Waar zijn jullie het meest trots op?

Dus de begrippen ‘ontwikkelen’, ‘ontplooien’ en ‘doorgroeien’ zijn dus nog steeds van toepassing binnen KWS?

Van welk(e) project(en) gaan je ogen nog steeds glimmen?

Sinds wanneer werk je bij KWS en hoe ziet je loopbaan eruit?

We willen structureel terug de snelweg op

Samen op weg

Van het Variabel Onderhoudscontract dat ik in 2013 van Frank overnam. Met een top team hebben we meer dan 10 grote weekendafsluitingen en 180 nachten tot een goed einde weten te brengen. Hier heb ik heel veel van geleerd. En het meest bijzondere project is natuurlijk Circuit Zandvoort. Een mooie samenwerking tussen verschillende disciplines en bedrijven. Dat was echt een huzarenstukje in een hele korte tijd.

Ik ben er trots op dat we als KWS onze mensen kansen bieden om zichzelf te ontplooien. In een veilige omgeving met veel back-up en ondersteuning van collega’s. Je kunt écht het beste uit jezelf halen. Voor mij is dat ook dé reden dat ik nog steeds bij KWS werk!

Wat is jullie rolverdeling?

Wij zijn het levende voorbeeld dat je binnen KWS echt kunt doorgroeien. Als je laat zien dat je wil en dat je het aankunt, zijn er mogelijkheden. Binnen een jaar kunnen mensen hun vakdiploma grondwerker halen. Daarnaast stimuleren we ook de stap van mbo naar hbo en investeren we in de soft skills van mensen.’

Van de reconstructie van de A10 Zuid. Dat was rond 2006 en ik was toen uitvoerder. In een hele korte periode hebben we een hele weg gereconstrueerd en een spitsstrook aangelegd. Vooraf werd het voor onmogelijk gehouden, maar we kregen het toch voor elkaar! En de A1/A6 was ook een mooi project op persoonlijk vlak. Toen werd ik ineens van calculator disciplineleider en kreeg ik de leiding over een realisatieteam en ontwerpteam. Dat was heel leerzaam!

Dat we als één van de grootste bouwbedrijven van Nederland best in staat zijn om goed voor onze mensen te zorgen. Er heerst vaak nog wel echt het gevoel van een familiebedrijf. Een actieve personeelsvereniging draagt daar natuurlijk aan bij. Zo ontmoet je elkaar naast het werk ook op een andere manier en ontstaat er meer begrip voor elkaar. Dat vind ik mooi om te zien.

Kansen krijgen zegt niet alles, het gaat ook om kansen benutten die voorbij komen. Durf ‘ja’ te zeggen tegen een nieuwe uitdaging! Dat verwachten we dan ook wel van onze collega’s. Je moet er zelf mee aan de gang gaan en niet bang zijn om fouten te maken. Daar leer je juist van en die ruimte is er ook. Durf mensen te betrekken die je verder kunnen helpen. Je werkt nooit alleen, altijd in een team. Daar weten wij alles van.

Frank: 'De reconstructie van de A10 Zuid. In een hele korte periode hebben we een hele weg gereconstrueerd en een spitsstrook aangelegd.'

Max: Het variabel onderhoudscontract. Zes uitvoerders, veel materieel en mensen, tegenslagen, weekendafsluitingen en ongeveer 180 nachten…

Wat zijn jullie ambities met KWS?

Welke veranderingen signaleren jullie in de markt en hoe kan KWS daarop inspelen?

Welke uitdagingen komen daarbij kijken?

We zijn al goed op weg, maar moeten ook echt nog wel stappen zetten in de verdere verduurzaming van ons bedrijf en onze dienstverlening. Meebewegen met onze klanten en de ontwikkelingen in de keten. We willen niet achterop raken, maar ook niet te hard van stapel lopen. Verantwoord en doordacht investeren, daar gaat het om. Daarnaast is een hele grote uitdaging: het binden en boeien van onze mensen. Het koesteren van ons human capital. We werken dus volop aan ontwikkelplannen om goede en competente mensen op te leiden en door te laten groeien.

