VOLGEND ARTIKEL
Vaklui
Het stond met rood omcirkeld in de agenda bij Van Kessel Sport en Cultuurtechniek: vrijdag 23 februari 2024, de officiële opening van het station. Vanwege de geplande buitendienststellingen van ProRail was deze datum bijna letterlijk in beton gegoten. ‘Het werk aan de stationstunnel moést echt klaar zijn’, schetst Andy. ‘Vanwege de vertraging in het voortraject, hebben we dan ook flink door moeten werken om alles op tijd klaar te krijgen. Maar dat is gelukt!’ Andy en zijn team brachten 1.700 m2 leisteen aan op de wanden en trapopgangen en ruim 6.000 m2 driehoekstenen op de vloer. Heel specialistisch werk dat met behulp van een Portugese onderaannemer is verricht. ‘Echt vaklui’, ervaart Andy. ‘Een andere uitdaging in dit project is dat we te maken hebben met trillingen van het treinverkeer. De grote leisteendelen zijn daarom niet alleen verlijmd, maar ook extra verankerd. Net als alle traptreden in de trapopgangen. Verder plaatsen we bovenop alle betonwanden afdekpanelen van Alta Kwartsiet natuursteen.’ Tijdens de zomermaanden van 2024 realiseert Van Hattum en Blankevoort nog een fietstunnel onder het spoor. Na dit werk komt het team van Andy weer in actie. ‘Aan de noordzijde leggen wij dan een fietsenstalling en een P+R aan.’
Visitekaartje
Hoewel de werkzaamheden nog niet zijn afgerond, kijken Andy en Marc toch al tevreden terug op het project. ‘De komende maanden zetten we nog de puntjes op de I, maar het is nu al een visitekaartje’, vinden beide mannen. ‘We kunnen hier laten zien hoe veelzijdig we als Van Kessel Sport en Cultuurtechniek zijn. Het is natuurlijk fijn om te zien dat alles wat we bedacht hebben, in praktijk ook zo goed uitpakt. En het mooiste compliment dat we kunnen krijgen zijn de enthousiaste reacties van iedereen. Van de burgemeester en wethouders tot aan ProRail en de reizigers. Daar doen we het voor. We mogen echt trots zijn op wat we met z’n allen voor elkaar hebben gekregen!’
Spoorkrekel
Marc en zijn team zijn in ieder geval nog tot en met maart 2025 bezig aan de overige percelen van het project: de aanleg van onder andere snelfietspaden, fietsenstallingen, infiltratieputten, hekwerken en parkeervakken, de reconstructie van wegen en het herinrichten van de voorbouwlocatie van Van Hattum en Blankevoort. ‘Die prefab-locatie wordt een park. Wij treffen daar de voorbereidingen voor, maar de aanleg van het groen wordt als nieuw perceel uitgezet. Het is afwachten of we dat perceel ook gegund krijgen.’ Marc ervaart het project als heel bijzonder. ‘Het gebeurt niet vaak dat we zo’n compleet civiel werk in de openbare ruimte van A tot Z doen. Dat maakt het speciaal.’ Een andere bijzonderheid is dat er ook een ecoloog bij het project betrokken is. Dat heeft alles te maken met de aanwezigheid van de beschermde spoorkrekel en zandhagedis. Er mag pas gestart worden met de werkzaamheden als hij de percelen heeft vrijgegeven. Gelukkig er is er veel onderling begrip, ervaart Marc. ‘Hij denkt echt met ons mee hoe en wanneer we onze werkzaamheden tóch uit kunnen voeren.’
Folie en jute
De bouw van het station liep al ongeveer twee jaar toen Marc bij het project betrokken werd. ‘Aan het eind van de zomer van 2023 kregen we de opdracht voor vijf percelen. Het meest urgente was perceel drie: het inrichten van het busstation. Ook dat moest klaar zijn bij de opening van het station. Een flinke uitdaging!’ Na de bouwvak werd er dan ook direct gestart met onder andere het grondwerk en de aanleg van de riolering. Een flinke puzzel, omdat ook Van Hattum en Blankevoort nog bezig was met het station. Maar dankzij goed onderling overleg en afstemming van de werkzaamheden verliep alles heel voorspoedig. Eén van de laatste handelingen was ook meteen de meest uitdagende: ‘Het busplein bestaat voor een deel uit een verharding van ongeveer 25 centimeter beton. Daar konden we pas begin december aan beginnen’, vertelt Marc. ‘Met een uitharding van minimaal 28 dagen en winterse weersomstandigheden, was het best spannend om het op tijd af te krijgen. Maar dankzij extra stortdagen in overleg met de gemeente en maatregelen zoals het afdekken met folie en jute, hebben we het gered!’
