We zijn op de goede weg en klaar voor de volgende stap
VOLGEND ARTIKEL
Dick Stoop
Zijn wieg had in een asfaltcentrale kunnen staan en als kind zette hij – toen nog met krijt – al graag de lijnen uit: Dick Stoop. Zijn loopbaan is verweven met de infrasector en al bijna twintig jaar is hij een echte KWS’er. Hij vond zijn weg vanaf zijn allereerste project aan de Gaasperdammerweg via verschillende tussenstops naar de directiekamer. Als roerganger van KWS stippelt hij met ondernemerschap en een duurzame blik de route uit naar een solide, groene en veilige toekomst. Daarnaast is hij sinds 1 maart 2024 ook Chief Operational Officer (COO) bij VolkerWessels Infrastructuur.
Hevige stortregens, zware stormen of juist lange droge, hete perioden. De extremen die we buiten zien, zijn het gevolg van ons handelen. We kunnen het hele jaar door alle soorten groente en fruit eten, we pakken liever de auto dan de fiets en laten steeds meer goedkope producten invliegen... Persoonlijk probeer ik mijn steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. We hebben bijvoorbeeld thuis al 35 jaar een moestuin, we gebruiken geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen en ik rij al enkele jaren elektrisch. Toch heb ik niet de illusie dat ik met mijn activiteiten véél verschil maak. Voor grote veranderingen moeten we namelijk de handen ineen slaan.
Dat geldt ook voor KWS en onze branche in het algemeen. We beseffen welke invloed we hebben op onze omgeving en daarom zetten we stevige stappen naar verduurzaming. De grootste impact hebben we met ons materieel en asfaltcentrales. Het kleine materieel is bijna allemaal te elektrificeren, maar het groot materieel is vaak niet rechtstreeks vanuit de fabriek elektrisch te verkrijgen en moet dus omgebouwd worden. Een goed voorbeeld is onze elektrische asfaltspreidmachine. Deze hebben wij in nauwe samenwerking met een aantal partners zelf ontwikkeld. En wat het verduurzamen van de asfaltcentrales betreft: we hebben er al twee omgebouwd. De overige vier volgen hopelijk binnen nu en een paar jaar. Daarnaast kunnen we asfalt op lagere temperatuur produceren en streven we naar steeds meer circulariteit. Zo realiseren we bijvoorbeeld locaties waar we bouwmaterialen uit andere projecten opslaan, bewerken en weer terugbrengen in de keten.
We zijn op de goede weg en klaar voor de volgende stap. Ook daarbij geldt: we hebben elkaar nodig om het verschil te maken. De asfaltcentrales worden pas écht duurzaam met biogas of waterstof als brandstof. We hopen dus op flinke investeringen in deze infrastructuur. Duurzaam materieel is duurder dan de standaard dieselmachines. Om investeringen tóch te stimuleren, zou duurzaamheid in aanbestedingen best wat vaker mogen worden beloond met een fictieve korting. Daar is dus best wat werk aan de winkel. Net als bij lage-temperatuur-asfalt. Daar moet in de markt nog wat koudwatervrees overwonnen worden…
Bij KWS wachten we niet graag af, daarom steken we nu alvast onze nek uit. We zijn er namelijk van overtuigd dat je – net zoals ik met mijn moestuin – gewoon moet beginnen. Als we transparant zijn en met elkaar in gesprek blijven over elkaars uitdagingen, raakt duurzame ontwikkeling vanzelf in een nóg hogere versnelling. We zijn samen ‘groen’ op weg!
Veel leesplezier.
Dick Stoop - Directievoorzitter KWS
Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!
Dat geldt ook voor KWS en onze branche in het algemeen. We beseffen welke invloed we hebben op onze omgeving en daarom zetten we stevige stappen naar verduurzaming. De grootste impact hebben we met ons materieel en asfaltcentrales. Het kleine materieel is bijna allemaal te elektrificeren, maar het groot materieel is vaak niet rechtstreeks vanuit de fabriek elektrisch te verkrijgen en moet dus omgebouwd worden. Een goed voorbeeld is onze elektrische asfaltspreidmachine. Deze hebben wij in nauwe samenwerking met een aantal partners zelf ontwikkeld. En wat het verduurzamen van de asfaltcentrales betreft: we hebben er al twee omgebouwd. De overige vier volgen hopelijk binnen nu en een paar jaar. Daarnaast kunnen we asfalt op lagere temperatuur produceren en streven we naar steeds meer circulariteit. Zo realiseren we bijvoorbeeld locaties waar we bouwmaterialen uit andere projecten opslaan, bewerken en weer terugbrengen in de keten.
We zijn op de goede weg en klaar voor de volgende stap. Ook daarbij geldt: we hebben elkaar nodig om het verschil te maken. De asfaltcentrales worden pas écht duurzaam met biogas of waterstof als brandstof. We hopen dus op flinke investeringen in deze infrastructuur. Duurzaam materieel is duurder dan de standaard dieselmachines. Om investeringen tóch te stimuleren, zou duurzaamheid in aanbestedingen best wat vaker mogen worden beloond met een fictieve korting. Daar is dus best wat werk aan de winkel. Net als bij lage-temperatuur-asfalt. Daar moet in de markt nog wat koudwatervrees overwonnen worden…
Bij KWS wachten we niet graag af, daarom steken we nu alvast onze nek uit. We zijn er namelijk van overtuigd dat je – net zoals ik met mijn moestuin – gewoon moet beginnen. Als we transparant zijn en met elkaar in gesprek blijven over elkaars uitdagingen, raakt duurzame ontwikkeling vanzelf in een nóg hogere versnelling. We zijn samen ‘groen’ op weg!
Veel leesplezier.
Dick Stoop - Directievoorzitter KWS
Hevige stortregens, zware stormen of juist lange droge, hete perioden. De extremen die we buiten zien, zijn het gevolg van ons handelen. We kunnen het hele jaar door alle soorten groente en fruit eten, we pakken liever de auto dan de fiets en laten steeds meer goedkope producten invliegen... Persoonlijk probeer ik mijn steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. We hebben bijvoorbeeld thuis al 35 jaar een moestuin, we gebruiken geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen en ik rij al enkele jaren elektrisch. Toch heb ik niet de illusie dat ik met mijn activiteiten véél verschil maak. Voor grote veranderingen moeten we namelijk de handen ineen slaan.
Dick Stoop
Zijn wieg had in een asfaltcentrale kunnen staan en als kind zette hij – toen nog met krijt – al graag de lijnen uit: Dick Stoop. Zijn loopbaan is verweven met de infrasector en al bijna twintig jaar is hij een echte KWS’er. Hij vond zijn weg vanaf zijn allereerste project aan de Gaasperdammerweg via verschillende tussenstops naar de directiekamer. Als roerganger van KWS stippelt hij met ondernemerschap en een duurzame blik de route uit naar een solide, groene en veilige toekomst. Daarnaast is hij sinds 1 maart 2024 ook Chief Operational Officer (COO) bij VolkerWessels Infrastructuur.