ROSEKNOOP OP Z'N KOP

De kruising wordt vernieuwd en daarbij overzichtelijker en veiliger gemaakt.  De onderliggende verzakte dijk ligt straks weer op het goede niveau. Daarnaast komen er nieuwe leidingen voor stadsverwarming, elektriciteit, water en riool en vernieuwt VolkerRail  in opdracht van de RET de tramrails. De werkzaamheden duren nog tot najaar 2024.

BELANGRIJKE SCHAKEL

De Roseknoop is een grote kruising op de grens van Feijenoord en IJsselmonde, dichtbij stadion De Kuip en een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Hier komen de Laan op Zuid, het Varkenoordseviaduct, de 2e Rosestraat, Putselaan, Beijerlandselaan en Colosseumweg samen.

MARATHON OVER DE NIEUWE ROSEKNOOP
De teams werken nu toe naar een volgende deadline: in april 2024 loopt het parcours van de Rotterdam Marathon, net als vorig jaar, over de Roseknoop. 'Cruciaal voor ons is dat de bouw van een appartementencomplex op tijd klaar is én dat alle juiste materialen op tijd worden geleverd. Maar daar hebben we alle vertrouwen in', besluiten Rico en Peter.

EEN HALTE TE VROEG
De vele verschillende werkzaamheden zorgden natuurlijk voor hinder. De gemeente Rotterdam heeft alle verkeersmaatregelen goed voorbereid en zorgt zelf voor de communicatie rond het project. 'Soms hebben we te maken met een boze of verdwaalde bewoner, maar over het algemeen valt dat mee', zegt Rico. 'Bovendien zijn er ook leuke contacten, bijvoorbeeld tijdens de Dag van de Bouw', vult Peter aan. 'We hebben toen veel mensen uit de buurt gesproken. Ik vond die interactie erg leuk!' Wel merken Rico en Peter dat omwonenden uitzien naar het eind van het project. 'Leuk voorbeeld: toen we klaar waren met het werk aan de trambaan, konden we daar de hekken weghalen. Er ging meteen iemand bij de fonkelnieuwe halte op de tram staan wachten! Die hebben we toen moeten uitleggen dat het toch echt nog even ging duren voordat de tram weer zou rijden.'

SAMEN VERSNELLEN
Ergens tijdens het proces kwam vanuit de gemeente het verzoek om de Laan op Zuid zo snel mogelijk weer vrij te krijgen en daarom een maand eerder op te leveren. Dat is gelukt. 'Daarbij hebben we ook nog aanvullend in twee weekenden op De Laan op Zuid en het Varkenoordseviaduct maar liefst vijfduizend ton asfalt gedraaid. Om het reguliere werk voor elkaar te krijgen, had ik VolkerRail hard nodig. Zij staan met hun werk aan de bovenleiding als laatste op de planning en moesten als het ware ‘inschikken’', lacht Rico. 'De oplossing was dat zij die werkzaamheden in de nacht gingen doen.' Volgens Peter helpt het dat beide VolkerWesselsbedrijven vanaf de tender en calculatie nauw hebben samengewerkt. 'Bovendien zijn de uitvoerders van beide kanten zeer ervaren en kunnen ze elkaar goed vinden.'

DIJK, KABELS EN SPOOR
Technisch gezien is het werk volgens Rico Sanders, projectleider van KWS, wel ‘gesneden koek’. 'De uitdaging zit hem in het goed op een rij zetten van de vele acties van veel verschillende disciplines. We hebben het steeds over de renovatie van een kruising, dat klopt wel maar eigenlijk draait het om een dijkverhoging. Alleen: in die dijk lopen veel kabels en leidingen. Die zouden kapotgaan door het gewicht van de extra grond. Daarom moest alles worden verlegd.' Begin 2023 startte KWS met slopen van het asfalt. De water-, gas- en elektraleidingen werden omgelegd door nevenaannemer van Vulpen, waarna KWS de rioolbuizen kon vervangen en verleggen en de dijk kon verhogen. Daarna was partner VolkerRail aan de beurt. 'KWS verwijderde het bestaande spoor, terwijl het team van VolkerRail op een andere locatie secties van ‘spoorramen’ van 18 meter lang had voorgebouwd. In de tussentijd heeft KWS de onderbaan gemaakt', vertelt projectleider Peter Bakker van VolkerRail. 'Daarop konden we begin juni de spoordelen plaatsen. Daarna volgde de betonstort en de verdere opbouw: spoorsecties aan elkaar lassen, seintechniek in orde maken en de bovenleiding aanbrengen aan de nieuw geplaatste masten.'

Op het drukke kruispunt de Roseknoop in Rotterdam is in opdracht van de gemeente sinds januari 2023 een grootscheepse renovatie gaande. KWS is de hoofdaannemer en werkt nauw samen met VolkerWessels zustermaatschappij VolkerRail, dat voor de vervanging van de traminfrastructuur zorgt. 

De Laan op Zuid is dé verkeersader tussen stadion De Kuip en het centrum van Rotterdam. 'Normaal gesproken rijden hier elke dag 62.000 auto’s overheen', weet projectleider Peter Bakker van VolkerRail. 'Dan snap je meteen hoeveel impact dit project heeft op de stad. Bedenk daarbij ook dat er een flink aantal partijen betrokken is, dan is duidelijk dat goede onderlinge communicatie en afstemming essentieel is.'

