Waterschap Scheldestromen en het Hoogwaterbeschermingsprogramma heeft de combinatie Answest (KWS en Van Oord) die uitdaging met beide handen aangegrepen. Bij Hansweert in Zeeland werken ze hard om een topprestatie neer te zetten, zodat iedereen met een gerust hart in een veiliger Nederland kan wonen.

Een dijk om op te bouwen