Onder druk wordt alles vloeibaar
Duurzaam bouwen doe je niet alleen. Jos wordt in het project bijgestaan door een werkvoorbereider die het energieverbruik bijhoudt. ‘We rapporteren wekelijks wat onze machines verbruiken, zodat we in de gaten kunnen houden of de inzet van elektrisch en niet elektrisch materieel wel in balans blijft.’ Waar elektrisch werken niet mogelijk is, wordt namelijk gebruik gemaakt van de brandstof HVO100. Deze bevat vrijwel geen vervuilende bestandsdelen en verbrandt schoner in de motor dan traditionele brandstof. Toch betekent dit niet dat het zomaar ingezet kan worden wanneer het elektrisch materieel niet beschikbaar is. ‘Ik kan niet doodleuk zeggen dat de normale kranen gebruikt kunnen worden. Ik voel daarin wel een bepaalde druk, omdat je een nieuwe manier van werken nastreeft. Maar onder druk wordt alles vloeibaar en ik weet dus ook zeker dat wij onze doelen gewoon gaan halen.’ In 2025 wordt het Westerpark opgeleverd. Daarna gaat het Hoogheemraadschap van Rijnland van start met de volgende stap in het project Ons Blauwe Goud: het Bossenpark. Jos en Bas bouwen met het team trots mee aan de ambities van de opdrachtgever én KWS. Samen zijn zij klaar om nieuwe wegen in te slaan naar een duurzame toekomst.

Pionieren
Toch was het vooral de laadlogistiek van de elektrische kranen die aan het begin van het project een uitdaging vormde. ‘Er is in Nederland nog niet veel kennis over het werken met elektrisch groot materieel. Daar loop je in de uitvoeringsfase tegenaan', ervaart Jos. Maar daar gaat zijn hart juist sneller van kloppen. Hij vindt het heerlijk om te pionieren. ‘In 1995 ging ik voor het eerst aan de slag met bodemsanering. Toen moesten we ook het wiel opnieuw uitvinden. Nu zit ik in dezelfde situatie!’ Naast het opladen, wordt er ook kritisch gekeken naar het verbruik van de kraan. ‘Natuurlijk is het belangrijk om op een efficiënte wijze energie in de kraan te krijgen, maar we moeten ook kijken naar de inzet en het gebruik van de kraan zelf. Welke bak zetten we er bijvoorbeeld aan om zo min mogelijk energie te verbruiken?’ Niet alleen de duurzame manier van werken, maar ook de uitvoering zelf is een mooie uitdaging voor het team. Zo wordt er 150 meter aan duikers geplaatst waar watergangen niet mogelijk zijn. Vanwege de complexiteit speelt monitoring een belangrijke rol. ‘We leggen bijvoorbeeld duikers onder een spoorviaduct dat in gebruik is. Dat komen we niet vaak tegen.’

Duurzame beloftes
‘De enige elektrische machine die ik thuis heb, is mijn boormachine!’ Voor Jos is het de eerste keer dat hij in een project aan de slag gaat met elektrisch materieel. Als projectleider moet hij ervoor zorgen dat het uitvoeringsteam zich houdt aan het plan en de duurzame beloftes. Jos keek in het tenderteam mee om de beste aanbieding te realiseren en zoveel mogelijk emissievrij te werken. ‘De vraag vanuit de opdrachtgever was om minimaal 50% elektrisch uit te voeren. In ons plan is dat 70% geworden.’ Eén van de manieren waarop Jos en zijn collega’s dat bereiken, is met de inzet van een elektrische rupskraan. Deze wordt voor het eerst gebruikt. Voor het opladen van elektrisch materieel kan het team terecht bij het nieuwe laadplein bij Julianahaven Recycling. Dit laadplein in Dordrecht is door KWS geïnitieerd en biedt volgens Bas uitkomst bij het opladen van elektrisch materieel. ‘Een eigen laadplein is een groot voordeel, omdat we de regie hebben over de voorzieningen. We bepalen zelf wanneer we wat opladen en benutten op die manier het oplaadplein zo efficiënt mogelijk.’

‘Het is een mooi project om met het hele team aan bij te dragen’, vindt Bas. ‘Het sluit helemaal aan op onze duurzaamheidsambities om natuurinclusief en emissievrij te bouwen.’ Voor de aanleg van de nieuwe watergangen wordt 20.000 m3 grond emissieloos ontgraven en vervoerd. Het is onderdeel van het project Ons Blauwe Goud. KWS verbindt daarvoor het Westerpark met Driemanspolder en zorgt daarmee voor schoner water in Zoetermeer. ‘Het is niet zomaar een vijvertje en een paadje. Het hele binnenstedelijke park wordt opnieuw ingericht.’ Daarbij wordt op allerlei manieren aan het klimaat, de natuur en de omgeving gedacht. Vijf tot zeven kilometer aan prachtige natuurvriendelijke oevers, nieuwe bomen en beplanting zorgen straks voor betere leefomstandigheden voor planten, vissen, dieren en de mens.

Het is een ambitieus plan: de aanleg van brede watergangen in het Westerpark in Zoetermeer. Het project moet bijdragen aan een verbetering van de waterkwaliteit in de Zuid-Hollandse stad. KWS Rotterdam -Zwijndrecht legt de nieuwe watergangen aan in opdracht van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Bedrijfsleider Bas Davidson (34) en projectleider Jos Stuifzand (63) van KWS zorgen ervoor dat dit project bijna geheel emissieloos van de grond komt.

Klimaatvriendelijk zonder koudwatervrees

Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!