ROTTERDAM KIJKT UIT NAAR NIEUWE ROSEKNOOP

MARATHON OVER DE NIEUWE ROSEKNOOP
De teams werken nu toe naar een volgende deadline: in april 2024 loopt het parcours van de Rotterdam Marathon, net als vorig jaar, over de Roseknoop. 'Cruciaal voor ons is dat de bouw van een appartementencomplex op tijd klaar is én dat alle juiste materialen op tijd worden geleverd. Maar daar hebben we alle vertrouwen in', besluiten Rico en Peter.

ROSEKNOOP OP Z'N KOP

De kruising wordt vernieuwd en daarbij overzichtelijker en veiliger gemaakt.  De onderliggende verzakte dijk ligt straks weer op het goede niveau. Daarnaast komen er nieuwe leidingen voor stadsverwarming, elektriciteit, water en riool en vernieuwt VolkerRail  in opdracht van de RET de tramrails. De werkzaamheden duren nog tot najaar 2024.

EEN HALTE TE VROEG
De vele verschillende werkzaamheden zorgden natuurlijk voor hinder. De gemeente Rotterdam heeft alle verkeersmaatregelen goed voorbereid en zorgt zelf voor de communicatie rond het project. 'Soms hebben we te maken met een boze of verdwaalde bewoner, maar over het algemeen valt dat mee', zegt Rico. 'Bovendien zijn er ook leuke contacten, bijvoorbeeld tijdens de Dag van de Bouw', vult Peter aan. 'We hebben toen veel mensen uit de buurt gesproken. Ik vond die interactie erg leuk!' Wel merken Rico en Peter dat omwonenden uitzien naar het eind van het project. 'Leuk voorbeeld: toen we klaar waren met het werk aan de trambaan, konden we daar de hekken weghalen. Er ging meteen iemand bij de fonkelnieuwe halte op de tram staan wachten! Die hebben we toen moeten uitleggen dat het toch echt nog even ging duren voordat de tram weer zou rijden.'

SAMEN VERSNELLEN
Ergens tijdens het proces kwam vanuit de gemeente het verzoek om de Laan op Zuid zo snel mogelijk weer vrij te krijgen en daarom een maand eerder op te leveren. Dat is gelukt. 'Daarbij hebben we ook nog aanvullend in twee weekenden op De Laan op Zuid en het Varkenoordseviaduct maar liefst vijfduizend ton asfalt gedraaid. Om het reguliere werk voor elkaar te krijgen, had ik VolkerRail hard nodig. Zij staan met hun werk aan de bovenleiding als laatste op de planning en moesten als het ware ‘inschikken’', lacht Rico. 'De oplossing was dat zij die werkzaamheden in de nacht gingen doen.' Volgens Peter helpt het dat beide VolkerWesselsbedrijven vanaf de tender en calculatie nauw hebben samengewerkt. 'Bovendien zijn de uitvoerders van beide kanten zeer ervaren en kunnen ze elkaar goed vinden.'

BELANGRIJKE SCHAKEL

De Roseknoop is een grote kruising op de grens van Feijenoord en IJsselmonde, dichtbij stadion De Kuip en een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Hier komen de Laan op Zuid, het Varkenoordseviaduct, de 2e Rosestraat, Putselaan, Beijerlandselaan en Colosseumweg samen.

DIJK, KABELS EN SPOOR
Technisch gezien is het werk volgens Rico Sanders, projectleider van KWS, wel ‘gesneden koek’. 'De uitdaging zit hem in het goed op een rij zetten van de vele acties van veel verschillende disciplines. We hebben het steeds over de renovatie van een kruising, dat klopt wel maar eigenlijk draait het om een dijkverhoging. Alleen: in die dijk lopen veel kabels en leidingen. Die zouden kapotgaan door het gewicht van de extra grond. Daarom moest alles worden verlegd.' Begin 2023 startte KWS met slopen van het asfalt. De water-, gas- en elektraleidingen werden omgelegd door nevenaannemer van Vulpen, waarna KWS de rioolbuizen kon vervangen en verleggen en de dijk kon verhogen. Daarna was partner VolkerRail aan de beurt. 'KWS verwijderde het bestaande spoor, terwijl het team van VolkerRail op een andere locatie secties van ‘spoorramen’ van 18 meter lang had voorgebouwd. In de tussentijd heeft KWS de onderbaan gemaakt', vertelt projectleider Peter Bakker van VolkerRail. 'Daarop konden we begin juni de spoordelen plaatsen. Daarna volgde de betonstort en de verdere opbouw: spoorsecties aan elkaar lassen, seintechniek in orde maken en de bovenleiding aanbrengen aan de nieuw geplaatste masten.'

De Laan op Zuid is dé verkeersader tussen stadion De Kuip en het centrum van Rotterdam. 'Normaal gesproken rijden hier elke dag 62.000 auto’s overheen', weet projectleider Peter Bakker van VolkerRail. 'Dan snap je meteen hoeveel impact dit project heeft op de stad. Bedenk daarbij ook dat er een flink aantal partijen betrokken is, dan is duidelijk dat goede onderlinge communicatie en afstemming essentieel is.'

Op het drukke kruispunt de Roseknoop in Rotterdam is in opdracht van de gemeente sinds januari 2023 een grootscheepse renovatie gaande. KWS is de hoofdaannemer en werkt nauw samen met VolkerWessels zustermaatschappij VolkerRail, dat voor de vervanging van de traminfrastructuur zorgt. 

ROTTERDAM KIJKT UIT NAAR NIEUWE ROSEKNOOP