Aan de A10 start Holland Scherm met een krap project. Krap in tijd én in ruimte. Maar geen uitdaging is te groot voor onze collega’s die zes kilometer aan geluidsschermen langs de snelweg gaan vervangen. Projectleider Hubert Kuijt (41) vertelt trots over deze opdracht voor Rijkswaterstaat.

UITDAGEND TIJDSSCHEMA
Hubert is erg trots op deze grote opdracht. ‘We zetten goed in op duurzaamheid en willen daarin een voorbeeld zijn voor anderen.’ Wanneer de werkzaamheden beginnen, worden de schermen binnen ongeveer één jaar geplaatst. ‘Een grote uitdaging is de tijd die we hebben. Door het gebruik van basaltvezelwapening kunnen we sneller werken en heeft de weggebruiker uiteindelijk minder last van ons.’ Dit tweede project met de toepassing van basalt maakt niet alleen de panelen duurzamer, maar ook de toekomst van KWS.

CIRCULAIR BOUWEN
De geluidschermen worden geplaatst op de bestaande fundering en dat is volgens Hubert redelijk uniek. ‘Normaal realiseren we een nieuwe fundatie, maar Rijkswaterstaat heeft een toets gedaan om te kijken of de huidige fundering de constructie kan dragen. Die is positief uitgevallen, zij denken dat die nog vijftig jaar mee gaat.’ Door het hergebruiken van de fundering wordt het milieu minder belast en heeft het project een kortere doorlooptijd. Een andere manier waarop hergebruik wordt ingezet, is de plantenstrook die met de originele grond wordt verrijkt. Het is gebruikelijk om alles te ontgraven en verrijkte grond terug te plaatsen. Nu wordt er een monster genomen van de grond om te kijken welke voedingsstoffen nodig zijn voor de klimop die straks zal vergroeien met het geluidsscherm. ‘Hedera is net onkruid, dat groeit wel. Maar die plant wil wel voedingsstoffen hebben. We hebben in de tenderfase daarin een bewuste keuze gemaakt, omdat we hierdoor ook sneller het project kunnen voltooien.’ Uiteindelijk zorgt de klimop er niet alleen voor dat het geluidsscherm er mooier uitziet. Het filtert ook fijnstof, slaat CO2 op en produceert zuurstof!

DUURZAAM WERKEN OP ALLE FACETTEN
Er is op allerlei manieren gekeken hoe de vernieuwende wapening niet alleen positieve gevolgen heeft voor het klimaat, maar ook voor de manier van werken. Zo is er minder transport nodig om de geluidschermen op locatie te krijgen. ‘De schermen zijn lichter, dus je kan meer panelen op een vrachtwagen plaatsen. Dat betekent dat we minder CO2 uitstoten met hetzelfde resultaat.’ Ook gebruiken we een specifiek type belijning op de A10. Hier is voor gekozen vanwege de lage MKI-waarde, ook wel milieukostenindicator genoemd. Deze waarde bepaalt wat het product uitstoot. ‘Het gaat daarbij om de uitstoot die nodig is om het product te produceren én te gebruiken. Dus van verwerken tot aanbrengen tot verwijderen.’

Hubert en zijn team zitten middenin de voorbereidende fase van het project aan de ring Amsterdam. ‘Vanaf eind augustus gaan we de weg op. Dan kunnen we bij de A10 noord aan de slag en gaan we verkeersmaatregelen treffen.’ Door verschillende stormen raakten de geluidsschermen dusdanig beschadigd dat ze hun werk niet meer deden. Het team krijgt een smalle werkruimte van zes meter breed. Een goede voorbereiding is dus van groot belang om de beperkte bewegingsvrijheid zo efficiënt mogelijk te benutten. Daarin ligt de nadruk uiteraard op veiligheid, maar ook duurzaamheid.

BASALTVEZELWAPENING
Om duurzaam te kunnen werken, is er gekozen voor basaltvezelwapening. ‘Met het gebruik hiervan besparen wij 40% beton ten opzichte van traditionele stalen wapening. Het materiaal is ook lichter en we kunnen kleiner materieel gebruiken. Door de smalle werkruimte is dat een hele fijne bijkomstigheid.’ Daarnaast heeft het materiaal, ten opzichte van traditionele wapening, een langere levensduur en is er geen roestvorming. Het is het tweede project binnen KWS en Holland Scherm waar deze wapening wordt gebruikt in een beton constructie. Bij de busremise in Breda is het al een succes gebleken. Daar zijn ze nu halverwege het realiseren van brand vertragende wanden. ‘Ik houd goed in de gaten waar ze tegenaan lopen, zodat wij die kennis weer kunnen gebruiken in ons project.’ Omdat basalt lichter is dan staal, was Hubert bang dat het lichte materiaal kwam opdrijven tijdens het aanbrengen van het beton. ‘Bij de busremise hebben we nu kunnen zien dat dat gelukkig niet het geval is. Dat is een hele geruststelling, die ervaring zorgt ervoor dat wij straks sneller ons werk kunnen doen.’

Duurzaam bouwen
tot in de diepste vezels

Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!