De contractvormen veranderen en daarmee ook de band met onze opdrachtgevers. Waar het vroeger vooral om prijs ging, werken we nu meer in bouwteams waarin het gaat om langdurige samenwerking en partnerschap. Er is veel meer oog voor de toekomst en de totale staat van een asset. Dat vergt een andere inrichting van onze organisatie waarin soft skills – zoals aandacht voor de omgeving – een veel grotere rol krijgen. Dankzij ons decentrale karakter zitten we dicht op onze klanten. Dat is een voordeel. We kunnen eenvoudiger doorgronden wat ze belangrijk vinden en hoe we daarop aan kunnen sluiten.

We willen structureel terug de snelweg op. Dat betekent dat we graag een significante rol spelen in de Vervangings- en Renovatie-opgave (VenR) van Rijkswaterstaat. Daarin willen we ook onze rol als waterbouwer verder uitbouwen. Een andere belangrijke ambitie is om meer regie te krijgen over onze grondstoffenstromen om circulariteit te bevorderen. Alles wat er aan zand, grond en puin vrijkomt bij de projecten van VolkerWessels, gaan we zelf mobiliseren en inzetten op andere projecten binnen het concern.

Max Moerke

Frank Groot

In praktijk klopt het inderdaad wel wat Max zegt. Mijn verantwoordelijkheid ligt vooral bij de operatie waar KWS groot mee geworden is: de wegenbouw. Daar zit veel commercie aan vast in de vorm van tenders en aanbestedingen. Max houdt zich meer bezig met de dochters en deelnemingen die zich daaromheen bewegen. We werken prima samen en vullen elkaar goed aan. De één gaat linksom en de ander rechtsom, maar we hebben altijd beiden hetzelfde doel voor ogen.

In september 2002 begon ik bij KWS na een opleiding civiele techniek aan de HTS in Alkmaar. De eerste acht jaar was ik als uitvoerder betrokken bij heel veel verschillende projecten in Noord Holland. Ik was asfaltuitvoerder, zat op Schiphol, werkte voor het GVB Amsterdam en deed verschillende werken voor Rijkswaterstaat. Daarna ben ik een korte periode calculator geweest voordat ik als disciplineleider terechtkwam op het Spoedwet-project A1/A6. Hier kwam ik Max al tegen! Ook heb ik het Variabel Onderhoud voor Rijkswaterstaat begeleid als contractmanager, was ik bedrijfsleider in Amsterdam, vestigingsdirecteur in Rotterdam en directeur van de vestiging Amsterdam – Utrecht.’

Als we het plat slaan, is de verdeling commercie – operatie. Frank houdt zich vooral bezig met de tenders en decentrale realisatie vanuit de vestigingen en is daarmee direct betrokken bij het resultaat. Ik hou me vooral bezig met structurele verbetering van de bedrijfsvoering in de breedste zin van het woord. Hoewel we in het algemeen allebei onze eigen weg bewandelen, buigen we ons uiteraard wel gezamenlijk over strategische kwesties en ambities. Dat doen we met z’n vieren: CEO Dick Stoop, CFO Vincent van der Kruit en Frank en ik.

Na de HTS en Universiteit wist ik dat ik de aannemerij in wilde, maar nog niet bij welk bedrijf. Ik had verschillende gesprekken, via een vriend kwam ik ook in contact met KWS. De gesprekken voelden meteen goed. Vooral het ondernemerschap, de platte organisatie en de carrièremogelijkheden spraken me aan. Op 11 augustus 2008 ben ik dan ook begonnen als werkvoorbereider in de regio Duivendrecht. Daarna kreeg ik de mogelijkheid om veel afwisselende dingen te doen. Van projectbegeleider tot realisatiemanager voor het variabel onderhoud van Rijkswaterstaat in Noord-Holland, en van contractmanager op Schiphol tot bedrijfsleider Amsterdam, directeur Zwolle en operationeel directeur.

‘Bij KWS krijg je ruim baan om je te ontwikkelen, ontplooien en door te groeien. …’ Dat dit niet zomaar een standaard zin uit een willekeurige vacature is, bewijzen Frank Groot (43) en Max Moerke (41). De loopbanen van beide mannen zijn bijna letterlijk geasfalteerd en doorkruisen onze hele organisatie. Sinds april zijn ze samen op weg als Chief Operational Officer (COO). Hoe zijn ze hier beland, wat zijn hun ambities en hoe kijken ze terug op hun loopbaan tot nu toe?

Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!

