Ted (links) en Henk (rechts)

Van een halve dag naar een kwartier
‘We zijn gestart op de locatie van het SOMA-college in Harderwijk en zijn later verhuisd naar ‘t Harde. We kregen gereedschap en materieel vanuit alle vestigingen en gingen gewoon aan de gang. In het begin was het nog best pionieren, maar het werd steeds professioneler. Ik heb veel praktijkervaring, maar dat wil niet zeggen dat je het ook goed kan overbrengen. Gelukkig ging dat goed! We troffen een hele leuke, enthousiaste groep jongens die allemaal iets anders hadden gedaan. Sommigen wisten totaal niet waar ze aan begonnen, maar binnen een paar weken waren het écht maatjes van elkaar. En ze hadden er begrip voor dat het voor ons ook nog nieuw was. In de praktijklessen leren ze alles over straatverbanden, soorten stenen en zand, betonbanden, piketpaaltjes, hoe je een lasermeter gebruikt, hoe je lijnen uitzet en ga zo maar door. Dat kunnen ze in de vier dagen werk meteen in praktijk brengen. Alle groepen zijn heel enthousiast. Handelingen waar ze eerst een halve dag over deden, doen ze nu in een kwartier!’

Lachend de deur uit
De lessen moeten vooral ook leuk zijn en niet te schools. Dat lukt aardig! Het is gezellig, we lachen met elkaar en nemen de tijd om iets uit te leggen. Desnoods tien keer. Ze moeten namelijk ook weten waarom en hoe we iets doen en niet zomaar vertrouwen op een laser of gps. We bouwen langzaam naar een examenopdracht toe en behandelen allerlei disciplines. Van straat- tot rioolwerk. Bij de tweede groep hebben we ook extra lessen Nederlands ingezet via Alfa, omdat we merkten dat sommige jongens een taalachterstand hadden. Het is lastig om uit te leggen wat afschot precies is aan jongens die de taal niet machtig zijn.  Daar hebben we van geleerd. De groepen zijn ook heel divers. We hebben jongens van 17 tot 47. En als we merken dat bepaalde dingen te makkelijk zijn, dan gaan we een niveau hoger. Ze moeten zich niet gaan vervelen. Maar voorlopig is dat nog niet gebeurd. Ze komen wat onzeker binnen, maar gaan lachend de deur uit met een diploma én een stabiele basis voor de toekomst!’

Ted Woudenberg (24), leerling

Henk van Eck (58) – Voorman GWW, praktijkbegeleider

Arjen van Kaam (62), directeur HR

Tranen
‘Van de twaalf jongens uit de eerste groep zijn er negen geslaagd. We verwachten dat elk jaar ongeveer twintig leerlingen de opleiding gaan volgen. Dat is nog niet voldoende voor onze ‘vervangingsbehoefte’. We bekijken daarom of we gaan opschalen of bijvoorbeeld mensen moeten werven via andere kanalen. Het binnenhalen van mensen is één ding, maar het vasthouden is minstens zo belangrijk. We zien de vakschool dan ook niet als opleiding, maar als het begin van een loopbaan. Daarom werken we ook aan niveau 3-opleidingen, opleidingen in asfalt en voor machinistenfuncties. Daarnaast bieden we buiten de vakschool traineeships voor mbo’ers en hbo’ers. Zo creëren we meerdere instroomniveaus en doorgroeimogelijkheden. De eerste reacties zijn heel positief. Eén van de jongens had tranen in zijn ogen van trots bij het behalen van zijn diploma: ‘Deze ga ik aan mijn moeder laten zien, zodat ze weet dat ik het tóch kan.’ Zo’n reactie, daar doen we het voor!’

Handen in de zak
‘Ik werk ruim 41 jaar bij KWS en vanwege die ervaring werd ik benaderd voor de KWS Vakschool. Toch stond ik niet meteen te springen. Ik had al eens praktijkles gegeven bij een andere opleider, maar dat vond ik niks. Het duurde te lang, er werd veel herhaald en leerlingen gingen zich vervelen. Maar toen ik van Arjen hoorde dat het om een verkorte, praktijkgerichte opleiding ging, raakte ik toch geïnteresseerd. Dat leerlingen niet eerst maandenlang met hun handen in hun zakken staan, maar meteen aan de gang kunnen, sprak me erg aan. Na een aantal gesprekken ben ik samen met mijn collega Martijn begonnen. We kregen budget en veel vrijheid om iets op poten te zetten. Ik kan praktijklessen geven, maar ben geen leraar. Uiteindelijk hebben we daarom de samenwerking gezocht met het Alfa-college. Zij geven de verplichte vakken en schrijven de lesprogramma’s, wat ons nu een erkende opleiding maakt.’

