STAND-BY IN DE PADDOCK
‘Onze samenwerking is na de aanleg van de baan dan ook niet gestopt. Sinds de heropening van het circuit zijn we onderhoudspartner. In de weken naar de aanloop van de race zijn wij op het circuit om te zorgen dat de baan in perfecte staat is. En tijdens de Dutch Grand Prix staan er nu altijd twee collega’s van ons stand-by. Mocht er iemand op zijn velgen naar huis rijden, kunnen zij inspringen voor een spoedreparatie van het wegdek. Tot nu toe zijn dat soort incidenten er gelukkig nog niet geweest. Maar mocht het wel voorkomen, dan zijn we voorbereid.’

De eerste resultaten zijn op alle vlakken zeer positief!

EEN BIJZONDER TEAM
‘Voor we aan het circuit begonnen, had KWS zo ongeveer alles wel eens aangelegd behalve een Grade One F1 baan. De Federation Internationale de L’Automobile heeft enorm hoge eisen voor zo’n baan. Om aan die eisen te kunnen voldoen moesten KWS, het circuit en architectenbureau Dromo nauw met elkaar samenwerken. Van het speciaal ontwikkelde asfaltmengsel voor op de baan tot de vangrails en veiligheidsvoorzieningen: we hebben alles in goed overleg gedaan. We waren echt een team.’

DE VRACHTWAGEN RECHTOP HOUDEN
‘De befaamde kombocht was niet de enige uitdaging in het proces. Ook het aanleggen van de baan en de twee nieuwe toegangstunnels was een flinke puzzel. Het aanleggen van een baan klinkt niet heel moeilijk: je volgt gewoon het circuit als bouwroute. Het wordt een ander verhaal als er in die baan twee enorme gaten gemaakt moeten worden voor tunnels en er tegelijk op twee andere plekken kombochten aangelegd moeten worden. Want als die kombocht er eenmaal is, kan er geen vrachtwagen meer overheen zonder om te vallen.’

Vrijheid na een periode van lockdowns, prachtig weer en groot feest voor Nederland omdat Max Verstappen won. De Dutch Grand Prix op het circuit van Zandvoort in 2021 was behoorlijk bijzonder. Voor Jeroen Ekkerink, bedrijfsleider Gebr. Van Kessel, een KWS-onderneming, en zijn team was het nog net een beetje specialer: zij stonden op de tribune te kijken hoe de raceauto’s over de door hen aangelegde baan scheurden.

PIONIEREN OP DE BAAN
‘Gedurende de rest van het jaar zijn we regelmatig betrokken bij het circuit. Na de Grand Prix in 2021 bleek dat de coureurs in bocht 12 veel grind mee de baan op namen. Bocht 12 komt uit op het punt waar het gaspedaal naar beneden gaat en de eindsprint ingezet wordt. Op dat cruciale punt wil je dus echt geen grind op de baan. Samen met Dromo hebben we een bijzondere oplossing bedacht: verlijmd grind! Een strook van een meter breed achter de kerbstones, zodat die ene coureur die net iets te veel uitwijkt niets mee de baan op neemt. En als het echt misgaat is vlak daarachter het echte grind dat de auto snel af kan remmen. Net als de kombocht was dat nog nooit eerder gedaan. Om er zeker van te zijn dat de oplossing zou werken hebben we een aantal proefvakken gemaakt. Dat is het fijne aan deze samenwerking: het circuit en Dromo durfden de uitdaging met ons aan te gaan.’

INGREDIËNTEN VOOR SUCCES
‘In dat opzicht verschilt het aanleggen van een F1 circuit niet veel van het wegenbouwwerk dat we normaal gesproken doen. We zijn altijd bezig met probleemoplossingen. Of het nu om een knelpunt in de binnenstad van Amsterdam gaat of een stuk asfaltvervanging op een provinciale weg: het levert altijd de nodige hinder op. We stellen steeds opnieuw de vraag: wat is precies het probleem? En durven voor onconventionele oplossingen te gaan. Dat is kenmerkend voor ons bedrijf. We hoeven niet overal een F1 circuit te bouwen, dat is een extreme vorm van maatwerk, maar dat betekent niet dat we op andere plekken niet even hard ons best doen.’

VAN RIJKSWEG NAAR TESTBAAN
‘Die kombocht, een bocht in het circuit met een flinke dwarshelling, werd niet zomaar aangelegd. Tijdens de aanleg van het circuit werd op de parkeerplaats een proefbocht gemaakt. Zo konden we ons materieel testen op technische mogelijkheden, maar ook onze mensen instrueren en begeleiden. Door een helling van 32% rijden met een asfaltwals is toch even wennen als je gewend bent aan rijkswegen en rotondes! Van het borgen van veiligheid op de werkvloer tot het streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit: door die testbocht aan te leggen, wisten we precies welke uitdagingen we zouden tegenkomen bij de aanleg van de echte kombocht.’

‘Het was een fantastische dag,’ vertelt Jeroen. ‘Miljoenen mensen keken naar onze baan. Voor het eerst zagen we (net als de rest van de wereld) een Formule 1 auto door een kombocht gaan. Zo’n bocht was nog nooit eerder in een circuit gebouwd. Door het bouwen van de baan kregen wij ook een beetje verstand van racelijnen. Van tevoren had architectenbureau Dromo vier verschillende racelijnen ontworpen waarop coureurs de kombocht konden nemen. Om Max Verstappen tijdens de race op een onvoorziene vijfde manier door de bocht te zien gaan was onvergetelijk!’

