Buizerd de Jong
Buizerd de Jong is 37 jaar oud en bleef na zijn stage voor de MTS hangen bij Holland Scherm. Inmiddels is dat 17 jaar geleden. Hij volgde diverse avondopleidingen, haalde zijn ondernemersdiploma en beleeft een indrukwekkende loopbaan: van assistent uitvoerder wordt hij via projectbegeleider, ontwerpcoördinator en hoofd-werkvoorbereiding uiteindelijk commercieel manager.
Als het even kan, staat Buizerd op zaterdag om 5.00 uur op om te helpen met vis fileren. Als rasechte Katwijker is dat voor hem de ultieme ontspanning.

Nek uitsteken
Een positief verhaal dus. Is er ook een keerzijde? ‘Er is nog geen specifieke norm beschikbaar voor basaltwapening’, deelt Buizerd. ‘Dat maakt het voor ons veel lastiger om te verkopen.’ Opdrachtgevers hebben nog geen toetskader, maar toch is het gelukt om de gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant te overtuigen. Holland Scherm stelde zelf een studie op en gebruikte daarin Amerikaanse normen. ‘Ook hebben we een masterclass gegeven waarin we alle vragen vanuit de constructeurs van de opdrachtgever hebben beantwoord. We hebben laten zien hoe onze berekeningen in elkaar zitten. Daarmee hebben we hen overtuigd. Onze opdrachtgever steekt écht haar nek uit om dit voor elkaar te krijgen’, beseft Buizerd. ‘Dat waarderen we enorm!’

Naar verwachting worden de eerste betonpanelen medio mei 2024 aangebracht en wordt de busremise medio 2025 in gebruik genomen.

Met elkaar
Voor het ontwerp met basaltwapening schakelde Holland Scherm ook Van Hattum en Blankevoort. in. ‘Dat is het leuke aan dit project: we doen dit met de gehele keten en met een aantal van onze zusterbedrijven binnen VolkerWessels. Dat is de kracht van ons concern. Normaal  gesproken bestellen we de schermen gewoon bij onze leverancier, maar nu hebben wij zelf de know-how. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat bij het storten van de schermen de basaltstaven kunnen gaan drijven, omdat ze veel  lichter zijn dan staal. Wij hebben dus veel meer overleg met de fabrikant van de schermen én leveren zelf de basaltwapening aan. We hebben elkaar echt nodig.’

Buigen of barsten
Holland Scherm ging niet over één nacht ijs bij het toepassen van basaltvezelwapening. Na gedegen onderzoek naar het materiaal, de toepassing en de mogelijke leveranciers, werd de volgende stap gezet. ‘We hebben stukken wapening opgevraagd bij leveranciers en deze samen met zusterbedrijf Van Hattum en Blankevoort getest op onder andere sterkte en constructieve veiligheid’, beschrijft Buizerd. Daarna deed Holland Scherm een proefproject op de Innovatiestrook A58 van Rijkswaterstaat. In uiterlijk was er geen verschil tussen de schermen met basalt- of staalwapening. ‘Maar wat we vooral wilden weten: gedragen de schermen zich ook hetzelfde? We hebben de schermen anderhalf jaar lang gemonitord en de data geanalyseerd op bijvoorbeeld barsten en scheuren. De uitkomst was positief en daarom zijn we nu toe aan de volgende stap.’

Van dik naar dun
Kunststof, glasvezel, basalt… Naast de gebruikelijke vorm van wapening, worden ook regelmatig deze duurzame alternatieven onderzocht. ‘Voor dit project hebben wij ons specifiek op basalt gericht’, vertelt commercieel manager van Holland Scherm Buizerd de Jong. ‘We plaatsen brandpanelen met een totaal oppervlak van ongeveer 2500 m2 en wilden weten wat de impact is als we daar basaltvezelwapening voor gebruiken.’ En de cijfers liegen er niet om: enkel het toepassen van basaltwapening in plaats van staal, levert al een verlaging van de milieubelasting op van ongeveer 31%. ‘En dan hebben we het grootste voordeel nog niet eens benoemd’, stelt Buizerd. ‘Bij basalt treedt geen corrosie op en dus is het niet langer noodzakelijk de betonnen schermen zo dik te maken. Ik verwacht dat we in de toekomst tot wel 50% minder beton kunnen gebruiken. Dat scheelt dus enorm in uitstoot. Ook in transport en hijswerk, omdat de schermen een stuk lichter worden.’