Van binnen naar buiten
‘Ik was voorheen slachter, maar via mijn zwager Cyrano werd ik op de vakschool gewezen. Hij is vorig jaar gestart en heeft dit jaar zijn diploma gehaald. Hij was zó enthousiast dat ik me ook heb aangemeld. Ik ben nu nog op een leeftijd dat ik makkelijk kan switchen. En ik wilde ook graag een baan met wat meer doorgroeimogelijkheden. Begin dit jaar ben ik gestart. Tot nu toe vind ik het heel leuk! Elke dag is anders. Sowieso is buiten werken fijn en ik hou ervan om veel nieuwe dingen te leren. Je leert bestraten, uitmeten, bochten en bandjes zetten, putten plaatsen en nog veel meer. Maar ook Nederlands, rekenen en burgerschap. Nederlands heb ik eerder al gedaan, dus daar kreeg ik een vrijstelling voor. En rekenen ben ik pas al voor geslaagd!’

In de nacht
‘Elke week rij ik op woensdag naar ’t Harde. 125 kilometer vanuit Zoetermeer, maar dat is het zeker waard. Ik vind Henk ook echt een goede vent. Hij is duidelijk, legt het goed uit en je kan met hem lachen. Met plezier legt hij iets tien keer uit als je het niet begrijpt. Het is echt een goede leermeester. De overige dagen werk ik bij KWS vestiging Zwijndrecht – Rotterdam. Ook daar heb ik het erg naar mijn zin. Ik werk in het asfalt. Dat was in het begin best wennen. Je werkt onregelmatige tijden en vaak ’s avonds en ’s nachts. Maar dat afwisselende maakt het ook wel uitdagend. Daar heerst ook een goede sfeer. Die mannen hebben allemaal dertig tot veertig jaar ervaring en zijn niet te beroerd om je te helpen of iets uit te leggen. Ik kan het iedereen aanraden!’

Een nieuwe kans
‘We starten elk half jaar met een groep. Eén in februari en één in september. De leerlingen krijgen een jaarcontract, laptop en auto en gaan één dag in de week naar school. De andere vier werken ze bij een vestiging van KWS. Ze volgen een verkort programma en kunnen binnen één jaar een wettelijk erkend vakdiploma halen (Wet Educatie en Beroepsonderwijs, niveau 2). De verplichte lessen Nederlands, Burgerschap en Rekenen krijgen ze via het Alfa-college. Het diploma is dus ook buiten KWS geldig. We werven de leerlingen zelf, vooral via social-mediacampagnes, maar ook via aanbeveling en de aanbrengpremie. Aan de hand van een voorselectie stellen we vervolgens een groep samen. We zoeken mensen die werk willen maken van hun toekomst en openstaan voor een nieuwe kans. De groep voor september is al bijna volledig gecontracteerd.’

Maatwerk
‘We zijn in februari 2023 gestart met de KWS Vakschool. De aanleiding? We streven binnen KWS altijd naar een optimale samenstelling van onze bezetting. Die samenstelling  is uit balans geraakt, omdat er de laatste 15 jaar te weinig jonge mensen zijn ingestroomd. Met de vakschool maken we een inhaalslag. Daarnaast zagen we dat bestaande opleidingen te lang duren (2 jaar) en onvoldoende aansluiten bij de werkmethodieken en het materieel van KWS. Daarom besloten we om zelf leerlingen te gaan werven en een maatwerk KWS opleiding te starten. Met eigen materieel en met eigen KWS collega’s als leermeester. Het voordeel was dat we daar binnen VolkerWessels al ervaring mee hadden. Ik kom zelf bij Visser & Smit Hanab vandaan en daar hebben we in 2015 een vakschool opgericht. Het leuke is: één van de leerlingen toen – Harry Borgman – is nu leerlingbegeleider bij de KWS Vakschool.’

KWS staat voor kwaliteit. We onderscheiden ons door de combinatie van eigen materieel én eigen mensen. Daar investeren we dan ook in. Een mooi voorbeeld hiervan is de KWS Vakschool. Een maatwerk opleiding die nieuwe mensen de kans biedt om binnen een jaar een vakdiploma in het grondwerk te behalen. Leerling Ted Woudenberg, Praktijkbegeleider Henk van Eck én Directeur HR Arjen van Kaam over de KWS Vakschool, haar ambities en uitdagingen.

KWS Vakschool

Dit magazine in je mailbox?
Meld je hier aan!