Complex project
Voor Andy begon de klus al in 2022 met de engineering en voorbereiding van het werk aan de Oosttunnel. De prefab stationstunnel, inclusief opgangen naar de perrons, werd door Van Hattum en Blankevoort in zijn geheel ingeschoven. Van Kessel Sport en Cultuurtechniek werd betrokken voor de bekleding van de tunnel. ‘Denk aan het loopvlak, de wanden en de trapopgangen. We zijn meteen met twee man aangeschoven bij Van Hattum en Blankevoort toen ze het project aannamen’, vertelt Andy. Het vastleggen en afprijzen van de exacte werkzaamheden was nog best een uitdaging. ‘Niet alle uitgangspunten waren direct helder en er zaten nog wat hiaten in de uitvraag. Ook niet verwonderlijk, want de bouw van een station is een complex project. Je hebt te maken met veel verschillende partijen met allemaal hun eigen inzichten.’ Het was een intensief traject om alles goed op de rit te krijgen. Om niet te veel vertraging op te lopen, werden er nog twee man extra aangehaakt en werd het Definitief Ontwerp (DO) van Van Hattum en Blankevoort als basis gebruikt om het UitvoeringsOntwerp (UO) op te stellen.
Complex project
Voor Andy begon de klus al in 2022 met de engineering en voorbereiding van het werk aan de Oosttunnel. De prefab stationstunnel, inclusief opgangen naar de perrons, werd door Van Hattum en Blankevoort in zijn geheel ingeschoven. Van Kessel Sport en Cultuurtechniek werd betrokken voor de bekleding van de tunnel. ‘Denk aan het loopvlak, de wanden en de trapopgangen. We zijn meteen met twee man aangeschoven bij Van Hattum en Blankevoort toen ze het project aannamen’, vertelt Andy. Het vastleggen en afprijzen van de exacte werkzaamheden was nog best een uitdaging. ‘Niet alle uitgangspunten waren direct helder en er zaten nog wat hiaten in de uitvraag. Ook niet verwonderlijk, want de bouw van een station is een complex project. Je hebt te maken met veel verschillende partijen met allemaal hun eigen inzichten.’ Het was een intensief traject om alles goed op de rit te krijgen. Om niet te veel vertraging op te lopen, werden er nog twee man extra aangehaakt en werd het Definitief Ontwerp (DO) van Van Hattum en Blankevoort als basis gebruikt om het UitvoeringsOntwerp (UO) op te stellen.
Twee projectleiders op één project… Het blijkt heel logisch als we horen hoe het project in elkaar zit. Van Kessel Sport en Cultuurtechniek heeft namelijk te maken met twee opdrachtgevers. Marc Greep is projectleider voor gemeente Ede en Andy Schuurman voor combinatie EdesPoort. Marc en zijn team zijn vooral verantwoordelijk voor de inrichting van het busplein en de infrastructuur rondom het nieuwe station, terwijl Andy en zijn collega’s ‘alles op, langs en onder het station’ onder handen nemen.
EdesPoort:
Project in 'sneltreinvaart'
Het is een echte eyecatcher en een aanwinst voor de gemeente: het vernieuwde station Ede – Wageningen. Sinds 2021 ondergaat het station een enorme metamorfose. In opdracht van ProRail en in samenwerking met gemeente Ede realiseert bouwcombinatie EdesPoort (Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen Arnhem) een modern OV-knooppunt. Ook KWS onderneming Van Kessel Sport en Cultuurtechniek (onderdeel van Gebr. Van Kessel) levert een flinke bijdrage aan het project.
NAAR DE WEBSITE
Meer weten over KWS, onze ambities en projecten?
Bekijk onze website
Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!
VOLGEND ARTIKEL
Visitekaartje
Hoewel de werkzaamheden nog niet zijn afgerond, kijken Andy en Marc toch al tevreden terug op het project. ‘De komende maanden zetten we nog de puntjes op de I, maar het is nu al een visitekaartje’, vinden beide mannen. ‘We kunnen hier laten zien hoe veelzijdig we als Van Kessel Sport en Cultuurtechniek zijn. Het is natuurlijk fijn om te zien dat alles wat we bedacht hebben, in praktijk ook zo goed uitpakt. En het mooiste compliment dat we kunnen krijgen zijn de enthousiaste reacties van iedereen. Van de burgemeester en wethouders tot aan ProRail en de reizigers. Daar doen we het voor. We mogen echt trots zijn op wat we met z’n allen voor elkaar hebben gekregen!’
Spoorkrekel
Marc en zijn team zijn in ieder geval nog tot en met maart 2025 bezig aan de overige percelen van het project: de aanleg van onder andere snelfietspaden, fietsenstallingen, infiltratieputten, hekwerken en parkeervakken, de reconstructie van wegen en het herinrichten van de voorbouwlocatie van Van Hattum en Blankevoort. ‘Die prefab-locatie wordt een park. Wij treffen daar de voorbereidingen voor, maar de aanleg van het groen wordt als nieuw perceel uitgezet. Het is afwachten of we dat perceel ook gegund krijgen.’ Marc ervaart het project als heel bijzonder. ‘Het gebeurt niet vaak dat we zo’n compleet civiel werk in de openbare ruimte van A tot Z doen. Dat maakt het speciaal.’ Een andere bijzonderheid is dat er ook een ecoloog bij het project betrokken is. Dat heeft alles te maken met de aanwezigheid van de beschermde spoorkrekel en zandhagedis. Er mag pas gestart worden met de werkzaamheden als hij de percelen heeft vrijgegeven. Gelukkig er is er veel onderling begrip, ervaart Marc. ‘Hij denkt echt met ons mee hoe en wanneer we onze werkzaamheden tóch uit kunnen voeren.’