Pionieren
Toch was het vooral de laadlogistiek van de elektrische kranen die aan het begin van het project een uitdaging vormde. ‘Er is in Nederland nog niet veel kennis over het werken met elektrisch groot materieel. Daar loop je in de uitvoeringsfase tegenaan', ervaart Jos. Maar daar gaat zijn hart juist sneller van kloppen. Hij vindt het heerlijk om te pionieren. ‘In 1995 ging ik voor het eerst aan de slag met bodemsanering. Toen moesten we ook het wiel opnieuw uitvinden. Nu zit ik in dezelfde situatie!’ Naast het opladen, wordt er ook kritisch gekeken naar het verbruik van de kraan. ‘Natuurlijk is het belangrijk om op een efficiënte wijze energie in de kraan te krijgen, maar we moeten ook kijken naar de inzet en het gebruik van de kraan zelf. Welke bak zetten we er bijvoorbeeld aan om zo min mogelijk energie te verbruiken?’ Niet alleen de duurzame manier van werken, maar ook de uitvoering zelf is een mooie uitdaging voor het team. Zo wordt er 150 meter aan duikers geplaatst waar watergangen niet mogelijk zijn. Vanwege de complexiteit speelt monitoring een belangrijke rol. ‘We leggen bijvoorbeeld duikers onder een spoorviaduct dat in gebruik is. Dat komen we niet vaak tegen.’

Onder druk wordt alles vloeibaar
Duurzaam bouwen doe je niet alleen. Jos wordt in het project bijgestaan door een werkvoorbereider die het energieverbruik bijhoudt. ‘We rapporteren wekelijks wat onze machines verbruiken, zodat we in de gaten kunnen houden of de inzet van elektrisch en niet elektrisch materieel wel in balans blijft.’ Waar elektrisch werken niet mogelijk is, wordt namelijk gebruik gemaakt van de brandstof HVO100. Deze bevat vrijwel geen vervuilende bestandsdelen en verbrandt schoner in de motor dan traditionele brandstof. Toch betekent dit niet dat het zomaar ingezet kan worden wanneer het elektrisch materieel niet beschikbaar is. ‘Ik kan niet doodleuk zeggen dat de normale kranen gebruikt kunnen worden. Ik voel daarin wel een bepaalde druk, omdat je een nieuwe manier van werken nastreeft. Maar onder druk wordt alles vloeibaar en ik weet dus ook zeker dat wij onze doelen gewoon gaan halen.’ In 2025 wordt het Westerpark opgeleverd. Daarna gaat het Hoogheemraadschap van Rijnland van start met de volgende stap in het project Ons Blauwe Goud: het Bossenpark. Jos en Bas bouwen met het team trots mee aan de ambities van de opdrachtgever én KWS. Samen zijn zij klaar om nieuwe wegen in te slaan naar een duurzame toekomst.

Duurzame beloftes
‘De enige elektrische machine die ik thuis heb, is mijn boormachine!’ Voor Jos is het de eerste keer dat hij in een project aan de slag gaat met elektrisch materieel. Als projectleider moet hij ervoor zorgen dat het uitvoeringsteam zich houdt aan het plan en de duurzame beloftes. Jos keek in het tenderteam mee om de beste aanbieding te realiseren en zoveel mogelijk emissievrij te werken. ‘De vraag vanuit de opdrachtgever was om minimaal 50% elektrisch uit te voeren. In ons plan is dat 70% geworden.’ Eén van de manieren waarop Jos en zijn collega’s dat bereiken, is met de inzet van een elektrische rupskraan. Deze wordt voor het eerst gebruikt. Voor het opladen van elektrisch materieel kan het team terecht bij het nieuwe laadplein bij Julianahaven Recycling. Dit laadplein in Dordrecht is door KWS geïnitieerd en biedt volgens Bas uitkomst bij het opladen van elektrisch materieel. ‘Een eigen laadplein is een groot voordeel, omdat we de regie hebben over de voorzieningen. We bepalen zelf wanneer we wat opladen en benutten op die manier het oplaadplein zo efficiënt mogelijk.’

‘Het is een mooi project om met het hele team aan bij te dragen’, vindt Bas. ‘Het sluit helemaal aan op onze duurzaamheidsambities om natuurinclusief en emissievrij te bouwen.’ Voor de aanleg van de nieuwe watergangen wordt 20.000 m3 grond emissieloos ontgraven en vervoerd. Het is onderdeel van het project Ons Blauwe Goud. KWS verbindt daarvoor het Westerpark met Driemanspolder en zorgt daarmee voor schoner water in Zoetermeer. ‘Het is niet zomaar een vijvertje en een paadje. Het hele binnenstedelijke park wordt opnieuw ingericht.’ Daarbij wordt op allerlei manieren aan het klimaat, de natuur en de omgeving gedacht. Vijf tot zeven kilometer aan prachtige natuurvriendelijke oevers, nieuwe bomen en beplanting zorgen straks voor betere leefomstandigheden voor planten, vissen, dieren en de mens.

Het is een ambitieus plan: de aanleg van brede watergangen in het Westerpark in Zoetermeer. Het project moet bijdragen aan een verbetering van de waterkwaliteit in de Zuid-Hollandse stad. KWS Rotterdam -Zwijndrecht legt de nieuwe watergangen aan in opdracht van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Bedrijfsleider Bas Davidson (34) en projectleider Jos Stuifzand (63) van KWS zorgen ervoor dat dit project bijna geheel emissieloos van de grond komt.

Klimaatvriendelijk zonder koudwatervrees