Van binnen naar buiten
‘Ik was voorheen slachter, maar via mijn zwager Cyrano werd ik op de vakschool gewezen. Hij is vorig jaar gestart en heeft dit jaar zijn diploma gehaald. Hij was zó enthousiast dat ik me ook heb aangemeld. Ik ben nu nog op een leeftijd dat ik makkelijk kan switchen. En ik wilde ook graag een baan met wat meer doorgroeimogelijkheden. Begin dit jaar ben ik gestart. Tot nu toe vind ik het heel leuk! Elke dag is anders. Sowieso is buiten werken fijn en ik hou ervan om veel nieuwe dingen te leren. Je leert bestraten, uitmeten, bochten en bandjes zetten, putten plaatsen en nog veel meer. Maar ook Nederlands, rekenen en burgerschap. Nederlands heb ik eerder al gedaan, dus daar kreeg ik een vrijstelling voor. En rekenen ben ik pas al voor geslaagd!’

In de nacht
‘Elke week rij ik op woensdag naar ’t Harde. 125 kilometer vanuit Zoetermeer, maar dat is het zeker waard. Ik vind Henk ook echt een goede vent. Hij is duidelijk, legt het goed uit en je kan met hem lachen. Met plezier legt hij iets tien keer uit als je het niet begrijpt. Het is echt een goede leermeester. De overige dagen werk ik bij KWS vestiging Zwijndrecht – Rotterdam. Ook daar heb ik het erg naar mijn zin. Ik werk in het asfalt. Dat was in het begin best wennen. Je werkt onregelmatige tijden en vaak ’s avonds en ’s nachts. Maar dat afwisselende maakt het ook wel uitdagend. Daar heerst ook een goede sfeer. Die mannen hebben allemaal dertig tot veertig jaar ervaring en zijn niet te beroerd om je te helpen of iets uit te leggen. Ik kan het iedereen aanraden!’

Ted Woudenberg (24), leerling

Van een halve dag naar een kwartier
‘We zijn gestart op de locatie van het SOMA-college in Harderwijk en zijn later verhuisd naar ‘t Harde. We kregen gereedschap en materieel vanuit alle vestigingen en gingen gewoon aan de gang. In het begin was het nog best pionieren, maar het werd steeds professioneler. Ik heb veel praktijkervaring, maar dat wil niet zeggen dat je het ook goed kan overbrengen. Gelukkig ging dat goed! We troffen een hele leuke, enthousiaste groep jongens die allemaal iets anders hadden gedaan. Sommigen wisten totaal niet waar ze aan begonnen, maar binnen een paar weken waren het écht maatjes van elkaar. En ze hadden er begrip voor dat het voor ons ook nog nieuw was. In de praktijklessen leren ze alles over straatverbanden, soorten stenen en zand, betonbanden, piketpaaltjes, hoe je een lasermeter gebruikt, hoe je lijnen uitzet en ga zo maar door. Dat kunnen ze in de vier dagen werk meteen in praktijk brengen. Alle groepen zijn heel enthousiast. Handelingen waar ze eerst een halve dag over deden, doen ze nu in een kwartier!’

Lachend de deur uit
De lessen moeten vooral ook leuk zijn en niet te schools. Dat lukt aardig! Het is gezellig, we lachen met elkaar en nemen de tijd om iets uit te leggen. Desnoods tien keer. Ze moeten namelijk ook weten waarom en hoe we iets doen en niet zomaar vertrouwen op een laser of gps. We bouwen langzaam naar een examenopdracht toe en behandelen allerlei disciplines. Van straat- tot rioolwerk. Bij de tweede groep hebben we ook extra lessen Nederlands ingezet via Alfa, omdat we merkten dat sommige jongens een taalachterstand hadden. Het is lastig om uit te leggen wat afschot precies is aan jongens die de taal niet machtig zijn.  Daar hebben we van geleerd. De groepen zijn ook heel divers. We hebben jongens van 17 tot 47. En als we merken dat bepaalde dingen te makkelijk zijn, dan gaan we een niveau hoger. Ze moeten zich niet gaan vervelen. Maar voorlopig is dat nog niet gebeurd. Ze komen wat onzeker binnen, maar gaan lachend de deur uit met een diploma én een stabiele basis voor de toekomst!’