Frank: 'De reconstructie van de A10 Zuid. In een hele korte periode hebben we een hele weg gereconstrueerd en een spitsstrook aangelegd.'

Van het Variabel Onderhoudscontract dat ik in 2013 van Frank overnam. Met een top team hebben we meer dan 10 grote weekendafsluitingen en 180 nachten tot een goed einde weten te brengen. Hier heb ik heel veel van geleerd. En het meest bijzondere project is natuurlijk Circuit Zandvoort. Een mooie samenwerking tussen verschillende disciplines en bedrijven. Dat was echt een huzarenstukje in een hele korte tijd.

Van de reconstructie van de A10 Zuid. Dat was rond 2006 en ik was toen uitvoerder. In een hele korte periode hebben we een hele weg gereconstrueerd en een spitsstrook aangelegd. Vooraf werd het voor onmogelijk gehouden, maar we kregen het toch voor elkaar! En de A1/A6 was ook een mooi project op persoonlijk vlak. Toen werd ik ineens van calculator disciplineleider en kreeg ik de leiding over een realisatieteam en ontwerpteam. Dat was heel leerzaam!

Van welk(e) project(en) gaan je ogen nog steeds glimmen?

Max: Het variabel onderhoudscontract. Zes uitvoerders, veel materieel en mensen, tegenslagen, weekendafsluitingen en ongeveer 180 nachten…

Ik ben er trots op dat we als KWS onze mensen kansen bieden om zichzelf te ontplooien. In een veilige omgeving met veel back-up en ondersteuning van collega’s. Je kunt écht het beste uit jezelf halen. Voor mij is dat ook dé reden dat ik nog steeds bij KWS werk!

Dat we als één van de grootste bouwbedrijven van Nederland best in staat zijn om goed voor onze mensen te zorgen. Er heerst vaak nog wel echt het gevoel van een familiebedrijf. Een actieve personeelsvereniging draagt daar natuurlijk aan bij. Zo ontmoet je elkaar naast het werk ook op een andere manier en ontstaat er meer begrip voor elkaar. Dat vind ik mooi om te zien.

Wij zijn het levende voorbeeld dat je binnen KWS echt kunt doorgroeien. Als je laat zien dat je wil en dat je het aankunt, zijn er mogelijkheden. Binnen een jaar kunnen mensen hun vakdiploma grondwerker halen. Daarnaast stimuleren we ook de stap van mbo naar hbo en investeren we in de soft skills van mensen.’

Frank:

Frank:

Frank:

Waar zijn jullie het meest trots op?

Kansen krijgen zegt niet alles, het gaat ook om kansen benutten die voorbij komen. Durf ‘ja’ te zeggen tegen een nieuwe uitdaging! Dat verwachten we dan ook wel van onze collega’s. Je moet er zelf mee aan de gang gaan en niet bang zijn om fouten te maken. Daar leer je juist van en die ruimte is er ook. Durf mensen te betrekken die je verder kunnen helpen. Je werkt nooit alleen, altijd in een team. Daar weten wij alles van.

Max:

Max:

Max:

Dus de begrippen ‘ontwikkelen’, ‘ontplooien’ en ‘doorgroeien’ zijn dus nog steeds van toepassing binnen KWS?

We zijn al goed op weg, maar moeten ook echt nog wel stappen zetten in de verdere verduurzaming van ons bedrijf en onze dienstverlening. Meebewegen met onze klanten en de ontwikkelingen in de keten. We willen niet achterop raken, maar ook niet te hard van stapel lopen. Verantwoord en doordacht investeren, daar gaat het om. Daarnaast is een hele grote uitdaging: het binden en boeien van onze mensen. Het koesteren van ons human capital. We werken dus volop aan ontwikkelplannen om goede en competente mensen op te leiden en door te laten groeien.

Welke uitdagingen komen daarbij kijken?

De contractvormen veranderen en daarmee ook de band met onze opdrachtgevers. Waar het vroeger vooral om prijs ging, werken we nu meer in bouwteams waarin het gaat om langdurige samenwerking en partnerschap. Er is veel meer oog voor de toekomst en de totale staat van een asset. Dat vergt een andere inrichting van onze organisatie waarin soft skills – zoals aandacht voor de omgeving – een veel grotere rol krijgen. Dankzij ons decentrale karakter zitten we dicht op onze klanten. Dat is een voordeel. We kunnen eenvoudiger doorgronden wat ze belangrijk vinden en hoe we daarop aan kunnen sluiten.