Het wordt de nieuwe ‘nachtopvang’ voor het busvervoer in West-Brabant: de busremise in Breda. De locatie biedt naar verwachting vanaf medio 2025 plek aan ongeveer 180 elektrische bussen. Voor de brandveiligheid bij het opladen van de bussen plaatst Holland Scherm brandwerende wanden. Een constructie met stalen buispalen, stijlen en betonnen panelen. En bij die laatste komt de duurzame innovatie om de hoek: de betonnen wanden hebben geen stalen wapening, maar basaltwapening.

Onder het vertrouwde ‘KWS blauw’ klopt een groen hart. Ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid gaan namelijk steeds vaker hand in hand. Om onze ambitie te halen – emissievrij in 2030 – zoeken we continu naar nieuwe, slimme oplossingen. Dat doen we op elk niveau en binnen ieder KWS bedrijf. Een aansprekend voorbeeld hiervan: de toepassing van een duurzamere wapening bij Holland Scherm.

De groene wapening van Holland Scherm

Wat is basaltwapening?
Basaltgesteente is gestold lava en komt in overvloed voor: ongeveer 60% van de aarde is ermee bezaaid. Wanneer het basalt de juiste chemische samenstelling heeft, kan het worden gebruikt voor wapening. Het gesteente wordt verhit tot ongeveer 1400 graden. Uit deze vloeibare substantie worden hele dunne vezels getrokken. De dunne vezels worden in combinatie met epoxyhars samengevlochten tot de gewenste staafdiameter.

Buizerd de Jong
Buizerd de Jong is 37 jaar oud en bleef na zijn stage voor de MTS hangen bij Holland Scherm. Inmiddels is dat 17 jaar geleden. Hij volgde diverse avondopleidingen, haalde zijn ondernemersdiploma en beleeft een indrukwekkende loopbaan: van assistent uitvoerder wordt hij via projectbegeleider, ontwerpcoördinator en hoofd-werkvoorbereiding uiteindelijk commercieel manager.
Als het even kan, staat Buizerd op zaterdag om 5.00 uur op om te helpen met vis fileren. Als rasechte Katwijker is dat voor hem de ultieme ontspanning.

Nek uitsteken
Een positief verhaal dus. Is er ook een keerzijde? ‘Er is nog geen specifieke norm beschikbaar voor basaltwapening’, deelt Buizerd. ‘Dat maakt het voor ons veel lastiger om te verkopen.’ Opdrachtgevers hebben nog geen toetskader, maar toch is het gelukt om de gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant te overtuigen. Holland Scherm stelde zelf een studie op en gebruikte daarin Amerikaanse normen. ‘Ook hebben we een masterclass gegeven waarin we alle vragen vanuit de constructeurs van de opdrachtgever hebben beantwoord. We hebben laten zien hoe onze berekeningen in elkaar zitten. Daarmee hebben we hen overtuigd. Onze opdrachtgever steekt écht haar nek uit om dit voor elkaar te krijgen’, beseft Buizerd. ‘Dat waarderen we enorm!’

Naar verwachting worden de eerste betonpanelen medio mei 2024 aangebracht en wordt de busremise medio 2025 in gebruik genomen.