Ted (links) en Henk (rechts)

Handen in de zak
‘Ik werk ruim 41 jaar bij KWS en vanwege die ervaring werd ik benaderd voor de KWS Vakschool. Toch stond ik niet meteen te springen. Ik had al eens praktijkles gegeven bij een andere opleider, maar dat vond ik niks. Het duurde te lang, er werd veel herhaald en leerlingen gingen zich vervelen. Maar toen ik van Arjen hoorde dat het om een verkorte, praktijkgerichte opleiding ging, raakte ik toch geïnteresseerd. Dat leerlingen niet eerst maandenlang met hun handen in hun zakken staan, maar meteen aan de gang kunnen, sprak me erg aan. Na een aantal gesprekken ben ik samen met mijn collega Martijn begonnen. We kregen budget en veel vrijheid om iets op poten te zetten. Ik kan praktijklessen geven, maar ben geen leraar. Uiteindelijk hebben we daarom de samenwerking gezocht met het Alfa-college. Zij geven de verplichte vakken en schrijven de lesprogramma’s, wat ons nu een erkende opleiding maakt.’

Henk van Eck (58) – Voorman GWW, praktijkbegeleider

Arjen van Kaam (62), directeur HR

Een nieuwe kans
‘We starten elk half jaar met een groep. Eén in februari en één in september. De leerlingen krijgen een jaarcontract, laptop en auto en gaan één dag in de week naar school. De andere vier werken ze bij een vestiging van KWS. Ze volgen een verkort programma en kunnen binnen één jaar een wettelijk erkend vakdiploma halen (Wet Educatie en Beroepsonderwijs, niveau 2). De verplichte lessen Nederlands, Burgerschap en Rekenen krijgen ze via het Alfa-college. Het diploma is dus ook buiten KWS geldig. We werven de leerlingen zelf, vooral via social-mediacampagnes, maar ook via aanbeveling en de aanbrengpremie. Aan de hand van een voorselectie stellen we vervolgens een groep samen. We zoeken mensen die werk willen maken van hun toekomst en openstaan voor een nieuwe kans. De groep voor september is al bijna volledig gecontracteerd.’

Maatwerk
‘We zijn in februari 2023 gestart met de KWS Vakschool. De aanleiding? We streven binnen KWS altijd naar een optimale samenstelling van onze bezetting. Die samenstelling  is uit balans geraakt, omdat er de laatste 15 jaar te weinig jonge mensen zijn ingestroomd. Met de vakschool maken we een inhaalslag. Daarnaast zagen we dat bestaande opleidingen te lang duren (2 jaar) en onvoldoende aansluiten bij de werkmethodieken en het materieel van KWS. Daarom besloten we om zelf leerlingen te gaan werven en een maatwerk KWS opleiding te starten. Met eigen materieel en met eigen KWS collega’s als leermeester. Het voordeel was dat we daar binnen VolkerWessels al ervaring mee hadden. Ik kom zelf bij Visser & Smit Hanab vandaan en daar hebben we in 2015 een vakschool opgericht. Het leuke is: één van de leerlingen toen – Harry Borgman – is nu leerlingbegeleider bij de KWS Vakschool.’

Tranen
‘Van de twaalf jongens uit de eerste groep zijn er negen geslaagd. We verwachten dat elk jaar ongeveer twintig leerlingen de opleiding gaan volgen. Dat is nog niet voldoende voor onze ‘vervangingsbehoefte’. We bekijken daarom of we gaan opschalen of bijvoorbeeld mensen moeten werven via andere kanalen. Het binnenhalen van mensen is één ding, maar het vasthouden is minstens zo belangrijk. We zien de vakschool dan ook niet als opleiding, maar als het begin van een loopbaan. Daarom werken we ook aan niveau 3-opleidingen, opleidingen in asfalt en voor machinistenfuncties. Daarnaast bieden we buiten de vakschool traineeships voor mbo’ers en hbo’ers. Zo creëren we meerdere instroomniveaus en doorgroeimogelijkheden. De eerste reacties zijn heel positief. Eén van de jongens had tranen in zijn ogen van trots bij het behalen van zijn diploma: ‘Deze ga ik aan mijn moeder laten zien, zodat ze weet dat ik het tóch kan.’ Zo’n reactie, daar doen we het voor!’

KWS staat voor kwaliteit. We onderscheiden ons door de combinatie van eigen materieel én eigen mensen. Daar investeren we dan ook in. Een mooi voorbeeld hiervan is de KWS Vakschool. Een maatwerk opleiding die nieuwe mensen de kans biedt om binnen een jaar een vakdiploma in het grondwerk te behalen. Leerling Ted Woudenberg, Praktijkbegeleider Henk van Eck én Directeur HR Arjen van Kaam over de KWS Vakschool, haar ambities en uitdagingen.

KWS Vakschool