Welke veranderingen signaleren jullie in de markt en hoe kan KWS daarop inspelen?

We willen structureel terug de snelweg op. Dat betekent dat we graag een significante rol spelen in de Vervangings- en Renovatie-opgave (VenR) van Rijkswaterstaat. Daarin willen we ook onze rol als waterbouwer verder uitbouwen. Een andere belangrijke ambitie is om meer regie te krijgen over onze grondstoffenstromen om circulariteit te bevorderen. Alles wat er aan zand, grond en puin vrijkomt bij de projecten van VolkerWessels, gaan we zelf mobiliseren en inzetten op andere projecten binnen het concern.

Als we het plat slaan, is de verdeling commercie – operatie. Frank houdt zich vooral bezig met de tenders en decentrale realisatie vanuit de vestigingen en is daarmee direct betrokken bij het resultaat. Ik hou me vooral bezig met structurele verbetering van de bedrijfsvoering in de breedste zin van het woord. Hoewel we in het algemeen allebei onze eigen weg bewandelen, buigen we ons uiteraard wel gezamenlijk over strategische kwesties en ambities. Dat doen we met z’n vieren: CEO Dick Stoop, CFO Vincent van der Kruit en Frank en ik.

Wat is jullie rolverdeling?

Wat zijn jullie ambities met KWS?

In praktijk klopt het inderdaad wel wat Max zegt. Mijn verantwoordelijkheid ligt vooral bij de operatie waar KWS groot mee geworden is: de wegenbouw. Daar zit veel commercie aan vast in de vorm van tenders en aanbestedingen. Max houdt zich meer bezig met de dochters en deelnemingen die zich daaromheen bewegen. We werken prima samen en vullen elkaar goed aan. De één gaat linksom en de ander rechtsom, maar we hebben altijd beiden hetzelfde doel voor ogen.

Frank:

Max:

Frank:

Max:

In september 2002 begon ik bij KWS na een opleiding civiele techniek aan de HTS in Alkmaar. De eerste acht jaar was ik als uitvoerder betrokken bij heel veel verschillende projecten in Noord Holland. Ik was asfaltuitvoerder, zat op Schiphol, werkte voor het GVB Amsterdam en deed verschillende werken voor Rijkswaterstaat. Daarna ben ik een korte periode calculator geweest voordat ik als disciplineleider terechtkwam op het Spoedwet-project A1/A6. Hier kwam ik Max al tegen! Ook heb ik het Variabel Onderhoud voor Rijkswaterstaat begeleid als contractmanager, was ik bedrijfsleider in Amsterdam, vestigingsdirecteur in Rotterdam en directeur van de vestiging Amsterdam – Utrecht.’

Na de HTS en Universiteit wist ik dat ik de aannemerij in wilde, maar nog niet bij welk bedrijf. Ik had verschillende gesprekken, via een vriend kwam ik ook in contact met KWS. De gesprekken voelden meteen goed. Vooral het ondernemerschap, de platte organisatie en de carrièremogelijkheden spraken me aan. Op 11 augustus 2008 ben ik dan ook begonnen als werkvoorbereider in de regio Duivendrecht. Daarna kreeg ik de mogelijkheid om veel afwisselende dingen te doen. Van projectbegeleider tot realisatiemanager voor het variabel onderhoud van Rijkswaterstaat in Noord-Holland, en van contractmanager op Schiphol tot bedrijfsleider Amsterdam, directeur Zwolle en operationeel directeur.

Sinds wanneer werk je bij KWS en hoe ziet je loopbaan eruit?

Arco (links) en Erik (rechts)

‘Bij KWS krijg je ruim baan om je te ontwikkelen, ontplooien en door te groeien. …’ Dat dit niet zomaar een standaard zin uit een willekeurige vacature is, bewijzen Frank Groot (43) en Max Moerke (41). De loopbanen van beide mannen zijn bijna letterlijk geasfalteerd en doorkruisen onze hele organisatie. Sinds april zijn ze samen op weg als Chief Operational Officer (COO). Hoe zijn ze hier beland, wat zijn hun ambities en hoe kijken ze terug op hun loopbaan tot nu toe?

Samen op weg