Tim en Joost waren ook te gast in de podcast New Business Radio en spraken over duurzaamheid bij KWS.
De keet is onderdeel van een project dat vier jaar gaat duren en deels wordt gesubsidieerd door het Nationaal Groeifonds Toekomstbestendige Leefomgeving. Met het project wil KWS de eerste wetenschappelijk onderbouwde volledig emissieloze bouwplaats ontwikkelen. Tim: “We willen eerst waterstof als energiedrager onderzoeken en bewijzen dat de keet op waterstof werkt. Het systeem kan daarna breed toegepast worden in de rest van Nederland. Tijdens de volgende fase willen we zwaar materieel opladen door het systeem uit te breiden met een grotere brandstofcel op waterstof. Het systeem dat nu in de keet zit, moet het kloppende hart worden dat met alle energievragers communiceert. Het systeem balanceert de stroomvragen en zorgt ervoor dat er zo efficiënt mogelijk met de stroom wordt omgegaan.”
Hoe groot de CO2-reductie is, staat volgens Tim nog niet vast. “Dat zijn we nog aan het onderzoeken. We zijn nu aangewezen op grijze waterstof, omdat de groene variant nauwelijks voorhanden is. Met groene waterstof zal de CO2-reductie aanmerkelijk groter zijn dan met grijze waterstof.”
“De keet is voorzien van twee kasten met in totaal drie waterstofbrandstof-cellen van 1 kilowatt. Hierin wordt waterstof omgezet in elektriciteit”, zegt Tim Rietmeijer, adviseur duurzaamheid bij KWS. “De kasten communiceren met alle wandcontactdozen en elektronische apparaten in de keet en dragen zo bij aan een optimaal energieverbruik. Als het koffieapparaat bijvoorbeeld te lang aan staat of de verlichting is blijven branden, zet het systeem ze uit. Op het dak van de keet liggen zonnepanelen die ook stroom leveren.”
VOLGEND ARTIKEL
Vijf jaar geleden ontwikkelde KWS bij project SOK-Oost de eerste schaftkeet op elektriciteit voor de gemeente Amsterdam. Nu werken KWS en de gemeente aan een directiekeet van zo’n 150 vierkante meter die draait op waterstof. Een mooie stap richting het behalen van de duurzame ambitie Emissievrij 2030.
Slimme keet draait op waterstof
Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!
Tim en Joost waren ook te gast in de podcast New Business Radio en spraken over duurzaamheid bij KWS.
De keet is onderdeel van een project dat vier jaar gaat duren en deels wordt gesubsidieerd door het Nationaal Groeifonds Toekomstbestendige Leefomgeving. Met het project wil KWS de eerste wetenschappelijk onderbouwde volledig emissieloze bouwplaats ontwikkelen. Tim: “We willen eerst waterstof als energiedrager onderzoeken en bewijzen dat de keet op waterstof werkt. Het systeem kan daarna breed toegepast worden in de rest van Nederland. Tijdens de volgende fase willen we zwaar materieel opladen door het systeem uit te breiden met een grotere brandstofcel op waterstof. Het systeem dat nu in de keet zit, moet het kloppende hart worden dat met alle energievragers communiceert. Het systeem balanceert de stroomvragen en zorgt ervoor dat er zo efficiënt mogelijk met de stroom wordt omgegaan.”
Hoe groot de CO2-reductie is, staat volgens Tim nog niet vast. “Dat zijn we nog aan het onderzoeken. We zijn nu aangewezen op grijze waterstof, omdat de groene variant nauwelijks voorhanden is. Met groene waterstof zal de CO2-reductie aanmerkelijk groter zijn dan met grijze waterstof.”
“De keet is voorzien van twee kasten met in totaal drie waterstofbrandstof-cellen van 1 kilowatt. Hierin wordt waterstof omgezet in elektriciteit”, zegt Tim Rietmeijer, adviseur duurzaamheid bij KWS. “De kasten communiceren met alle wandcontactdozen en elektronische apparaten in de keet en dragen zo bij aan een optimaal energieverbruik. Als het koffieapparaat bijvoorbeeld te lang aan staat of de verlichting is blijven branden, zet het systeem ze uit. Op het dak van de keet liggen zonnepanelen die ook stroom leveren.”
Vijf jaar geleden ontwikkelde KWS bij project SOK-Oost de eerste schaftkeet op elektriciteit voor de gemeente Amsterdam. Nu werken KWS en de gemeente aan een directiekeet van zo’n 150 vierkante meter die draait op waterstof. Een mooie stap richting het behalen van de duurzame ambitie Emissievrij 2030.
VOLGEND ARTIKEL