Met elkaar
Voor het ontwerp met basaltwapening schakelde Holland Scherm ook Van Hattum en Blankevoort. in. ‘Dat is het leuke aan dit project: we doen dit met de gehele keten en met een aantal van onze zusterbedrijven binnen VolkerWessels. Dat is de kracht van ons concern. Normaal  gesproken bestellen we de schermen gewoon bij onze leverancier, maar nu hebben wij zelf de know-how. We kwamen er bijvoorbeeld achter dat bij het storten van de schermen de basaltstaven kunnen gaan drijven, omdat ze veel  lichter zijn dan staal. Wij hebben dus veel meer overleg met de fabrikant van de schermen én leveren zelf de basaltwapening aan. We hebben elkaar echt nodig.’

Wat is basaltwapening?
Basaltgesteente is gestold lava en komt in overvloed voor: ongeveer 60% van de aarde is ermee bezaaid. Wanneer het basalt de juiste chemische samenstelling heeft, kan het worden gebruikt voor wapening. Het gesteente wordt verhit tot ongeveer 1400 graden. Uit deze vloeibare substantie worden hele dunne vezels getrokken. De dunne vezels worden in combinatie met epoxyhars samengevlochten tot de gewenste staafdiameter.

Buigen of barsten
Holland Scherm ging niet over één nacht ijs bij het toepassen van basaltvezelwapening. Na gedegen onderzoek naar het materiaal, de toepassing en de mogelijke leveranciers, werd de volgende stap gezet. ‘We hebben stukken wapening opgevraagd bij leveranciers en deze samen met zusterbedrijf Van Hattum en Blankevoort getest op onder andere sterkte en constructieve veiligheid’, beschrijft Buizerd. Daarna deed Holland Scherm een proefproject op de Innovatiestrook A58 van Rijkswaterstaat. In uiterlijk was er geen verschil tussen de schermen met basalt- of staalwapening. ‘Maar wat we vooral wilden weten: gedragen de schermen zich ook hetzelfde? We hebben de schermen anderhalf jaar lang gemonitord en de data geanalyseerd op bijvoorbeeld barsten en scheuren. De uitkomst was positief en daarom zijn we nu toe aan de volgende stap.’

Van dik naar dun
Kunststof, glasvezel, basalt… Naast de gebruikelijke vorm van wapening, worden ook regelmatig deze duurzame alternatieven onderzocht. ‘Voor dit project hebben wij ons specifiek op basalt gericht’, vertelt commercieel manager van Holland Scherm Buizerd de Jong. ‘We plaatsen brandpanelen met een totaal oppervlak van ongeveer 2500 m2 en wilden weten wat de impact is als we daar basaltvezelwapening voor gebruiken.’ En de cijfers liegen er niet om: enkel het toepassen van basaltwapening in plaats van staal, levert al een verlaging van de milieubelasting op van ongeveer 31%. ‘En dan hebben we het grootste voordeel nog niet eens benoemd’, stelt Buizerd. ‘Bij basalt treedt geen corrosie op en dus is het niet langer noodzakelijk de betonnen schermen zo dik te maken. Ik verwacht dat we in de toekomst tot wel 50% minder beton kunnen gebruiken. Dat scheelt dus enorm in uitstoot. Ook in transport en hijswerk, omdat de schermen een stuk lichter worden.’

Het wordt de nieuwe ‘nachtopvang’ voor het busvervoer in West-Brabant: de busremise in Breda. De locatie biedt naar verwachting vanaf medio 2025 plek aan ongeveer 180 elektrische bussen. Voor de brandveiligheid bij het opladen van de bussen plaatst Holland Scherm brandwerende wanden. Een constructie met stalen buispalen, stijlen en betonnen panelen. En bij die laatste komt de duurzame innovatie om de hoek: de betonnen wanden hebben geen stalen wapening, maar basaltwapening.

Onder het vertrouwde ‘KWS blauw’ klopt een groen hart. Ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid gaan namelijk steeds vaker hand in hand. Om onze ambitie te halen – emissievrij in 2030 – zoeken we continu naar nieuwe, slimme oplossingen. Dat doen we op elk niveau en binnen ieder KWS bedrijf. Een aansprekend voorbeeld hiervan: de toepassing van een duurzamere wapening bij Holland Scherm.

De groene wapening van Holland Scherm
Op weg naar een duurzaam KWS