De aanleg van het circuit in Zandvoort: een droombaan

INGREDIËNTEN VOOR SUCCES
‘In dat opzicht verschilt het aanleggen van een F1 circuit niet veel van het wegenbouwwerk dat we normaal gesproken doen. We zijn altijd bezig met probleemoplossingen. Of het nu om een knelpunt in de binnenstad van Amsterdam gaat of een stuk asfaltvervanging op een provinciale weg: het levert altijd de nodige hinder op. We stellen steeds opnieuw de vraag: wat is precies het probleem? En durven voor onconventionele oplossingen te gaan. Dat is kenmerkend voor ons bedrijf. We hoeven niet overal een F1 circuit te bouwen, dat is een extreme vorm van maatwerk, maar dat betekent niet dat we op andere plekken niet even hard ons best doen.’

PIONIEREN OP DE BAAN
‘Gedurende de rest van het jaar zijn we regelmatig betrokken bij het circuit. Na de Grand Prix in 2021 bleek dat de coureurs in bocht 12 veel grind mee de baan op namen. Bocht 12 komt uit op het punt waar het gaspedaal naar beneden gaat en de eindsprint ingezet wordt. Op dat cruciale punt wil je dus echt geen grind op de baan. Samen met Dromo hebben we een bijzondere oplossing bedacht: verlijmd grind! Een strook van een meter breed achter de kerbstones, zodat die ene coureur die net iets te veel uitwijkt niets mee de baan op neemt. En als het echt misgaat is vlak daarachter het echte grind dat de auto snel af kan remmen. Net als de kombocht was dat nog nooit eerder gedaan. Om er zeker van te zijn dat de oplossing zou werken hebben we een aantal proefvakken gemaakt. Dat is het fijne aan deze samenwerking: het circuit en Dromo durfden de uitdaging met ons aan te gaan.’

STAND-BY IN DE PADDOCK
‘Onze samenwerking is na de aanleg van de baan dan ook niet gestopt. Sinds de heropening van het circuit zijn we onderhoudspartner. In de weken naar de aanloop van de race zijn wij op het circuit om te zorgen dat de baan in perfecte staat is. En tijdens de Dutch Grand Prix staan er nu altijd twee collega’s van ons stand-by. Mocht er iemand op zijn velgen naar huis rijden, kunnen zij inspringen voor een spoedreparatie van het wegdek. Tot nu toe zijn dat soort incidenten er gelukkig nog niet geweest. Maar mocht het wel voorkomen, dan zijn we voorbereid.’

EEN BIJZONDER TEAM
‘Voor we aan het circuit begonnen, had KWS zo ongeveer alles wel eens aangelegd behalve een Grade One F1 baan. De Federation Internationale de L’Automobile heeft enorm hoge eisen voor zo’n baan. Om aan die eisen te kunnen voldoen moesten KWS, het circuit en architectenbureau Dromo nauw met elkaar samenwerken. Van het speciaal ontwikkelde asfaltmengsel voor op de baan tot de vangrails en veiligheidsvoorzieningen: we hebben alles in goed overleg gedaan. We waren echt een team.’

De eerste resultaten zijn op alle vlakken zeer positief!

DE VRACHTWAGEN RECHTOP HOUDEN
‘De befaamde kombocht was niet de enige uitdaging in het proces. Ook het aanleggen van de baan en de twee nieuwe toegangstunnels was een flinke puzzel. Het aanleggen van een baan klinkt niet heel moeilijk: je volgt gewoon het circuit als bouwroute. Het wordt een ander verhaal als er in die baan twee enorme gaten gemaakt moeten worden voor tunnels en er tegelijk op twee andere plekken kombochten aangelegd moeten worden. Want als die kombocht er eenmaal is, kan er geen vrachtwagen meer overheen zonder om te vallen.’

VAN RIJKSWEG NAAR TESTBAAN
‘Die kombocht, een bocht in het circuit met een flinke dwarshelling, werd niet zomaar aangelegd. Tijdens de aanleg van het circuit werd op de parkeerplaats een proefbocht gemaakt. Zo konden we ons materieel testen op technische mogelijkheden, maar ook onze mensen instrueren en begeleiden. Door een helling van 32% rijden met een asfaltwals is toch even wennen als je gewend bent aan rijkswegen en rotondes! Van het borgen van veiligheid op de werkvloer tot het streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit: door die testbocht aan te leggen, wisten we precies welke uitdagingen we zouden tegenkomen bij de aanleg van de echte kombocht.’

‘Het was een fantastische dag,’ vertelt Jeroen. ‘Miljoenen mensen keken naar onze baan. Voor het eerst zagen we (net als de rest van de wereld) een Formule 1 auto door een kombocht gaan. Zo’n bocht was nog nooit eerder in een circuit gebouwd. Door het bouwen van de baan kregen wij ook een beetje verstand van racelijnen. Van tevoren had architectenbureau Dromo vier verschillende racelijnen ontworpen waarop coureurs de kombocht konden nemen. Om Max Verstappen tijdens de race op een onvoorziene vijfde manier door de bocht te zien gaan was onvergetelijk!’

Vrijheid na een periode van lockdowns, prachtig weer en groot feest voor Nederland omdat Max Verstappen won. De Dutch Grand Prix op het circuit van Zandvoort in 2021 was behoorlijk bijzonder. Voor Jeroen Ekkerink, bedrijfsleider Gebr. Van Kessel, een KWS-onderneming, en zijn team was het nog net een beetje specialer: zij stonden op de tribune te kijken hoe de raceauto’s over de door hen aangelegde baan scheurden.

De aanleg van het circuit in Zandvoort: een droombaan