UITDAGEND TIJDSSCHEMA
Hubert is erg trots op deze grote opdracht. ‘We zetten goed in op duurzaamheid en willen daarin een voorbeeld zijn voor anderen.’ Wanneer de werkzaamheden beginnen, worden de schermen binnen ongeveer één jaar geplaatst. ‘Een grote uitdaging is de tijd die we hebben. Door het gebruik van basaltvezelwapening kunnen we sneller werken en heeft de weggebruiker uiteindelijk minder last van ons.’ Dit tweede project met de toepassing van basalt maakt niet alleen de panelen duurzamer, maar ook de toekomst van KWS.

CIRCULAIR BOUWEN
De geluidschermen worden geplaatst op de bestaande fundering en dat is volgens Hubert redelijk uniek. ‘Normaal realiseren we een nieuwe fundatie, maar Rijkswaterstaat heeft een toets gedaan om te kijken of de huidige fundering de constructie kan dragen. Die is positief uitgevallen, zij denken dat die nog vijftig jaar mee gaat.’ Door het hergebruiken van de fundering wordt het milieu minder belast en heeft het project een kortere doorlooptijd. Een andere manier waarop hergebruik wordt ingezet, is de plantenstrook die met de originele grond wordt verrijkt. Het is gebruikelijk om alles te ontgraven en verrijkte grond terug te plaatsen. Nu wordt er een monster genomen van de grond om te kijken welke voedingsstoffen nodig zijn voor de klimop die straks zal vergroeien met het geluidsscherm. ‘Hedera is net onkruid, dat groeit wel. Maar die plant wil wel voedingsstoffen hebben. We hebben in de tenderfase daarin een bewuste keuze gemaakt, omdat we hierdoor ook sneller het project kunnen voltooien.’ Uiteindelijk zorgt de klimop er niet alleen voor dat het geluidsscherm er mooier uitziet. Het filtert ook fijnstof, slaat CO2 op en produceert zuurstof!

DUURZAAM WERKEN OP ALLE FACETTEN
Er is op allerlei manieren gekeken hoe de vernieuwende wapening niet alleen positieve gevolgen heeft voor het klimaat, maar ook voor de manier van werken. Zo is er minder transport nodig om de geluidschermen op locatie te krijgen. ‘De schermen zijn lichter, dus je kan meer panelen op een vrachtwagen plaatsen. Dat betekent dat we minder CO2 uitstoten met hetzelfde resultaat.’ Ook gebruiken we een specifiek type belijning op de A10. Hier is voor gekozen vanwege de lage MKI-waarde, ook wel milieukostenindicator genoemd. Deze waarde bepaalt wat het product uitstoot. ‘Het gaat daarbij om de uitstoot die nodig is om het product te produceren én te gebruiken. Dus van verwerken tot aanbrengen tot verwijderen.’

Hubert en zijn team zitten middenin de voorbereidende fase van het project aan de ring Amsterdam. ‘Vanaf eind augustus gaan we de weg op. Dan kunnen we bij de A10 noord aan de slag en gaan we verkeersmaatregelen treffen.’ Door verschillende stormen raakten de geluidsschermen dusdanig beschadigd dat ze hun werk niet meer deden. Het team krijgt een smalle werkruimte van zes meter breed. Een goede voorbereiding is dus van groot belang om de beperkte bewegingsvrijheid zo efficiënt mogelijk te benutten. Daarin ligt de nadruk uiteraard op veiligheid, maar ook duurzaamheid.

BASALTVEZELWAPENING
Om duurzaam te kunnen werken, is er gekozen voor basaltvezelwapening. ‘Met het gebruik hiervan besparen wij 40% beton ten opzichte van traditionele stalen wapening. Het materiaal is ook lichter en we kunnen kleiner materieel gebruiken. Door de smalle werkruimte is dat een hele fijne bijkomstigheid.’ Daarnaast heeft het materiaal, ten opzichte van traditionele wapening, een langere levensduur en is er geen roestvorming. Het is het tweede project binnen KWS en Holland Scherm waar deze wapening wordt gebruikt in een beton constructie. Bij de busremise in Breda is het al een succes gebleken. Daar zijn ze nu halverwege het realiseren van brand vertragende wanden. ‘Ik houd goed in de gaten waar ze tegenaan lopen, zodat wij die kennis weer kunnen gebruiken in ons project.’ Omdat basalt lichter is dan staal, was Hubert bang dat het lichte materiaal kwam opdrijven tijdens het aanbrengen van het beton. ‘Bij de busremise hebben we nu kunnen zien dat dat gelukkig niet het geval is. Dat is een hele geruststelling, die ervaring zorgt ervoor dat wij straks sneller ons werk kunnen doen.’

Aan de A10 start Holland Scherm met een krap project. Krap in tijd én in ruimte. Maar geen uitdaging is te groot voor onze collega’s die zes kilometer aan geluidsschermen langs de snelweg gaan vervangen. Projectleider Hubert Kuijt (41) vertelt trots over deze opdracht voor Rijkswaterstaat.

Duurzaam bouwen
tot in de diepste vezels