Folie en jute
De bouw van het station liep al ongeveer twee jaar toen Marc bij het project betrokken werd. ‘Aan het eind van de zomer van 2023 kregen we de opdracht voor vijf percelen. Het meest urgente was perceel drie: het inrichten van het busstation. Ook dat moest klaar zijn bij de opening van het station. Een flinke uitdaging!’ Na de bouwvak werd er dan ook direct gestart met onder andere het grondwerk en de aanleg van de riolering. Een flinke puzzel, omdat ook Van Hattum en Blankevoort nog bezig was met het station. Maar dankzij goed onderling overleg en afstemming van de werkzaamheden verliep alles heel voorspoedig. Eén van de laatste handelingen was ook meteen de meest uitdagende: ‘Het busplein bestaat voor een deel uit een verharding van ongeveer 25 centimeter beton. Daar konden we pas begin december aan beginnen’, vertelt Marc. ‘Met een uitharding van minimaal 28 dagen en winterse weersomstandigheden, was het best spannend om het op tijd af te krijgen. Maar dankzij extra stortdagen in overleg met de gemeente en maatregelen zoals het afdekken met folie en jute, hebben we het gered!’
Vaklui
Het stond met rood omcirkeld in de agenda bij Van Kessel Sport en Cultuurtechniek: vrijdag 23 februari 2024, de officiële opening van het station. Vanwege de geplande buitendienststellingen van ProRail was deze datum bijna letterlijk in beton gegoten. ‘Het werk aan de stationstunnel moést echt klaar zijn’, schetst Andy. ‘Vanwege de vertraging in het voortraject, hebben we dan ook flink door moeten werken om alles op tijd klaar te krijgen. Maar dat is gelukt!’ Andy en zijn team brachten 1.700 m2 leisteen aan op de wanden en trapopgangen en ruim 6.000 m2 driehoekstenen op de vloer. Heel specialistisch werk dat met behulp van een Portugese onderaannemer is verricht. ‘Echt vaklui’, ervaart Andy. ‘Een andere uitdaging in dit project is dat we te maken hebben met trillingen van het treinverkeer. De grote leisteendelen zijn daarom niet alleen verlijmd, maar ook extra verankerd. Net als alle traptreden in de trapopgangen. Verder plaatsen we bovenop alle betonwanden afdekpanelen van Alta Kwartsiet natuursteen.’ Tijdens de zomermaanden van 2024 realiseert Van Hattum en Blankevoort nog een fietstunnel onder het spoor. Na dit werk komt het team van Andy weer in actie. ‘Aan de noordzijde leggen wij dan een fietsenstalling en een P+R aan.’
Complex project
Voor Andy begon de klus al in 2022 met de engineering en voorbereiding van het werk aan de Oosttunnel. De prefab stationstunnel, inclusief opgangen naar de perrons, werd door Van Hattum en Blankevoort in zijn geheel ingeschoven. Van Kessel Sport en Cultuurtechniek werd betrokken voor de bekleding van de tunnel. ‘Denk aan het loopvlak, de wanden en de trapopgangen. We zijn meteen met twee man aangeschoven bij Van Hattum en Blankevoort toen ze het project aannamen’, vertelt Andy. Het vastleggen en afprijzen van de exacte werkzaamheden was nog best een uitdaging. ‘Niet alle uitgangspunten waren direct helder en er zaten nog wat hiaten in de uitvraag. Ook niet verwonderlijk, want de bouw van een station is een complex project. Je hebt te maken met veel verschillende partijen met allemaal hun eigen inzichten.’ Het was een intensief traject om alles goed op de rit te krijgen. Om niet te veel vertraging op te lopen, werden er nog twee man extra aangehaakt en werd het Definitief Ontwerp (DO) van Van Hattum en Blankevoort als basis gebruikt om het UitvoeringsOntwerp (UO) op te stellen.
Twee projectleiders op één project… Het blijkt heel logisch als we horen hoe het project in elkaar zit. Van Kessel Sport en Cultuurtechniek heeft namelijk te maken met twee opdrachtgevers. Marc Greep is projectleider voor gemeente Ede en Andy Schuurman voor combinatie EdesPoort. Marc en zijn team zijn vooral verantwoordelijk voor de inrichting van het busplein en de infrastructuur rondom het nieuwe station, terwijl Andy en zijn collega’s ‘alles op, langs en onder het station’ onder handen nemen.
Het is een echte eyecatcher en een aanwinst voor de gemeente: het vernieuwde station Ede – Wageningen. Sinds 2021 ondergaat het station een enorme metamorfose. In opdracht van ProRail en in samenwerking met gemeente Ede realiseert bouwcombinatie EdesPoort (Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen Arnhem) een modern OV-knooppunt. Ook KWS onderneming Van Kessel Sport en Cultuurtechniek (onderdeel van Gebr. Van Kessel) levert een flinke bijdrage aan het project.
EdesPoort:
Project in 'sneltreinvaart'